Négy új emberi vérsejtet azonosítottak

24.hu

2017. 04. 25. 12:42

Nem meglepő, de a legtöbbet tanulmányozott biológiai rendszer az emberi szervezet. Azt hihetnénk, a tudósok már mindent tudnak testünkről, ez azonban messze nincs így. Kutatók egy csoportja most például eddig ismeretlen vérsejteket fedezett fel a szervezetben.

Korábban a vérsejteket a tudósok az alapján sorolták be, hogy milyen egyedi fehérjék találhatóak a felszínükön. Ez a módszer azonban nem volt megfelelő bizonyos típusú vérsejtek esetében.

Hogy finomítsák a technikát, az egysejtes genomikához fordultak, mellyel lehetőség nyílik az egyes sejtek génkifejeződésbeli eltéréseinek részletes vizsgálatára. Ezzel sokkal pontosabb képet kaphatnak arról, hogy milyen fontosabb különbségek vannak a sejtek közt.

A módszerrel most sikerült négy új típust felfedezni a fehérvérsejtek közt.

Az emberi test fehérvérsejtjei sokban eltérnek egymástól, más-más funkciót töltenek be a betegségek elleni védekezés során. A Science-ben megjelent új tanulmányban két-két frissen azonosított monocita és dendritikus sejtet mutatnak be.

A dendritikus sejtek kulcsfontosságúak a veleszületett immunrendszer és az adaptív immunrendszer összekapcsolásában. Míg előbb már a születésnél jelenlévő védelmi rendszert – például a bőrt és a membránokat -, addig utóbbi a speciálisan kialakuló sejtek együttesét jelenti. A dendritikus sejtek feladata az, hogy megismertessék a T-sejteket a testet támadó antigénekkel, melyek így képesek felvenni a kórokozókkal a harcot.

A monocita sejtek egész más feladatot látnak el. A fehérvérsejtek közt ezen sejtek alkotják a legnagyobb csoportot, bizonyos típusaik képesek makrofágokat létrehozni, melyek a fertőzés helyére utazva kiiktathatják a veszélyforrásokat.

Divya Shah, a Wellcome fertőzésekkel és immunbiológiával foglalkozó csapatának tagja és az új tanulmány társszerzője szerint a kutatásban a szakértők igen fejlett technológiát használtak az új vérsejtek azonosításához. Shah hozzátette, a következő cél az, hogy megismerjék, pontosan milyen feladatot is látnak el a szervezetben a most felfedezett sejtek.

US actress Sharon Stone arrives on May 21, 2013 for the screening of the film "Behind the Candelabra" presented in Competition at the 66th edition of the Cannes Film Festival in Cannes. Cannes, one of the world's top film festivals, opened on May 15 and will climax on May 26 with awards selected by a jury headed this year by Hollywood legend Steven Spielberg.     AFP PHOTO / LOIC VENANCE / AFP PHOTO / LOIC VENANCE