2832243 04/19/2016 Oceanographer, honorary polar explorer, Doctor of Biological Sciences Igor Melnikov in the Barneo drifting ice camp at the North Pole. Valeriy Melnikov/Sputnik

A Föld minden négyzetcentiméterét megtapostuk már

2016. 06. 09. 08:43

Oxfordi kutatók szerint a civilizáció hatásai mindenhol érezhetők, mára már egyetlen négyzetméternyi érintetlen terület sem maradt a bolygón.

A Gizmodo kedden számolt be róla, hogy az Oxfordi Egyetem tudósai legújabb kutatásukban megpróbáltak olyan helyeket találni a Földön, amelyek még teljesen érintetlenek.

Nem jártak sikerrel, mint a PNAS-ban megjelent tanulmányukban írták, az emberi civilizáció jelenléte még az Északi-sarkon, a Csendes-óceán eldugott szigetein és a Dél-Amerikai esőerdők mélyén is érezteti a hatását.

A kutatók többek között régészeti leletek, mikrofosszíliák és ősi DNS-minták segítségével próbálták megállapítani, hogy mennyire laktuk be a bolygót, és egy komoly statisztikai modellt is készítettek, amelynek segítségével a különféle növények növekedési mintáinak változásait vizsgálták.

Mint kiderült, az ipari forradalom előtt az emberi civilizáció hatásai még csak kisebb, lokális területekre koncentrálódtak, de a rohamos technológiai fejlődéssel párhuzamosan egyre kiterjedtebbé váltak.

Ma már olyan területeken is érezhető a jelenlétünk, ahol nem laknak és soha nem is laktak emberek: mint az őserdőkben, amelyektől egyre nagyobb területeket hódítanak el az általunk nemesített, elvadult haszonnövények.

Az oxfordiak szerint nem számít, mennyire eldugott egy hely, ha valóban érintetlen vadvidékre vágyunk, legalább a Marsig kell mennünk.

LONDON, ENGLAND - MARCH 22:  A member of the public is treated by emergency services near Westminster Bridge and the Houses of Parliament on March 22, 2017 in London, England. A police officer has been stabbed near to the British Parliament and the alleged assailant shot by armed police. Scotland Yard report they have been called to an incident on Westminster Bridge where several people have been injured by a car.  (Photo by Carl Court/Getty Images)