Elkészítette novemberi közvélemény-kutatását az ATV-nek az IDEA Intézet, ami nagyjából fedi a 24.hu és a Republikon Intézet közös kutatásának eredményét: a Fidesz brutálisan hasít, a Jobbik köhécselve zsugorodik, a baloldalon pedig zajlik az átrendeződés.
A teljes lakosságban a Fidesz-KDNP (a továbbiakban csak Fidesz) 33 százalékon áll, 4-et erősödve októberhez képest. A Jobbik arcra esőben van, 13-ról 11 százalékra esett e körben. Ami nagy show, hogy a DK immár előzi az MSZP-t, 7:6 arányra (százalékosan). Az LMP itt 5, az itt még létező Együtt-Párbeszéd szövetség 3, a Momentum beesve 1 százalékon áll. A nem tudja vagy nincs véleménye kategóriába a választók 26 százaléka tartozik.
A biztos szavazók között a kormánypárt 5 százalékot erősödve 42 százalékon áll. A Jobbik itt is csökkent, 18-ról 15 százalékra, a DK itt is leuralja a szocialistákat 11:10 százalék arányban. A kisebb pártok közül az LMP 7, az Együtt-Párbeszéd 5, a Momentum 2 százalékon áll. Mindkét felmérésben 8 százalék mondta, hogy egyéb pártra szavazna.
Az IDEA felmérte azt is, jó irányban mennek-e a dolgok Magyarországon. A fideszesek hurráoptimisták, 98 százalékuk szerint jó irányba haladnak a dolgok, 60 százalék szerint a létező irányok legjobbikába. A többi párt szimpatizánsainál ez nem érzékelhető, érdekes, hogy a momentumosok a legpozitívabbak, 17 százalékuk szerint jó az irány, a jobbikosok is csak 7 százalékban mondják ezt. A legodamondóbbak a DK-sok 96 százalékuk szerint egyértelműen rossz irányba megy minden.
Az Európai Unió terén a Fidesz az utóbbi években alaposan megdolgozta a táborát, hogy az gyűlölje Brüsszelt. Ez bejött, csak 7 százalékuk tartja nagyon fontosnak, 29 százalékuk pedig inkább fontosnak az EU-tagságot, miközben 28 inkább nem, 36 százalék pedig egyáltalán nem tartja fontosnak (dacára az onnan kapott forint ezermilliárdoknak). A jobbikosok is EU-barátabbak, 56 százalékuk a tagság mellett áll, a többi balosabb párt támogatói pedig elsöprően EU-barátok, ebben a momentumosok vezetnek 100 százalékkal.
Az IDEA Intézet a bevett kérdőíves, 1000 fős mintás közvélemény-kutatást a közösségi médián alapuló célcsoport-képzési módszerekkel ötvözte kutatásában.
(Kiemelt kép: MTI Fotó/Czeglédi Zsolt)