Budapest, 2017. február 7.
Andy Vajna, a magyar filmipar megújításáért felelős kormánybiztos a Miért jönnek a hollywoodi sztárok és produkciók Magyarországra? című háttérbeszélgetésen Budapesten, a Magyar Nemzeti Filmalap székházában 2017. február 7-én.
MTI Fotó: Balogh Zoltán
Média

Andy Vajna megkapta az engedélyt, övé lehet a Bors, a Kisalföld és a Délmagyarország

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 08. 02. 12:08

A filmügyi kormánybiztos új kft.-je a Médiatanács most megszerzett engedélyével megveheti a Kisalföld és a Délmagyarország című megyei lapokat és a Bors című bulvárnapilapot kiadó Lapcomot. A Médiatanács egyébként elmarasztalta a Karc FM-et és a TV2-t, előbbit gyűlöletkeltésért, utóbbit kiegyensúlyozatlanság miatt. Ezenkívül a grémium többek között egy esztergomi helyi rádiós frekvencia sorsáról is döntött.
Korábban a témában:

Bár mostanáig hallgatott a Médiatanács arról, hogy a múlt héten hogyan döntött Andy Vajna filmügyi kormánybiztos (egyben a TV2 és a Rádió 1 tulajdonosának) cégének, az AVALUE Befektetési Kft.-nek az ügyében, mostanra megtörve a csendet, az NMHH kommunikációs igazgatósága bejelentette: nem látja jogi akadályát a testület annak, hogy a kft. megvásárolja a Lapcom Kiadó Zrt.-t. A Lapcom adja ki a Bors, a Délmagyarország és a Kisalföld című sajtótermékeket.

Ha a tranzakció megvalósul, várhatóan valamennyi megyei, illetve regionális lap Magyarországon a Fidesz közelébe kerül. A megyei lapok többsége ugyanis már tavaly a Mészáros Lőrinc-féle Mediaworks kezébe került, a Lapcom említett lapjain kívül pedig a piacon jelenlévő Russmediát épp most vásárolja fel egy, a Népszabadság bezárójaként ismert Heinrich Pecinához köthető kft.

A Vajna engedélyét is megemlítő, ma kiadott közleményben a Médiatanács azt írja:

A médiatörvény lehetőséget ad arra, hogy valamely tervezett tranzakció tekintetében az abban érintettek még akár a fúzió létrejötte előtt kikérjék a Médiatanács véleményét abban a kérdésben, hogy a tervezett összefonódás sértheti-e a sokszínű tájékozódás jogának érvényesülését. A Médiatanács megvizsgálta az AVALUE Befektetési Kft. előzetes szakhatósági állásfoglalásra vonatkozó kérelmét a Lapcom Kiadó Zrt.-vel történő összefonódásáról, amelyet jóváhagyott. Amennyiben a meghatározó körülmények nem változnak meg, a Médiatanács ezen állásfoglalása a kiadástól számított hat hónapig nem csupán az összefonódásban érintett feleket, hanem a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) és a Médiatanácsot is köti. Az összefonódás tényleges engedélyezése az előzetes szakhatósági állásfoglalás figyelembevételével a GVH hatáskörébe tartozik.

A Kajmán-szigetekre bejegyzett tulajdonos a sikeres működés ellenére adja el a Lapcomot

A Lapcom 2015-ben 9,5 milliárd forint nettó értékesítési árbevételt és 1,3 milliárd forint adózott eredményt ért el. A cég 2016-ban is szép nyereséget produkált: 1,4 milliárd forintot vett ki a tulajdonos, a Kajmán-szigetekre bejegyzett Radio Bridge Media Holdings Limited. A Lapcom által kiadott Bors jelentőségét mutatja, hogy 2017 első negyedévében mintegy 60 ezer példányt tudtak értékesíteni belőle, ezzel a legnagyobb pénzért értékesített országos elérésű újságok egyike, melyet csak a konkurens Ringier Axel Springerhez tartozó Blikk tud megelőzni. A Lapcomhoz tartozik ezenkívül a Kisalföld című regionális napilap is, mely az idei év első negyedévében közel 55 ezer példányban fogyott, valamint a Délmagyarország című Csongrád megyei napilap, mely az ország legrégebbi regionális napilapja, szintén jelentős eléréssel. Ugyancsak ez a cég adja ki a soproni Superinfót és a Rejtvény magazint is. Már korábban, a Bors főszerkesztőjének és a Lapcom vezetőjének, Pallagi Ferencnek a nyugdíjba vonulásakor is lehetett arról hallani, hogy fideszes pénzemberek környékezik a Lapcom Kajmán-szigetekre bejegyzett tulajdonosát, hogy megvásárolnák tőle a kiadót, de Pallagi – aki 11 évig a Lapcomot is irányította – akkor azt mondta, egyszerűen csak szeretne nyugodt nyugdíjas éveket magának, azért hagyja abba az újságírást 33 év után. Ennek ellenére sokak számára kezdett egyértelművé válni, hogy mégis készülődik valami a háttérben, és szép éves profittermelő képessége ellenére megválna a kiadótól a Radio Bridge Media Holdings.

Nem volt kiegyensúlyozott a TV2

A Médiatanács arról is tájékoztatást adott, hogy múlt heti ülésén az Andy Vajna érdekeltségei közé tartozó TV2 ellen benyújtott kiegyensúlyozottsági kérelemnek helyt adott. A kérelmezők azt kifogásolták, hogy a  a TV2 június 4-i Tények című hírműsorának Ma van a nemzeti összetartozás napja című, a kormányzó pártok véleményét is ismertető összeállítása nem tartalmazta a Jobbik releváns, hiányolt, ellentétes és rendelkezésre álló véleményét, és ezzel nem tett eleget a kiegyensúlyozott tájékoztatásra vonatkozó törvényi követelményeknek. A Médiatanács felszólította a médiaszolgáltatót, hogy a törvénysértő híradással azonos időpontban tegye közzé a Médiatanács döntését vagy az erről szóló közleményt, vagy adjon lehetőséget a Jobbik Magyarországért Mozgalom álláspontjának megjelenítésére. A Médiatanács hangsúlyozta, hogy kiegyensúlyozottsági kérdésekben a Médiatanács a törvény értelmében csak kérelemre járhat el az egyedi ügy tényállási elemeit megvizsgálva.

Gyűlöletkeltő volt a kormányközeli Karc FM

Alkalmas volt a civil aktivistákkal szembeni gyűlöletkeltésre, és nem tartotta tiszteletben az emberi méltóságot a kormányközeli Karc FM április 25-én sugárzott – és másnap megismételt – Paláver című műsorszáma a Médiatanács döntése szerint. Az állampolgári bejelentésre indult hatósági vizsgálat eredménye alapján a rádiónak összesen 400 ezer forint bírságot kell fizetnie, közzé kell tennie egy közleményt és el kell távolítania az említett médiatartalmat internetes oldaláról.

A miskolci, kisközösségi Code FM 88,7 rádió 150 ezer forintos bírságot kapott, mert a rádió egyik szúrópróbaszerűen vizsgált áprilisi adáshetében kevesebb szöveges, a helyi közélettel foglalkozó és közszolgálati tartalmat, valamint hírműsort tett közzé a szerződésében foglaltakhoz, illetve a törvényi előírásokhoz képest. Az InfoRádiót 70 ezer forint befizetésére kötelezi a testület, mert a vizsgált májusi adáshete alapján kevesebb helyi közélettel foglalkozó és hírműsort, valamint több ismétlést sugárzott, mint amit a szerződésében vállalt.

A hatoscsatorna médiaszolgáltatójára 135.600 forintos bírságot szabott ki a tanács, mert a Romeo Caffe című műsorszámban áprilisban és májusban 452 alkalommal burkolt reklámot tett közzé egy parkettakereskedésről.

Az éves beszámolási kötelezettségüket határidőn belül nem teljesítő 41 helyi és körzeti médiaszolgáltató eljárásaiban a tanács 24 esetben felhívással élt, 17 esetben pedig 25 és 62,5 ezer forint közötti bírságot szabott ki.

A Forrás Rádió nyert Esztergomban

A Médiatanács döntése szerint az Esztergom 98,1 MHz helyi kereskedelmi rádiós frekvencia pályázatán az egyedüli tartalmilag érvényes pályázatot benyújtó Turul Média Kft. sugározhat majd Forrás Rádió néven. A testület véglegesítette a Budapest 98,6 MHz körzeti és a Szolnok 90,4 MHz helyi rádiós frekvencia pályázati felhívását. Az előbbi péntek óta olvasható a Médiatanács honlapján, és a pályázati ajánlatot szeptember 6-án lehet benyújtani a hatósághoz, az utóbbit hétfőtől lehet megtekinteni, és szeptember 28-án lehet beadni a pályázatot.

rádió keverőpult
Új kézben a Klasszik Rádió
A rádió új többségi tulajdonosa egy finn cég, mely azt ígéri, nem lesz változás a rádió műsorstruktúrájában és menedzsmentjében.

Pénzt kapnak a filmesek

A Médiatanács közölte azt is, hogy a televíziófilmek gyártását célzó Fehér György-pályázaton öt alkotást összesen 600 millió forinttal támogat. A Mindenki révén rövidfilmes Oscar-díjat nyerő Deák Kristóf Foglyok címmel abszurd, szatirikus fekete komédiára kapott támogatást, amely 1951-ből meséli el egy család történetét: a famíliát ávósok ejtik foglyul saját lakásukban, ráadásul a lakásba érkező rokonok, ismerősök mögött is bezáródik az ajtó. Megtörtént eseményekből építkezik majd Bergendy Péter ’56-os történelmi thrillere, a Trezor Köbli Norbert forgatókönyve alapján: a Belügyminisztérium kulcsai elvesznek a forradalom zűrzavarában, utána pedig a belügyesek egy hajdani bankrablóra bízzák az ottani széf feltörését. Vitézy László A színésznő című filmje is a kommunista időkbe fog visszarepíteni: a hatvanas évek országosan ismert művésznőjét kiszemeli a Belügyminisztérium, mint aki alkalmas lehet a baráti országok vezetőinek szórakoztatására, ám az erdélyi származású színésznő eközben szerelembe esik az eltiltás alatt lévő olimpiai bajnok kardvívóval. Pajer Róbert A merénylet című filmterve korhű díszletekkel és jelmezekkel mutathatja be Erzsébet királyné, azaz Sisi és gyilkosa, az olasz anarchista Luigi Luccheni útját a tragikus végkimenetelű genfi találkozásig. Tóth Barnabás is forgathat majd Akik maradtak címmel F. Várkonyi Zsuzsa könyve, a Férfiidők lányregénye alapján, amely két, családját elveszítő ember, egy kamaszlány és egy negyvenes férfi egymásra találását dolgozza fel.

És a rádiók

Huszonnyolc rádióműsort összesen 75,6 millió forinttal támogat egy éven át a Médiatanács. A Magyar Média Mecenatúra program keretén belül futó pályázat második fordulójában a rendszeresen jelentkező rádióműsorok gyártási költségeit támogatja a grémium. A testület a döntéssel hozzájárul a szolnoki Amadeus Rádió, a székesfehérvári Táska Rádió, a Bács-Kiskun megyében fogható Gong Rádió, a békéscsabai Csaba Rádió, a fehérgyarmati Rádió Som, a nyíregyházi Európa Rádió, a szombathelyi Credo Rádió, a debreceni FM90 Campus Rádió, a kiskunfélegyházi Rádió Smile, a fővárosi 90,9 Jazzy Rádió és a Magyar Katolikus Rádió fehérvári vételkörzete hírműsorainak elkészítéséhez.

Közérdekű szolgáltató magazinműsorok finanszírozásában kap pénzügyi segítséget a szigetszentmiklósi Lakihegy Rádió, a gyöngyösi FM7 Rádió, a miskolci és a debreceni Európa Rádió, a szintén miskolci Rádió M, a kapuvári Rábaköz Rádió FM 94,5, a Rádió Dabas, a gyomaendrődi Rádió Sun, a pécsi 90,6 Rádió 1, a szentesi Radio451, a nyíregyházi 99,4 Sunshine FM, illetve a budapesti Klasszik Rádió 92,1, a Mária Rádió és a Civil Rádió. Tematikus magazinműsor kategóriában a dunaújvárosi Rádió 24, a székesfehérvári Vörösmarty Rádió és a fővárosi InfoRádió nyert támogatást.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

PARKES, AUSTRALIA - JANUARY 12:  Elvis impersonator Dean Vegas prepares to go onstage at the Parkes Leagues Club during the Parkes Elvis Festival January 12, 2007 in Parkes, Australia. The festival, now in it's 15th year is expected to draw over 6,000 people to the small country town for the event. For one weekend every year, Parkes is innundated with Elvis fans, impersonators and performers from around the world. This year's festival will mark the 30th anniversary of the death of Elvis Presley.  (Photo by Ian Waldie/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.