Kultúra

“Anyám nem akart még szoptatni sem. Azt mondta, hogy csak mint barátot szeret”

Woody Allen az ultimate értelmiségi kisember archetípusa: alacsony, szemüveges, kopaszodó, tipródó, enyhén neurotikus, szexualitásában bizonytalan. Minden olyan adottsága megvan, ami irritálóvá tehetné, de ehelyett 1966 óta, első filmje elkészülte óta rengetegen imádják. Ma 80 éves.

Gyermekkor

Anyám nem akart még szoptatni sem. Azt mondta, hogy csak mint barátot szeret.

Nem véletlen, hogy Woody Allen munkásságának jó részéhez New York adja a díszletet, hiszen Brooklynban született. A Midwood High állami iskolában szedte magára azt a rengeteg kisebbrendűségi komplexust, ami aztán egész munkásságát jellemezte, egész gyermekkora során „Vörösnek” csúfolták hajszíne miatt, de aztán ezt is elkezdte saját előnyére fordítani. Rengeteg önironikus viccet kezdett írni David O. Albernek, aki ügynökként aztán eladta ezeket különböző újságoknak. Tehetségének köszönhetően később szövegeket írt előadóművészeknek, ekkor változtatta Woody Allenre a nevét. Később gyerekkorához rendezőként is visszanyúlt, 1987-ben elkészítette A rádió aranykora című filmjét, amely visszaröpítette nézőit abba a korba, amikor az amerikai családok mindennapjait még nem a tévéműsorok, hanem a rádiójátékok tették ki. A filmben Woody Allen nem tűnik fel (csak narrátorként), viszont alteregója, a Seth Green által életre keltett Joe igen. Ez talán munkásságának egyik legkedvesebb darabja, hiszen bájos romantikával viseltet a kor iránt, amelyben minden szereplő már-már bárgyún naiv.

Családi kötelékek

Szeretem ezt az aranyórát. Apám a halálos ágyán adta el nekem.

Woody Allen munkásságának van még egy szembeötlő tulajdonsága, a folyamatos vívódása zsidó identitásával. Eredetileg Allen Stewart Konigsberg néven született, szülei, Martin Konigsberg és Nettea Cherrie héber iskolába íratták, ahonnan hét év után került át a már fentebb említett másik intézménybe. Érdekes módon a családi hagyaték, a „krédó” inkább tűnik fel alkotásaiban, mint a familiáris kötelékek. Ettől függetlenül a filmek iránti szenvedélyéről viszont egészen biztosan szülei tehetnek, hiszen saját bevallása szerint sorsdöntő volt életében, hogy hároméves korában az anyja megnézette vele moziban a Hófehérke és a hét törpét.

Szerelem

A szex szerelem nélkül csak üres szenvedély. Viszont az üres szenvedélyek között az egyik legjobb.

Woody Allen háromszor is házasodott (Harlene Rosen (1954–1959) Louise Lasser (1966–1969) Soon-Yi Previn (1997–)), miközben két olyan neves élettársa is volt, mint Mia Farrow és Diane Keaton, így élő iskolapéldája annak, hogy intellektussal a legszebb nőket is meg lehet nyerni. Ezt is saját visszaemlékezéseiből tudjuk, hogy érettségi után autodidakta módon képezte tovább magát, elsősorban azért, hogy a lányok észrevegyék. Ekkor még terve nem vált be, de jelentékeny műveltségre tett szert.

Depresszió

Csak úgy lehetsz boldog, ha szeretsz szenvedni.

Ha van tulajdonság, ami igen távol áll tőle, az a depresszió. Még leglehangolóbb filmjeiben is van valami zsigeri életigenlés. Legtöbbször szorongó, bizonytalan szerepekben láthattuk, de újabban, amióta már nem jelenik meg filmjeiben, akkor is mindig van legalább egy olyan moralizáló szereplő, aki a nagyvárosi értelmiség lelki nyomorának képviselője. Ezeket a problémákat azonban mindig iróniával kezeli, s ettől jó.

Szex

A nők szerint rossz vagyok az ágyban. Csak azt nem tudom, hogy erre hogy jönnek rá 30 másodperc alatt.

A szex szinte minden filmjében előkerül, legtöbbször valamilyen frusztrált melléktünet kíséretében. Alkotói életének első néhány évtizedében rendre olyan karakterekben láthattuk, amely akár önismétlés hatását is kelthetnék, s ez főképp abból fakadt, hogy sokszor szexuálisan bizonytalan szerepben láthattuk. Viszont nem lenne benne semmi izgalmas, ha csak csetlő-botló figurákat alakítana. Olyan életigazságokkal szórja tele ezeket a helyzeteket, amiket nem véletlenül idéznek nagyon sokan, nagyon sokszor. Még az oly kevésbé jól sikerült filmjeiben is van rengeteg olyan örökbecsű, ami rávilágít világunk abszurditására.

Vallás

A zsidó hagyományok szellemében nevelkedtem. Arra tanítottak, hogy ne vegyek el goj lányt, ne borotválkozzak szombaton, és főleg sose borotváljak meg goj lányt szombaton.

Woody Allen ugyan zsidó származású, de ateista, s ezen meggyőződésének számos filmjében hangot is ad. Ami viszont ennél is fontosabb, hogy mindig kidomborodik, ő egy gátlásos zsidó értelmiségi, aki mindig mindennel elégedetlen (legyen szó sajt szerelmi életéről, vagy szakmai előmeneteléről), de nem felejti el kritikával illetni magát a zsidóságot sem.

Élet

Az élet dolgait két részre osztom: rettenetesre és nyomorúságosra.

Az irónia mellett rengeteg abszurditás is került a filmjeibe, ugyanis saját bevallása szerint mindent kisebb távolságtartással illik szemlélni, és így rögvest feltűnhet, milyen hülyén is éljük az életünket.

Halál

Nem félek a haláltól, egyszerűen csak nem szeretnék akkor ott lenni, amikor bekövetkezik.

Woody Allen nemcsak a szexualitással és a szerelemmel kapcsolatban fogalmaz sarkosan, a halálhoz való hozzáállása is legendásan ironikus, amit gyakran tálal moralizáló tépelődéssel.

Életmű

Nem akarok az életművem által halhatatlanná válni. Úgy akarom elérni a halhatatlanságot, hogy nem halok meg.

Az 1966-os Mi újság, Tiger Lily? óta 52 filmet rendezett, és 80 évesen sem az aranyérproblémák töltik ki mindennapjait, hanem az újabb filmtervek előkészítései. Legutóbbi alkotása, az Abszurd alak ugyan csak közepes kritikusi és nézői minősítéseket kapott, nem rettenti el attól, hogy 2016-ban egy újabb filmmel és egy sorozattal is jelentkezzen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik