Kultúra

Egy tizennégy éves kislány félmeztelen képeibe roppant bele az ifjú firkász karrierje

Meg a magánélete is. Vagy mégsem? Lehet, hogy most tör majd a szakma csúcsára? Vagy egy éltre kihal belőle minden, ami tiszta? A Katona Kamra Munkavégzés során nem biztonságos című darabja nemcsak vicces, hanem okos is.

Munkavégzés során nem biztonságos, avagy not safe for work – írjuk a messengeren munkaidőben a pornográf tartalmakhoz, amitől azért ugyanúgy megnyitja a címzett, persze, csak előtte körülpillant, nem ólálkodik-e a gépe közelében valami fejes. Szabadosabb munkahelyeken ez elmarad, és együtt gyakorolják a kollégák a tárgyiasítás évezredes művészetét. Mondjuk egy újabb fappening-szintű adatlopásban kikerült, erősen kompromittáló képeken, aztán az álszent azon okoskodik, hogy ilyen fotókat eleve minek csinál bárki – mintha nem sextingelne az okostelefonnal bíró randiképes populáció jelentős része tizen-nagyon-kevéstől felfelé bármeddig –, a naprakész véleményvezérek meg fejlettebb adatbiztonságot sürgetnek. De mi van akkor, ha mondjuk egy tizen-nagyon-kevés éves, de szexuálisan érett gyereklány jóhiszeműen, mondjuk párkapcsolatban készült aktfotói kihajtogatós poszterként megjelennek egy országosan terjesztett középkategóriás férfimagazinban?

Fotó: Dömölky Dániel

Hogy mi van, erről mesél a Katona Kamra Munkavégzés során nem biztonságos című új darabja, mely a nemzetközi karrier után áll színpadra nálunk. A mű nagyon kortárs, így a bemutatott helyzetek is, mintha nem is színházat néznénk, hanem egy bekamerázott szerkesztőség kameraképeit. Pontosítok, nem egy, hanem kettő – az első felvonás helyszíne a Doghouse nevű férfimagazin, a másodiké az Elektra nevű női lap szerkesztősége. Ennek minden sztereotipikus kellékével és szereplőjével. Itt van a szakmai ártalomként velejéig cinikus főszerkesztő, a jobbra hivatott, ambiciózus női kolléga, aki azért tisztában van vonzerejének karrierhatásaival, apuci pici fia, akit a kapcsolatai ugyan benyomtak a hangzatos nevű munkahelyre, de azért a kulimunkát nem ússza meg, és a fogalmatlan széplélek, akinek naivitása ugyanolyan megejtően kedves, mint amennyire szánalmas. Főszereplő nincs, a hősök közel azonos hangsúllyal jelennek meg a színen, még ha a brillírozás lehetősége karaktertől függően változik is.

De azért alkalma mindenkinek nyílik. A darab két fele akár két külön történet is lehetne, igazából csak egy apró eseményszál köti őket össze, a cél nem is igazán egy konkrét történet elmesélése, még csak nem is a vizes lepedő ráhúzása bárkire, még a névtelen, démoni Médiára sem – inkább csak a hangulatfestés, nyilván kontrasztosan, erős kontúrokkal, sztereotípiákban fürödve. Hadd ne süssem el a rommá koptatott fordulatokat ezek valóságtartalmáról, maradjunk inkább annyiban, hogy a darab nem akar igazságot tenni: minden érintett fél sztereotipikus tulajdonságai felvonulnak, a közönség nagy örömére. Merthogy a sztereotípiák, ugye, a viccek alapanyagai, itt más sincs, csak ez, röhögünk is üzembiztosan.

Fotó: Dömölky Dániel

Ez mondjuk várható egy ilyen makulátlanul megírt párbeszédekkel teletömött, eszesen dramatizált darabtól, amelynek jutalomjátéknak is beillő karaktereit erős alakításokkal játsszák el. Tisztességes iparosmunka – szoktuk mondani azokra a művészi produktumokra, amelyekben megvalósul az az egyáltalán nem alapvető helyzet, hogy minden munkafázis tisztességesen el van végezve. A Munkavégzés során nem biztonságos valami ilyesmi, bár előre aggódom, hogy ebből majd valaki azt olvassa ki, hogy ez a darab olyan megúszósan, kipipálósan van rendben. Nem, ez a darab, bár forradalmat nem csinál – mondjuk sokat elmond a Katona általában megszokott teljesítményéről, hogy már elvárjuk, hogy forradalmat csináljon –, úgy van rendben, ahogy nagyon jó lenne, ha a színpadi vagy filmvígjátékok jelentős része rendben volna: emberközeli, valóságos, csak annyira túlzó, amennyire a műfaj megkívánja, fergetegesen humoros – miközben egy kakapoén sincs benne, nahát! –, és a színészek fürdőznek a lehetőségekben.

Mert hát melyik ifjú férfi színész ne akarna alig titkoltan Margaret Thatchernek maszkírozva talpig grimaszban botorkálni végig egy-egy jeleneten, míg a közönség nyerít a látottakon? Tasnádi Bencének megadatott ez a vissza nem térő alkalom. Takátsy Péter olyan makulátlanul hozza a kispolgárt a kopott öltönyétől az elmaradhatatlan nejlonszatyorig, hogy jobbat laboratóriumban sem lehetne tenyészteni. Vagy ott van Pelsőczy Réka karaktere, a vezető női magazin szépség- és fiatalságfetisiszta vezetője, aki egy egész felvonáson keresztül kenegeti-masszírozza magát mintegy negyvenháromféle kozmetikai termékkel, olyan megszállottan, ahogy… nos, ahogy minden nő viselkedik néha, akit kicsit is meglegyintett a mainstream szépségkultusz a brazilgyantától a mitesszertapaszig, és közben olyan fergetegesen bizarr, hogy azt órákon keresztül tudnánk nézni.

Fotó: Dömölky Dániel

És miközben nevet a publikum, még egy alattomos dolog is történik: bekúszik az agyakba néhány gondolat, amelyek további témákat vetnek fel, és mire a néző észbe kap, már olyanokon elmélkedik, hogy akkor egy női mell addig kívánatos, amíg nincs róla háttérinfó, ám amint tudjuk, hogy a modell kiskorú, máris viszolygunk az egésztől? Vagy hogy például akkor ki is az álszent, a média, amikor percemberek herevasalásairól ír, vagy a közönség, aki, miközben hőbörög, hogy miért hír ez, azért pontosan ismeri a történet minden elemét?

Lucy Kirkwood: Munkavégzés során nem biztonságos | Katona Kamra

Bemutató: 2017. október 6.

Rupert –Tasnádi Bence
Charlotte – Rujder Vivien
Sam – Dér Zsolt
Aidan – Kocsis Gergely
Mr. Bradshaw – Takátsy Péter
Miranda – Pelsőczy Réka

Rendező: Máté Gábor

Díszlet: Cziegler Balázs, jelmez: Füzér Anni, jelmez-asszisztens: Kovács Ildikó, fény: Pető József, grafika: Török Marcell, zene: László Attila, dramaturg: Török Tamara, súgó: Héricz Anna, asszisztens: Fejes Vera

Ajánlott videó

Olvasói sztorik