Megtalálták minden idők egyik legkisebb dinoszauruszát

Velociraptorok gyilkos karmai és elképesztő gyorsasága igen hírhedt, többek közt a Jurassic Parknak köszönhetően. A filmekből nem derül ki egyértelműen, de az ismert dinoszaurusz nembe számtalan faj tartozott, olyanok is, melyek első ránézésre nem is tűnnek kifejezetten veszélyesnek.

Velociraptorok közt valóban akadtak félelmetes élőlények, így például a 8 méter hosszú, 30 centis karommal felfegyverkezett dinoszauruszok. Egy új, Vertebrata PalAsiatica-ban megjelent tanulmányban most egy olyan raptort mutatnak be, amely jóval barátságosabbnak tűnhet.

A Kínai Tudományos Akadémia szakértői által felfedezett Zhongjianosaurus yangi lehet az egyik legkisebb nem repülő dinoszaurusz, melyet valaha azonosítottak. A 310 grammos és 70 centiméter hosszú élőlény csontjainak elemzése alapján egyértelmű, hogy egy kifejlett példány maradványait találták meg a kutatók.

A lelet vizsgálata során a tudósok jelentős tollazatot mutattak ki, sőt, négy szárny és egy farok nyomát is felfedezték. A testfelépítés alapján a szakértők arra jutottak, hogy a Z. yangi siklani, vagy akár repülni is tudott. Amikor a dinoszaurusz nem a levegőben volt, rendkívül vékony, gólyalábra emlékeztető lábakon járt.

Mindent egybevetve a kutatók úgy vélik, az élőlényt a Microraptorinae alcsaládba érdemes besorolni.

A lelet az észak-kelet-kínai Liaoningnál található kora kréta kori geológiai lerakódásból került elő. A maradványok nagyjából 125 millió évesek.

A különleges raptor egy biológiai szempontból rendkívül sokszínű paleoökológiai rendszerhez, a Jehol-biótához tartozott, amely minden 133-120 millió évvel ezelőtt a régióban előforduló élőlényt magába foglalt.

A területen korábban számtalan más raptort, virágot, kétéltűt és pteroszauruszt azonosítottak. Sőt, a környéken több olyan fosszíliát is találtak már, melyek az emlősök őseitől származtak.

A Jehol-bióta korában a területet tavak, mocsarak és fák borították, a levegő pedig jóval párásabb volt. A közelmúltban felfedezett mikroraptor feltehetőleg a fák közt élt, kisebb állatokat, halakat, rovarokat és gyümölcsöket fogyasztott.

A régió ekkoriban bővelkedett a kétlábú tollas dinoszauruszokban. A tudósok párhuzamot vontak a galápagosi Darwin-pintyek és a helyi élőlények közt: mindkét terület állatai hasonló környezetben mozogtak, a táplálkozásbeli különbségek miatt mégis másként fejlődtek. Az új raptor bizonyos típusú táplálékra specializálódhatott, míg nagyobb rokonai méretesebb prédákra vadásztak.

A kutatók szerint a figyelemreméltó faj jóval azelőtt kihalt, hogy a Tyrannosaurusok 86 millió éve megjelentek volna. Az élőlények rokonai, a ragadozómadarak azonban még ma is megtalálhatóak a Földön.