A magyar dohányzástörténet legfurcsább fejezetei közül korábban megemlékeztünk már a nem csak élvezeti forrásként, de reklámfelületként is használt, ajándékként, vagy vállalati fogyasztásra szánt cigarettákról, melyeket a Kádár-kor évtizedeiben minden nagyobb cég gyártatott, nem ez volt azonban a XX. század legfurcsább dohánytörténeti fejezete, hiszen a két világháború közt a hazánkban működött cigarettagyárak egyike saját termékét egészséges, hosszú életet adó, sőt, életminőséget javító termékekként próbálta eladni.
Az 1930-ban jókora alaptőkével megszületett Nikotex Rt. egy igen egyszerű trükköt használt ehhez fel: csökkentette a dohányban lévő nikotin mennyiségét, de persze anélkül, hogy a többi károsanyagot – így a kátrányt – is legalább részben kivonta volna a termékéből.
A cigaretta ettől egy fokkal ugyan egészségesebbnek tűnt, a veszély azonban nem csökkent igazán. A gyártót ez persze nem igazán érdekelte, így a legnagyobb magyar grafikusok – így Biró Mihály, Berény Róbert, Bortnyik Sándor és Gönczi-Gebhardt Tibor – felkérésével született, nem csak plakátokon, de a pénztárgépek helyett használt számolócédulákon is feltűnt grafikák mellé olyan fordulatok kerültek, mint
“A jó cigaretta elkergeti a gondokat”, valamint a “Gyermekbarát a jó Gólya, Nikotex a szívét óvja!”.
A sokszor faék egyszerűségű grafikák természetesen elérték, amire a cégvezetők vágytak: a termék óriási mennyiségben talált gazdára, bár köszönhető ez a hagyományos cigaretták és a Nikotex verziók közti igen apró árkülönbségnek is. A Nikotex túlélte a világháborűt, sőt, egészen az ötvenes évekig népszerű maradt. Végül a füstszűrős cigaretták törtek előre, a hatvanas évek derekán pedig megszületett a Fecske, ami elsöpörte a korábbi termékeket, magával hozva a cigarettázás új korszakát.
Na de lássuk a legérdekesebb reklámokat!