Belföld

Négy fiatal halála és egy választási kampány után sorompót kaphat a tapolcai vasúti átjáró

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu
Vonattal ütköző fiatalok halálos balesetével indult az újév Tapolcán. A tragédia után sorompót követeltek a helyiek az átjáróba. Nem volt egyszerű kör, de 2023-ra már elkészülhet az új átjáróbiztosítás.

Tragédiával indult a 2022-es év több Sümeg környéki családok számára. Január 1-én, reggel 9 előtt 10 perccel egy sebesvonat letarolt egy személyautót Tapolcától délre, a várost Kisapátival összekötő út vasúti átjárójában. A kocsiban öt fiatal utazott, sümegiek és csabrendekiek. A kombi autóból összegyűrt roncsok maradtak, négy fiatal (három férfi, egy nő) azonnal életét vesztette, egy nőt életveszélyes sérüléssel szállították a szombathelyi kórházba.

Kapcsolódó
Négyen haltak meg a tapolcai vonatbalesetben
A tragédia miatt Tapolca – Badacsonytördemic-Szigliget között szünetel a vasúti forgalom.

Hosszú hetekig a karambolra az egyik fényjelző készüléknél és beljebb, a sínek mellett, elhelyezett töméntelen sok mécses, illetve egy fiú és egy lány megfakult fotója emlékeztetett. A magas, sárgára töppedt fűben és a szántóföldön itt-ott még autóalkatrész-darabok, a hátsó lámpa piros plexiszilánkjai, műanyag- és fémcafatok utaltak a történtekre, amikor még februárban ott jártunk.

A MÁV szerint a sorompó nélküli vasúti átjáró jelzőlámpája működött, pirosat mutatott a karambol idején.

Dobó Zoltán tapolcai polgármester rögtön a baleset után gyásznappá nyilvánította január 2-t, valamint közölte, kezdeményezi az átjáró felszerelését sorompóval. Az átjáróban ugyanis nem ez volt az első súlyos baleset.

A 24.hu úgy tudja, a városvezető azonnal megkereste a MÁV-ot, hogy szereljenek fel sorompót. Ez persze egy hosszú hivatali procedúra: sok engedélyt kell megszerezni, és forrásigényes is egy ilyen átalakítás.

Varga György / MTI Ütközésben összeroncsolódott személyautó Tapolca közelében a 7345-ös számú út vasúti átjárójánál 2022. január 1-jén. A személygépkocsi egy vonattal ütközött. Az autóban négy ember meghalt, egy életveszélyes sérülést szenvedett.

Petíció mások megmentéséért

A baleset egyik áldozata a 19 éves Iván Gergő volt, aki a Fino Kaposvár férfi röplabdacsapat játékosa volt 2020 nyara óta. Az ő édesanyja, Iván Anita indította még januárban azt a Homolya Róbert MÁV-vezérnek címzett online petíciót, ami félsorompót követelt minden vasúti átjáróba. Így érvelt:

„Fiam és 3 társa 2022. jan. 1-én egy közlekedési balesetben, mint utas életét vesztette. A sofőr tisztázatlan okok, de valószínű a rossz látási viszonyok miatt nem vette észre az átjáró villogó piros fénysorompóját, ráhajtott a sínekre és ütközött az arra közlekedő vonattal. Ha legalább egy félsorompó zárta volna útjukat, biztosan megáll. Nem az első baleset ebben az átjáróban és nem ez az első baleset, ami fél vagy teljes sorompó felállításával elkerülhető lett volna! Ne utólag, több haláleset bekövetkezte után helyezzék ki a sorompókat, hanem legyen mindenhol legalább félsorompó, próbálják ezzel is megelőzni az ilyen baleseteket!”

A petíció 15 ezer szignót tűzött ki célul, áprilisra összegyűlt közel 12 500 aláírás. Az oldalon kommentelni is lehetett, az egyik kommentelő jól érzékeltette az adott átjáró problematikusságát:

„Tanítványom volt az egyik fiatal… Másnap a megemlékezés időpontjában pont jött egy vonat Tapolca felől… A fényjelzés pirosra váltása után kb. 5 mp-en belül az átjáróban volt a szerelvény, illetve olyan erősen sütött a nap akkor is, hogy szinte teljesen elvakította a fényjelzést. Sajnos, Tapolca felől a sűrű növényzet miatt a fiataloknak esélye sem volt észlelni a vonatot… Borzasztó tragédia. Tiszta szívemből sajnálom, ami a fiatalokkal történt, őszintén együtt érzek a családokkal.”

Megkerestük év elején Iván Anitát is, aki elmondta, a petíció ötlete 1 héttel a baleset után merült fel benne. Ezután „éreztem azt, hogy valami előremutató dolgot kell tennem, valamit, ami célt ad és talán másoknak segít”. Az interneten Homolya Róbert neve bukkant fel először mint fontos MÁV-vezető (a MÁV-csoport elnöke), ezért címezte neki a gyűjtést.

Egy levelet is megfogalmazott, amelyet a környék országgyűlési képviselőinek szeretne elküldeni, mert nem szeretné, ha „elaludna” az ügy. „A segítségét kérem a velem egyetértő embereknek az egész országban, hogy ők is juttassák el levelemet a saját országgyűlési képviselőjüknek, legyen az kormánypárti vagy ellenzéki. Úgy gondolom, ennek egy teljesen pártsemleges összefogásnak kellene lennie.”

Lát jó példát, pont Sümegen volt pár éve egy nem halálos baleset egy átjáróban, ahova ezután tettek félsorompót. Hogy ez tényleg hatékony-e? Erre a következőt felelte:

100 százalékig biztos vagyok, ha van sorompó, megáll a sofőr. Nem felelőtlen, ész nélkül száguldozó fiatalember volt, aki „csakazértis” meg akarta mutatni, hogy átér. Nem tudjuk, miért nem vették észre a jelzést, és ez már valószínűleg nem is fog kiderülni.

Iván Anita mindenesetre reménykedik, szerinte a XXI. században nem megengedhető, hogy a hazai vasúti átjárók mintegy fele nem biztosított sorompóval, holott már óriási a forgalom mindenhol. Hozzátette: „Szuper kezdeményezés a kampány, hogy felhívjuk a fiatalok figyelmét a helyes, óvatos közlekedésre, de ha a biztonságtechnikára helyeznék inkább a hangsúlyt, úgy építenék az átjárókat, hogy legalább egy félsorompó legyen, ami a sofőrök 99 százalékát biztosan megállítja, sok szülő lenne nyugodtabb.”

Hatósági csend és kampányfigyelem

Az év eleji kérdezősködésünk után azonban teljesen elakadt a történet (ezt jelezheti, hogy az aláírásgyűjtést is újraindították közben), kérdéseinkre mindenhonnan szűkszavú válaszokat kaptunk. A Magyar Közút a következőket írta: „A vasúti átjárók és mindkét irányban nyolc méteren belül a közúti kapcsolatok területe a vasúttársasághoz tartozik, így forgalomtechnikai eszközök telepítése is vasúttársasági beruházásban valósulhat meg. A témában a MÁV Csoport adhat bővebb tájékoztatást.”

A MÁV-ot azonban többszöri megkeresésre se tudtuk megszólaltatni.

A Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányságot a baleseti statisztikákról kérdeztük az átjáróban, közölték, hogy az elmúlt 10 évben az érintett vasúti átjáróban összesen 3 közúti közlekedési baleset történt. Mindhárom esetben személyautó volt az érintett, és a lefolytatott eljárások során megállapították, hogy a gépkocsik vezetői figyelmen kívül hagyták a vasúti lámpa tilos jelzését. Egy baleset súlyos (személyi) sérüléssel, kettő pedig könnyű sérüléssel végződött.

A választási kampány élesedésével a kérdés ismét előkerült, méghozzá a Fidesz győzelmet arató jelöltjének, Navracsics Tibornak egy Facebook-posztjában. Ebben közölte, hogy többször egyeztetett Homolya Róberttel, a MÁV elnök-vezérigazgatójával, majd Virág Istvánnal, a MÁV pályaműködtetési vezérigazgató-helyettesével bejelentették, hogy 2023-ban – a megfelelő engedélyeztetési és előkészítési eljárások után – félkarú sorompó létesül a kisapáti átjáróban megakadályozva.

Három órán belül reagált az ellenzék volt jelöltje, (az azóta a politikából kivonult) Rig Lajos is, aki arról írt, sajnálja, hogy a kampányhajrában került elő a téma. Mivel mentőápolóként is dolgozott, dolgozik, a következőket írta: „Tudom, én sosem leszek „igazi” politikus, mindig „csak egy egyszerű egészségügyi dolgozó” maradok, mert képtelen vagyok a politikai haszonszerzés, a népszerűség oltárán beáldozni önmagam. Még akkor sem, ha a hamis, álszent, „mindent én intéztem el” fotóktól (illetve azok hiányától) függ a politikai karrierem.”

Dobó Zoltán, Tapolca polgármestere is a Facebookon fejezte ki vegyes érzéseit, leírva, hogy nem kaptak meghívót a városvezetéstől az átjárós sajtótájékoztatóra.

A múlt héten Navracsics Tibort egy választási eredményelemző interjú során ebben a témában is megkérdeztük. Azt felelte, megoldódhat valóban az ügy, „a MÁV-nál megindult az előkészítés, a mostani tervek szerint jövőre meg tud valósulni a sorompó”. A képviselő szerint ez egy több százmillió forintos beruházás lesz. Navracsics elmondta még, azért a választások előtt pár nappal tartották a sajtótájékoztatót, mert a MÁV-nál akkora született meg a döntés a projektről.

A vasúttársaság azt ígérte, 2023-ra meg fog valósulni a sorompó. 

Az átjáró kérdése tehát úgy tűnik, megoldódott, de ehhez sajnos kellett egy súlyos baleset és egy választási kampány is.

Másik átjáró, másik baleset

Sajnos azóta a Tapolca-Ukk-vonalon, az egykori laktanyánál is történt egy másik súlyos baleset, ahol életveszélyesen megsérült a sofőr. Az RTL.hu riportjából kiderült, elsodorta a vonat az autót a 77-es főút 49-es kilométerénél található átjárónál, Tapolca belterületi szakaszán, a Keszthelyi útnál. A Katasztrófavédelem szerint a balesethez riasztott badacsonytomaji hivatásos és tapolcai önkormányzati tűzoltók feszítővágóval  kiszabadítottak egy beszorult embert. A helyszínre mentőhelikopter is érkezett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik