Hatalmas áttörést értek el a mesterséges vér előállításában

Világszerte nagy problémát okoz, hogy nincs elegendő mennyiségű vér az összes átömlesztést igénylő beteg ellátásához. A hiány miatt az utóbbi időben rengetegen dolgoztak azon, hogy valamilyen alternatívát találjanak a vörösvértestek tömeges előállítására.

A Bristoli Egyetem kutatói, valamint az NHS Blood and Transplant szakértői most végre kifejleszthették a megoldást. A kutatók ugyanis kidolgoztak egy eljárást, mellyel tömegesen lehet előállítani a vörösvérsejteket. Ezzel elvileg végtelen vérutánpótlásra tehetne szert az egészségügy.

A módszer megbízhatóan működik, igaz, ki kell még alakítani azt a technikát, mellyel valóban megkezdődhet a tömeges gyártás.

A szakértők már korábban is képesek voltak a vér laboratóriumi termelésére, ezek az eljárások azonban nem voltak kifejezetten hatékonyak. Az eddig ismert módszerekkel őssejteket vettek rá a vérsejtek előállítására. Mivel így egyszerre nagyjából 50 000 sejtet tudtak létrehozni, a vérátömlesztéshez azonban több billió vértest kell, a technikát nem alkalmazták a gyakorlatban.

Az új kísérlet során azonban sikerült megteremteni a világ első halhatatlan erythroid sejtvonalát, amellyel valóban óriási mennyiségben lehet előállítani a vörösvértesteket – a kutatók új tanulmányukban arról számoltak be, hogy eddig egy liter vért hoztak így létre. Mivel az őssejteket fejlődésük korai szakaszában állították meg, azok gyakorlatilag halhatatlanná váltak, így indukálásukkal folyamatosan termelődnek a vér kialakításához szükséges minták.

Dave Anstee, az új tanulmány társszerzője szerint a tudósok évek óta próbálkoznak a mesterséges vér tömeges termelésével. A szakértő úgy gondolja, a tenyésztett vért először olyan embereknél fogják használni, akik igen ritka vércsoportokba tartoznak – számukra ugyanis különösen nehéz az átömlesztéshez megfelelő donor megtalálása.

Ahogy a legtöbb új technológia, úgy ez sem lesz olcsó: jelenleg jóval költségesebb így beszerezni a szükséges vért, mint a hagyományos módon.

Éppen ezért elég valószínű, hogy az új eljárást a közeljövőben valóban csak a ritka vércsoportú páciensek esetében alkalmazzák majd.

Bár a szakértők egyelőre nem tervezik a vérátömlesztés megreformálását, nem lehetetlen, hogy a technológia olcsóbbá válásával egy napon valódi áttörés jöhet el a mesterséges vér használatában.