Czakó úr legalább 30 percet késett a találkozóról. Azt mondta, nagy volt a dugó. Ezek után nem részvétnyilvánítással kezdett, hanem kiosztott a hozzátartozóknak egy lapot, ami valami perszövetségről szólt. Akkor még nem tudtuk, mi ez. El tudja képzelni? Ott állnak a szülők, nagyszülők, rokonok, akik nemrég elveszítették azt, aki a legfontosabb volt nekik, erre megjön valaki nagyjából félórás késéssel és egyből elkezd lapokat kiosztani
– így idézte föl a 24.hu-nak a veronai buszbaleset egyik áldozatának hozzátartozója azt az esetet, amikor a tragédia után pár héttel először találkoztak Czakó Tiborral. A balesetet szenvedő buszt üzemeltető cég, a Pizolit Kft. ügyvezetője a hozzátartozók többszöri kérése után jelent meg a Szinyei Merse Pál Gimnáziumban.
Szinte napra pontosan fél éve, január 20-án éjjel történt az elmúlt évek legsúlyosabb, magyar vonatkozású közúti szerencsétlensége: az olaszországi Verona közelében balesetet szenvedett egy fiatalokat szállító autóbusz. A buszon ötvenhatan utaztak, 43 gyermek, 11 felnőtt, a budapesti Szinyei-gimnázium tanulói, volt diákjai, tanárok és néhány családtag, valamint a két sofőr. A balesetben tizenheten vesztették életüket.
Ki ez az ember?
Czakó Tibor végül többször találkozott a hozzátartozókkal, akiknek az elbeszélése szerint mindegyik összejövetel emlékezetesre sikerült.
(Az MKB Bank ma már egyértelműen Matolcsy György jegybankelnök környezetéhez tartozik, Pleschinger édesapja pedig a nemzeti bank monetáris tanácsának tagja, korábban, 2011 és 2013 között az Orbán-kormány adó- pénzügypolitikáért felelős államtitkára volt, az akkor szintén Matolcsy irányította gazdasági tárcánál.)
Egy hozzátartozó úgy emlékszik, ez alkalommal Czakó Tibor alig pár szót mondott, szinte csak Pleschinger beszélt.
A második találkozóra Czakó egy stábbal érkezett azzal, hogy nemcsak hangot, hanem képanyagot is rögzít. Nem tudni, mi volt a célja ezzel, mindenesetre a képfelvételek készítésébe a hozzátartozók nem egyeztek bele. Ifjabb Pleschinger Gyula ezen a beszélgetésen is részt vett. A találkozó egyik témája a már említett perszövetség volt. Ez gyakorlatilag azt jelentené, hogy az olaszországi autópálya üzemeltetőit a buszos cég és az áldozatok hozzátartozói közösen perelik. Ebbe a hozzátartozók is beleegyeznének, csakhogy szerintük ennek még nincs itt az ideje.
Szó volt még a megalázó összegű kártérítésről, de itt sem született egyezség, noha a családtagok olyan ajánlattal álltak elő, ami a busztársaság további működését nem veszélyeztette. Ráadásul szerintük ez az összeg is a töredéke lett volna annak, amit más országban kapnak a rokonok egy hasonló tragédia után.
Megkerestük Pleschinger Gyulát, arra voltunk kíváncsiak, milyen minőségében volt ott a találkozón, illetve milyen kapcsolat van közte és a buszos vállalkozást vezető Czakó Tibor között.
Válaszában ezt írta:
Valóban, két alkalommal találkoztam szülőkkel az ő beleegyezésükkel Czakó Tibor úr társaságában, magánemberként, szabadidőmben, Tiborral fenntartott sokéves barátságom alapján azzal a céllal, hogy közreműködésemmel a két oldal közti vitatott kérdéseket kompromisszumos megoldás felé tudjuk terelni.
Az első találkozó Szendrei Endre úrral zajlott, előkészítendő az érdemi egyeztetést, ahol aztán a Szendrei családon kívül Krizsány Lászlóék és a Simonffy szülők is jelen voltak. A találkozóról mindenki által elfogadottan hangfelvétel készült, amit a szülők helyeztek el letétbe. Czakó Tibor eredetileg videofelvételt szeretett volna, a stáb a három órás egyeztetés alatt végig rendelkezésre állt.
Rákérdeztünk arra is, hogy édesapjának, aki korábban államtitkár volt a gazdasági tárcánál, és a monetáris tagjaként jelenleg is fontos közfeladatot tölt be, van-e kapcsolata Czakó Tiborral vagy cégével. Pleschinger erre határozott nemmel válaszolt: azt írta, apjának sem formális, sem informális érdekeltsége, kapcsolata nincs a Pizolit Kft.-vel, és soha nem találkozott Czakóval.
Czakó Tibor a baleset óta az autópályát okolja a balesetért. Az ATV Napló című műsorában azt mondta, „azon dolgozunk, hogy bebizonyítsuk, az autópálya okozta a tragédiát”, majd hozzátette, nem hibáztatja se magát, se a cégét, mert ők mindent megtettek.
Erre mondta a 24.hu-nak az egyik hozzátartozó, hogy
Czakó magabiztossága azért is meglepő, mert egyelőre sem az olaszországi vizsgálatnak, sem a magyarországinak nincs meg az eredménye, sőt az utóbbit a napokban szeptember közepéig meghosszabbították.
A cég álláspontjának alátámasztására a Pizolit Kft. ilyen és ehhez hasonló közleményeket tesz közzé:
Érkeznek a biztató hírek Olaszországból! Bebizonyosodott, hogy kiterjesztették az eljárást az olasz autópálya-fenntartó cég ellen. Váratlan, kedvező fordulat ez.
A szülőket azonban ennél sokkal jobban zavarja, ahogyan Czakó róluk beszél.
Szemrehányást tett azért is, mert a hozzátartozók nem köszönték meg
Kiskunfélegyháza polgárainak a jótékonysági hangversenyt, amelynek során jelentős összeg gyűlt össze. Ugyancsak köszönetre méltatott volna, mert egy önkéntes plusz biztosítás révén az áldozatok családjának mindentől függetlenül már átutaltak 1 millió forintot. Ez egy bónusz biztosítás, a magyar buszos cégek töredéke rendelkezik ilyennel.
Az egyik „bűnöst”, aki szerinte kéretlenül, csalárd módon a többi hozzátartozó képviselőjének tünteti föl magát, meg is nevezte Czakó. Krizsány Lászlóról van szó, aki egyetlen lányát veszítette el a balesetben. Czakó ennek ellenére felrója neki, hogy nem hálálkodott egy jótékonysági hangverseny miatt.
Telefonon kerestük Czakó Tibort, de ő azt kérte, hogy írásban érdeklődjünk. Több kérdést tettünk föl neki (lásd a cikk végén, keretes írásunkban), ám mindössze annyit írt vissza:
Elkészült a rekonstrukció, arra várunk, hogy az olasz hatóságok átadják a két kamera felvételeit, de arra hivatkoznak, „mások is láthatók rajtuk”.
A kegyelet páncélzatába burkolva, haszonszerzés által hajtva három ember csalárd módon az áldozatok képviselőjének tünteti fel magát bepiszkítva a többiek mély gyászát. Több áldozattal beszéltem, akik határozottan elzárkóznak ettől a sárdobálástól.
Majd elküldte a fent idézett közleményre mutató linket.
Czakó Tibor tehát továbbra is csak két dologról hajlandó beszélni: az olasz nyomozás állásáról, amellyel elégedetlen, és arról, hogy szerinte a hozzátartozók hogyan akarnak pénzt kicsikarni gyermekük halálából.
Czakó erre is közleményben reagált, már azt is kétségbe vonva, hogy nyerésről lenne szó.
Ők nyilván úgy fogják fel ezt a dolgot, ahogy saját világukban zajlik: jaj de jó, nyertünk, vehetünk új zakót, Lexust, repjegyet. Nálunk azt jelenti a „nyerés”, hogy 11 hónapon át reggel 6-kor kiáll öt busz, mindegyik minimum ötven személyes, elvisz 250 embert Szegedről Hódmezővásárhelyre, délután pedig visszahozza őket. Ezt nyertük!
A cég évek óta győztes pályázó a honvédségi közbeszerzéseknél, de az utolsó megbízása legalábbis megosztó, hiszen a veronai tragédia ügyében folyó nyomozás még nem zárult le, így azt sem tudni, hogy a cég felelős-e a balesetért.
Kerestük a Honvédelmi Minisztériumot, tudni szerettük volna, miért a Pizolit Kft.-re esett a választásuk. Arra is kíváncsiak voltunk, számítottak-e a tárcánál közfelháborodásra a szerződés miatt, illetve miért nem várták meg a szerződéssel a nyomozás lezárását. Válaszában a minisztérium azt írta,
A Pizolit Kft.-vel a honvédelmi tárca nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatását követően mint nyertes pályázóval kötött szerződést a személyi állomány munkába- és hazajárása érdekében.
A kft.-vel 2015 óta áll jogviszonyban a Magyar Honvédség. A cég szolgáltatása folyamatos ellenőrzés alatt áll. Az elmúlt években az ellenőrzések során a szolgáltatás végzésére vonatkozóan probléma nem merült fel, a szolgáltatást a kért színvonalnak megfelelően teljesítette a kft.A keretszerződés megszüntetését, felmondását a törvény szigorú feltételekhez köti, amelyek jelen pillanatban nem állnak fenn. A szerződés felmondása esetén kártérítési igényel léphet fel a nyertes cég.
Miért szállíthat továbbra is embereket a társaság?
Ezt kérdeztük az illetékes hatóságtól is, amely engedélyt adott a Pizolit Kft.-nek, és amelynek joga van ahhoz is, hogy a cég működését legalább a nyomozás idejére felfüggessze. A Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal válaszában azt írta,
A tevékenységi engedély visszavonására, illetőleg felfüggesztésére csak jogszabály által meghatározott esetekben van lehetősége a közlekedési hatóságnak. A közlekedési hatóság a baleset körülményeinek kivizsgálásában nem vett részt. A nyomozást végző szervezet részéről ezidáig a közlekedési hatósághoz nem érkezett – a balesettel összefüggésben – a társasággal szemben hatósági intézkedést kezdeményező megkeresés. A balesetet szenvedő autóbuszt üzemeltető társaságnál 2017-ben már végezett a Kormányhivatal telephelyi ellenőrzést. Ennek során nem került feltárásra olyan szabálytalanság, amely a fenti szankciók valamelyikének alkalmazását tette volna szükségessé.
A lapunknak nyilatkozó hozzátartozók szerint viszont egy 17 ember halálát okozó buszbaleset után a cég működését legalább a nyomozás idejére szüneteltetni kell, függetlenül bármilyen jogszabályi előírástól.
A cégnél egyébként különösen dolgok történnek. A Pizolit Kft.-nek Czakó Tibor nem tulajdonosa, csak ügyvezetője. Az Opten cégadatai szerint ugyanakkor
Ezt úgy érte el, hogy a kisebbségi tulajdonosok részét (a többi között a balesetben elhunyt, a baleset idején nem a volán mögött ülő sofőrét) felvásárolta.
A korábban többségi, most már kisebbségi tulajdonos Tófalvi Ferenc – akinek korábban Czakó Tibor volt a kézbesítési megbízottja – a baleset óta egyszer sem állt ki a nyilvánosság elé. Információnk szerint Erdélyben él, van egy saját vállalkozása, egy napkollektorokkal foglalkozó cég. Hiába kerestük meg, hogy megtudjuk, tulajdonosként mit gondol a balesetről, követi-e az eseményeket, a cég kommunikációját, és nem érzi-e úgy, hogy ki kell állnia a nyilvánosság vagy a gyászolók elé, megkeresésünkre nem reagált. A kft. központi számán pedig nem adtak hozzá telefonos elérhetőséget, ahogyan Czakó Tibor sem.
A Pizolit Kft. 2011-ben megkapta az Év Buszos Személyszállítója díjat. A kitüntetést és az oklevelet Varga Mihály jelenlegi gazdasági miniszter adta át 2012. február 1-jén Czakó Tibornak, a kft. ügyvezetőjének. (Ez látható kiemelt képünkön.) Nem ez volt az egyetlen oklevél, amit Czakó átvehetett. Tavaly májusban a Kiskunfélegyháza Város Gazdaságának Fejlődéséért címet kapta meg többek között „a hazai és nemzetközi személyszállításban kiemelkedő teljesítménye, a város jó hírnevének öregbítése elismeréseként.”
Mint egyikük elmondta, ezek után a hozzátartozók azt várják, hogy Czakó Tibor ne csak akkor álljon ki a nyilvánosság elé és válaszoljon tisztességesen a kérdésekre, amikor kitüntetést kap, hanem akkor is, amikor egy ilyen horderejű tragédia történik.