Halottak napja, mint a keresztény hagyományrendszer kiemelt ünnepe egy ideje némileg Halloween árnyékában van, ez nem vitás. Pedig a két ünnep egyáltalán nem zárja ki egymást. Sőt! Valójában ugyanarról van szó.
Konzervatívabb keresztény körökben komoly ellenszenvet vált ki minden év novemberének legelején, egész konkrétan november 2-án a halottak napjára némileg másképpen tekintő Halloween.
Pedig Halloween egyáltalán nem az amerikaiak üzleti megfontoltságú találmánya, mint mondjuk a piros ruhás, kólareklámos Mikulás-klón, bár ha nem gondoljuk végig, hogy miről is van szó, könnyedén elhihetjük, hogy Halloween is csak egy újabb marhaság, vagy ha tovább megyünk: gúnyt űz a halottak napjából.
Halottak napja
A rómaiak nagy becsben tartották elhunyt hőseik emlékét, külön ünnepi időszakban emlékeztek meg róluk. Ez volt Caristia ünnepe. A kereszténység ezen a gondolatmeneten haladva integrálta a szokást saját vallási liturgiájába, így alakult ki a halottak napja, melyet a Caristiával ellentétben nem február 22-én ülnek meg, hanem november 2-án.
Halottak napján a tisztítótűzben lévő, bebocsájtást és üdvösséget még nem nyert halottainkért imádkozunk. Gyertyát és mécsest gyújtunk, meglátogatjuk elhunyt szeretteinket a temetőben.
Igazán széles körben a 11. század óta beszélhetünk közösen ünnepelt halottak napjáról (998-ban lett celebrálva, mint önálló ünnep).
Halloween
Samhain ünnepét már jóval a kereszténység megjelenése előtt is ünnepelték a kelták, a hagyomány pedig a mai napig erősen él Skóciában és Írországban.
Az ünnep alapja ugyan az, mint a keresztény halottak napjáé: a hívők segíteni akarnak szeretett halottaik lelkének abban, hogy végre eljuthassanak a holtak birodalmába. A módszer azonban egészen más.
Haloween ünnepe ugyanis nem a csendes befelé fordulásról szól, hanem a gonosz lelkek elűzését, így a jó lelkek végső helyre jutását hivatott segíteni. Fontos megjegyezni, hogy Halloween tehát nem a halottak napja hitetlen kigúnyolása, még ha elsőre talán annak is tűnhet sokak számára.
A kelták ünnepe ugyanakkor október 31-re esik hivatalosan, így bár jól összeegyeztethető mindenszentekkel és halottak napjával is, egyben problematikus összemosódást is eredményez.
A modern, keresztény Európában többnyire a halottak napjához kötik közvetlenül, időben azonban mindenszentekhez esik közelebb.