A Nyugat-Illinoisi Egyetem munkatársainak a Personality and Individual Differences című szaklapban megjelentetett tanulmánya szerint azon felhasználók között, akik kifejezetten aktív életet élnek a Facebookon – fényképeken felcímkézik magukat, naponta akár többször is frissítik állapotukat, stb. -, sokkal több a nárcisztikus jellem.
Chris Carpenter, a tanulmány egyik szerzője a Mashable-nek adott nyilatkozatában kifejtette, hogy “a Facebook a nárcisztikus hajlamúaknak lehetőséget ad arra, hogy az oldalon keresztül szerezzék be az általuk szükségesnek érzett visszajelzéseket, hogy a figyelem középpontjában érezhessék magukat“.
A kutatók felméréseiből kiderült, hogy elsősorban két önimádó viselkedést lehet felfedezni az oldalon: az egyik a grandiózus exhibicionizmus, amely olyan hiú emberekre utal, akik imádják, ha a figyelem középpontjában lehetnek; a másik kategória a jogosultság/kizsákmányolás, amely azokat jellemzi, akik bármit megtennének azért, hogy az őket (szerintük) megillető tiszteletet és figyelmet megszerezzék.
S bár Carpenter elmondása szerint nem lehet pontosan számszerűsíteni, hogy mi számít “túl sok” ismerősnek, az utóbbi kategória tagjai akár 800-nál is több ismerőssel büszkélkedhettek – azok pedig, akik mindkét nárcisztikus formában erősek voltak, akár idegenek jelöléseit is szívesen fogadták.
Persze a kutatást korlátozott számú (mindössze 300) alannyal végezték, vagyis az összefüggésen túl az még nem állapítható meg, hogy a Facebook okozza a pszichológiai rendellenességeket, vagy fordítva, azok vonzódnak a közösségi oldalhoz, akik már eleve nárcisztikus hajlamokkal bírnak.