Gazdaság

Úgy tűnik, nem divat már a NAV-val bosszút állni

Kummer János / 24.hu / illusztráció
Kummer János / 24.hu / illusztráció

Korábban sokszor lehetett hallani arról, hogy ha valakinek vitája támadt a szomszédjával, összeveszett üzletfelével vagy elvált, a bosszú egyik legjobb megoldása az lehetett, hogy az érintett elküldte haragosa legfontosabb pénzügyi adatait az adóhivatalnak, azt remélve, hogy a hatósági eljárás majd megannyi kellemetlenséget okoz az érintettnek. Ha ez valóban így volt, akkor a számokból akár arra is lehet következtetni, hogy kiment a divatból mások feljelentgetése – írta a Magyar Nemzet cikkében.

A számok ugyanis azt mutatják, hogy egyre csökken az adóhatósághoz tett közérdekű bejelentések száma.

  • 2012-ben például 35 ezer efféle beadvány érkezett a hatósághoz,
  • 2016-ban 25 ezer közérdekű iratot iktattak a szervezetnél,
  • 2018-ban viszont már tízezer alá csökkent a bejelentések száma.
  • Tavaly a korábbinál is kevesebb ilyen jelzés futott be, szám szerint 7755.

Legtöbbször – akárcsak a korábbi években – azért írtak az emberek az adóhivatalnak, mert feldühítette őket, hogy valamely boltban, szolgáltatónál nem kaptak nyugtát. Emellett a feketefoglalkoztatás témája is gyakran szerepelt a közérdekű beadványokban, akárcsak az, hogy valamely vállalkozás jogosultság nélkül végzi munkáját – vagy legalábbis ezt feltételezte a panaszt megfogalmazó személy. A jövedelemeltitkolás, a csempészet, az adócsalás mint feltételezés szintén megjelent a közlésekben.

De a beadványok nagyobb része csupán feltételezés volt, a hatósági vizsgálat legalábbis nem igazolta az állampolgári észleléseket. Tavaly a benyújtott összes közérdekű bejelentéshez viszonyítva mindössze az esetek hat százalékában derült fény – legalább részben – jogsértésre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik