Tudomány

Mindent lealázhat az új kínai űrjármű

Rátfai Gábor
Rátfai Gábor

újságíró. 2016. 08. 10. 09:31

Hagyományos futópályáról száll fel, hiperszonikus sebességgel szárnyal, majd rakétaként pályára áll a kínaiak hibridje.

A China Aerospace Science and Technology Corporation (CASTC) egy olyan kutatásba kezdett, mely a korábbi űrrepülőgépeknél sokkal fejlettebb lenne azzal, hogy hibrid kombinált ciklusú hajtóművekkel működne, és felszállása normál reptéri futópályáról történne. Miután így a levegőbe emelkedik, a sebesség gyűjtéséhez torlósugaras megoldást használ, majd pedig ez egészül ki szuperszonikus áramlással. A torlósugaras fázisban a hibrid űrhajó hiperszonikus repüléssel közelítené meg az űrhöz közeli teret, vagyis a tengerszint feletti 100 kilométeres magasságot, végül pedig rakétahajtóműves jelleggel állna pályára.

Zhang Yong, a CASTC mérnöke azt mondta, hogy Kína ezzel az űrhajózás első számú tényezőjévé válhatna a technológiát illetően a következő 3-5 évben és a hibrid megoldás egyúttal azt is jelentené, hogy radikálisan csökkenthetőek a költségek. Egy másik mérnök, Yang Yang szerint a hibrid űrhajó gyorsulása fokozatosabban történik, mint a jelenlegi űrjárművek kilövésénél, így sokkal inkább alkalmas lehet arra, hogy képzetlen személyeket (utasokat) az űrbe juttasson, ami egyébként anyagilag sem elhanyagolható. Hiszen a kellően vastag pénztárcával rendelkezők valószínűleg simán kifizetik a viteldíjat azért, hogy olyan helyre jussanak, ahol előttük csak maroknyian jártak. De ezt már nem a mérnök mondta, hanem mi tesszük hozzá.

Kína egyébként is élen jár a ramjet/turbo engine kutatásban, vagy legalábbis szorosan a második az Egyesült Államok mögött, amit az is segít, hogy van egy Mach 9-et tudó szélcsatornája, melyben eredményesen tesztelhető akár a hibrid űrhajó is anélkül, hogy túlzott költségekbe vernék magukat, vagy veszélyes repüléseket folytatnának a levegőben. A CASTC számára a legnagyobb kihívás az lehet, hogy az összes komponenst egyetlen meghajtó csomagba integrálja, illetve olyan sárkányszerkezetet készítsen, mely kellően könnyű, ugyanakkor erős is ahhoz, hogy ellenálljon az őt ért terheléseknek a hiperszonikus repüléskor, és a légtérbe való visszatéréskor.  Kérdés csak az, hogy nem ugyanolyan átverés-e ez is, mint a böszmebusz, amiről a napokban írtunk.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.