Feltöltötte péntek délutánra az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a weboldalára, hogy mely internetes sajtótermékek és mely nyomtatott lapok kívánnak részt kívánnak az április 8-i országgyűlési választási kampányban, vagyis kik kívánnak fizetett politikai hirdetéseket befogadni. Ehhez az érintett médiatermékek tulajdonosainak az ÁSZ-nál bejelentéssel kellett élniük, valamint árjegyzéküket meg kellett küldeniük a választás időpontjának kitűzését követő 5 munkanapon belül, azaz 2018. január 18-ig a hivatalnak.
Az ÁSZ honlapjára összesen 472 sajtótermék hirdetési árjegyzéke került fel, és különböző bontásban találhatók meg a dokumentumok. A honlapon 207 nyomtatott és 265 elektronikus sajtótermék hirdetési árjegyzéke található meg.
Mészáros Lőrinc lemond a politikai hirdetésekért járó bevételekről
A nyomtatott lapokat megjelentető és fizetett hirdetéseket befogadó médiavállalatok listáján szerepel a Central Médiacsoport, a Marquard Média, a Ringier Axel Springer. A Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester érdekeltségében lévő Mediaworks Hungary azonban nem biztosít a pártok fizetett hirdetéseinek helyet. A Magyar Időkben sem lesznek ott a politikai pártok hirdetései.
Habonyt kínos helyzetbe hozta valaki
További érdekesség, hogy Habony Árpád lapja, a Lokál árjegyzéke is elérhető az ÁSZ oldalán, de úgy tudjuk, a kormánypárti újságnál nagyon dühösek emiatt, mivel ők nem akartak befogadni párthirdetéseket.
Kérdés, hogy mi történik, ha ezek után valaki megkeresi a Lokált kiadó Modern Media Groupot, hogy szeretne hirdetést elhelyezni a lapjában, de a kiadó annak ellenére utasítja el a megjelenést, hogy az árjegyzéke fent van az ÁSZ oldalán.Simicska is nemet mondott
Széles Gábor újságja, a Magyar Hírlap, és Puch László lapja, a Népszava úgy döntött, hogy nem mond le a pártok fizetett hirdetésiről. Simicska Lajos amúgy nem túlságosan jó üzleti helyzetben lévő lapja, a Magyar Nemzet nem biztosít terepet a pártoknak. (A szintén Simicska-portfólióba tartozó HírTV-ben sem lesznek politikai reklámok, de ott ezt ingyen kellett volna megtenni a hatályos jogi szabályozás alapján.)
Az online felületek közül a Matolcsy Ádám tulajdonában lévő origo.hu honlapot működtető New Wave Media Group is úgy döntött, nem fogadja el a pártok fizetett hirdetéseit. Andy Vajna kormánybiztos tévétársaságának weboldala, a tv2.hu sem ad terepet a pártoknak. (És mint beszámoltunk róla, a TV2 csatornán sem lesznek politikai reklámok).
A hvg.hu, a 444.hu, a 24.hu, az index.hu, az rtl.hu, az atv.hu és a propeller.hu azonban befogad hirdetést.
Mint arról már beszámoltunk, az ATV és az RTL Klub egyébként a tévében is terepet ad a pártok üzeneteinek, pedig a tévéreklámért – szemben az online hirdetéssel – nem fogadhatnak el díjazást, ráadásul a reklámok sugárzásával nézőszámvesztést kockáztatnak. A többi kereskedelmi csatorna esetében egyelőre még nem lehet biztosat tudni: a Sláger TV még gondolkodik, a Story TV későbbre ígér választ, a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Echo TV nem válaszolt. A kereskedelmi tévéken kívül a pártok az M1, a Kossuth Rádió és a Duna TV csatornákon is reklámozhatnak.
Kiemelt kép: A polgármesteri hivatal munkatársa kihelyezi a 2018. április 8-i országgyűlési választás hirdetményét a Budavári Önkormányzat épületének ajtajára. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
(A hírben megemlített Central Médiacsoport a 24.hu kiadója.)