Ma már nem a minimálbérrel kell versenyezni
A magyarországi munkaerőpiacot jellemző komoly nehézségek mellett kevés hazai vállalkozás mondhatja el magáról, hogy két év alatt több, mint 1300 fővel növelte a foglalkoztatottak számát. Arra, hogy megfelelő HR stratégiával nem lehetetlen növekedést elérni, jó példa a McDonald’s Magyarország. A növekedés hátterében lévő gyakorlatokról, a céget érintő HR kérdésekről a vállalat HR igazgatója, Csatalinácz Adrienn beszélt.
Csatalinácz Adrienn bölcsész és közgazdász végzettségű. 2011-ben került a McDonald’s magyarországi irodájába, majd 2013-2015 között az ausztriai McDonald’s központi HR csapatát erősítette. Szakmai pályafutása elején HR konzultánsként szakmai támogatást nyújtott a McDonald’s franchise partnerei és étteremvezetői részére, későbbiekben pedig a munkáltatói márkaépítés, a vezetőképzés, a kompenzációs rendszer, valamint a dolgozók toborzása és megtartása tartoztak a felelősségi körébe. 2018 tavaszától a hazai Meki HR igazgatói pozícióját tölti be. Szabadidejében szívesen vesz részt futóversenyeken. Álma, hogy egyszer lefusson egy maratont.
Ausztria, vagy Magyarország?
Természetesen Magyarország. Ugyanakkor szerencsésnek mondhatom magam, hogy a hazainál kétszer több éttermet üzemeltető osztrák Mekis rendszerben tölthettem el két évet HR menedzserként. Egy ekkora szervezet 2013-ban a válság után alig néhány évvel nagyon hasznos terep volt új ismeretek elsajátításához – beszéljünk akár toborzási kihívásokról, motivációról vagy bérezésről. Alkalmam volt részt venni az éttermi vezetők fejlesztésében, és itt indultam el a vezetői fejlődés útján is.
A bérezés olyan téma, amelyekkel HR-esként évről-évre szembe kell néznie minden szakembernek. Tényleg ez a legégetőbb kérdés?
A munkaerőpiac nem gyorséttermi szereplői, továbbá a régiónként eltérő bérszintek, illetve a nagyobb kiskereskedelmi láncoknál elérhető fizetések jelentik a bérképzésünkhöz a referenciát. Figyelve a trendeket, a sok egyéb tényező mellett, nem csak a fizetés számít. A jó bér és a motiváló közeg a legfontosabbak. Az egyikért a kolléga szívesen érkezik a céghez, a másik miatt pedig szívesen marad. Hát nem szerencsés kombináció?
Mondhatjuk azt: a Meki diktálja a trendet?
Törekszünk arra, hogy a bérezés és a juttatási csomag tekintetében vonzóak legyünk. Évekkel ezelőtt elkezdtük az Állásért-szállást programunkat, valamint 2017 óta a márkához illő, modern környezetben, a Karrier Centerünkben várjuk a jövő Mekiseit. 2016-ban indult útjára a munkáltatói márka kommunikációnk, ami közelebb hozza az éttermekben dolgozókat a leendő kollégáinkhoz és a vendégeinkhez egyaránt. Erre a kampányra épülve fut a toborzási tevékenységünk nagy része. Kiváló lehetőség számunkra az, hogy több tízezren kattintnak egy-egy hirdetésünkre és ebből a nap végén valós jelentkezések, majd rövid időn belül új éttermi kollégáink lesznek. Természetesen nem dőlhetünk hátra. Folyamatosan kutatjuk azokat a területeket is, ahonnan új forrásokból, további munkaerőt lehetne bevonni. Ide tartozik a jelenleg városokon kívül, konvergencia régiókban élők, vagy akár a határon túli munkavállalók jövőbeni toborzása, és minél több megváltozott munkaképességű kolléga felkutatása, majd integrálása a Meki rendszerébe. Olyan csoportokat keresünk, akik számára a McDonald’s minőségi lehetőséget tud adni – és akik munkájukkal lehetőséget adnak a McDonald’snak a további növekedésre.
Mit tehetünk a fluktuáció csökkentése érdekében?
Megbecsülés és odafigyelés. Utóbbira különösen igyekszünk nagy hangsúlyt helyezni már a belépés első pillanatától. A karrierútvonalunk első 90 napja nem eseménytelen, így ezen az úton egy tréner kíséri végig a frissen belépett kollégát. A tapasztalatok azt mutatják, hogy aki az elején sikerrel veszi az akadályokat, hosszabb távon is a Meki mellett köteleződik el.
A megtartáshoz elengedhetetlen a megbecsülés, a munka elismerésének rendszeres visszajelzése.
A munkával töltött éveket honorálja a vállalat, saját belső „hűségprogramjával”. A 3, 5, 10, 15, 20, 25, vagy 30 éve a vállalatnál dolgozó kollégákat extra tárgyi jutalomban részesíti a 10, 15, 20, 25, 30 éve Mekisek pedig plusz extra szabadságot is kapnak, mindezt úgy, hogy két hónapig nem kell dolgozniuk, és a fizetésük ugyanúgy a számlájukon van a hónap végén. Kedvezményes vásárlásra jogosító kártyát fejlesztettünk kollégáinknak, ezzel az éttermeinkben és szerződött partnereinknél kedvezményesen vásárolhatnak. Családi napokat rendezünk és lehetőséget biztosítunk szakmai képzésekre, kiránduláskora is. Az egyik legfontosabb terület számomra az emberek képzése éppen ezért támogatjuk a fiatalokat tanulmányaikban, ösztöndíj programunkon keresztül.
HR igazgatóként milyennek látja a jó vezetőt?
Olyannak, aki képes arra, amit a mi éttermi vezetőink tesznek nap, mint nap – elképesztő teljesítmény áll mögöttük, mind szakmailag, mind mentálisan. Nekik van a legnagyobb szerepük a kollégáink megtartásában, és ők szembesülnek közvetlen közelből a McDonald’s kollégái körében meglévő különbözőségekkel. Ez szép feladat, és óriási kihívás!
A profi hátteret nem csak így teremtjük meg, hanem úgy, hogy megfelelünk annak az elvárásnak, amit a mai üzleti környezet a HR terület felé támaszt: adatokra támaszkodó, azokat elemző business partnerként támogatjuk az üzleti stratégiát. Új elemként vezettük be az éttermi vezetők vezetői készségeinek fejlesztését szolgáló tréningeket, amelyek többek között a konfliktuskezelésre, szituatív vezetésre, visszajelzés adására, végső soron a jobb munkahelyi légkör kialakítására irányulnak és természetesen kitérnek a legifjabb generációval kapcsolatos kommunikációra is.
A profi hátteret nem csak így teremtjük meg, hanem úgy, hogy megfelelünk annak az elvárásnak, amit a mai üzleti környezet a HR terület felé támaszt: adatokra támaszkodó, azokat Mi megpróbáljuk a legprofibb hátteret megadni ehhez a munkájukhoz. Nem csak HR Business partnerként támogatjuk őket, hanem adatokat is szolgáltatunk számukra, ami segíti a mindennapi munkát és a tervezést. elemző business partnerként támogatjuk az üzleti stratégiát.
Apropó legifjabb generáció. Mit vár a Z generáció a munkáltatótól?
Bár a fiatalok és elsősorban a Z generáció foglalkoztatása egy sor különleges kihívással jár, egy valami biztos: tudnak és szeretnek is dolgozni. Tudásra és fejlődésre éhes fiatalokról beszélünk, akik rövid idő alatt szeretnének minél több mindent elsajátítani és több évre előre látni a fejlődési lehetőségeket, már a munkába állás pillanatában.
A McDonald’s azon kevés vállalat egyike, aki 18 év alattiakat is foglalkoztat. A diákok számára biztosan kifizetett munkabér és a rugalmas beosztás jelenti a legnagyobb vonzerőt, de rájuk is igaz, hogy megtartásuk érdekében az étteremvezetőknek a korábbiaknál jobban kell alkalmazkodniuk a kollégák változó igényeihez.
Számukra a Meki a legjobb első munkahely, és mi büszkén nézünk szembe az ezzel járó kihívásokkal.
A futás kitartásra nevel?
Mint ahogy a Meki csapata is. Hiszem azt, hogy inspiráló csapattal, nagy elköteleződéssel, sok munkával és azzal a bizonyos kitartással, a saját kollégáinkból lesznek a legjobb márkanagykövetek.