Média

Hiábavaló volt a médiahatósági korlát

rádióstúdió
rádióstúdió
Sokáig úgy volt, nem lesz igazi verseny a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által támasztott elvárások miatt az állam alá bekerülő rádiós hallgatottságmérési tenderen, de végül kap riválist a sokáig egyetlen esélyes pályázó.

Először tavaly júniusban, majd tavaly novemberben és idén április végén lehetett újra hallani arról, hogy hamarosan állami kontroll alá kerül a rádiópiaci közönségmérési kutatás, vagyis a magyarországi rádiók hallgatottságának mérése. Ez azt jelenti, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) fogja megrendelni a kutatási adatok elkészítését egy kutatócégtől, és publikálja majd az adatokat. Az elmúlt időszakban a rádiós piac főleg a TNS Hoffmann-Mediameter cégekből összeállt konzorcium adataiból dolgozott, de miután a konzorciummal az MTVA nem hosszabbította meg a saját szerződését, a rádiós adatokra kíváncsi emberek figyelme egy idő után inkább az Inspira Media Research nevű, magyar hátterű cég adatai felé fordult. A vállalat ugyanis 2016 óta ugyancsak végez rádiós kutatást, naplós – azaz a rádióhallgatók önbevallásán alapuló – módszerrel. Az Inspira a piactársával ellentétben a Kossuth, a Petőfi, a Bartók és a Danko Rádióról is közölt hallgatottsági mutatókat. (Az ő adatsoraikban szerepelt korábban az is, hogy Sebestyén Balázsékat elveri a Petőfi, a csak weben fogható Class pedig a Sláger FM-et szorongatja.) Ennek ellenére sokáig úgy tűnt, hogy az NMHH által kiírt tenderen csak a TNS Hoffmann-Mediameter konzorcium tud majd elindulni, mivel az NMHH tenderében olyan feltételeket szabtak, aminek az Inspira nem tudott volna megfelelni.

Nehéz feltétel

Géczi Tamás idén április végén a 24.hu kérdésére még azt mondta, állásfoglalást kértek az NMHH-tól a tender szövegével kapcsolatban.A tenderkiírás szerint ugyanis az NMHH tenderén indulóknak fel kell mutatniuk legalább 180 millió forint nagyságrendben, az elmúlt három évben rádiós közönségmérésből elért árbevételt. Ám ez Géczi szerint azért nem volt lehetséges, mert az elmúlt három évben az első kettőben volt egyáltalán iparági rádiós mérés (A Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete – RAME – megbízásából a TNS-Mediameter konzorciummal 3 éves szerződés, 2013-2016), így ebben a két évben senkinek sem volt esélye, hogy rádiós közönségmérést végezzen Magyarországon ilyen elvárt árbevételi mutató mellett.

Közeledik az időpont, amikor az állam átveszi a rádiós hallgatottságmérést
Idén júniusban már a médiahatóság által felkért cég mérheti a rádiók hallgatottságát. Van, aki szerint az NMHH tenderét egy bizonyos cégre írták ki.

Szövetkezve kerülik meg az NMHH-s korlátozást

Nevet vált a TNS Hoffmann

A hírben említett TNS Hoffmann cégnél egyébként információink szerint épp ezekben zajlik egy névváltási folyamat, melynek végén Kantar Hoffmann lesz a vállalat neve. A névváltást a Kantar csoportban zajló nemzetközi átalakulásokkal magyarázták az ügyfeleiknek.

A legújabb fejlemény most az, hogy bár az NMHH állásfoglalása – melyben nem tartotta a tendert kiíró médiahatóság problémásnak az említett pályázati feltételt – nem kedvezett az Inspira szempontjából, végül mégis lehet verseny az állami hallgatottságmérési tenderen. Az Inspira Media Resarch ugyanis megtalálta annak módját, hogyan indulhat el az állami rádiós mérés közbeszerzésén a számukra kedvezőtlen feltételek ellenére. Az Inspira vezetője, Géczi Tamás a mediapiac.com portálnak elmondta, hogy találtak egy meg nem nevezett külföldi partnert, akivel közösen adják be a pályázati anyagot. Géczi a honlapnak azt is mondta, hogy nem egy klasszikus konzorciumról van szó, mivel az Inspira stratégiai partnerséget kötött a céggel, amelynek felhasználják majd a referenciát és az elemzőszoftvereit. A Médiapiac egyébként úgy tudja, az Inspirán és partnerén kívül még a a TNS-Hoffmann-M-Meter Kft. adott be pályázatot.

A tender még zajlik. Ha minden az NMHH tervei szerint halad, akkor június végére lehet meg a szerződéskötés a győztes céggel. A piacra rálátással bíró forrásaink szerint viszont ősznél előbb nem várható adatközlés az állami ernyő égisze alatt.

Class FM-tulajdonos: Túl sok befektetést igényelt volna az Index
A tavaly Simicska Lajostól a Class FM-et felvásárló John Michael McNutt elmondta, miért nem ő vásárolta meg végül a legnagyobb magyar hírportált. Arról is beszélt, tulajdonképpen örül, hogy a Médiatanács elnémította az FM hullámsávon a rádióját.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik