Média

Magyar stockfotókba is elrejtik a márkák üzeneteit

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 05. 29. 10:57

Korábban a témában:

A jövőben hazai stockfotókon is egyre többször találkozhatunk majd termékelhelyezésekkel. A márkák ugyanis egyre inkább arra kényszerülnek, hogy új kitörési lehetőséget keressenek a fogyasztókat célzó hatalmas reklámzajban az ismertségük növelésére. A termékhelyezésre emellett azért is van egyre nagyobb igény a márkák részéről, mivel a növekvő reklámkerülés miatt a fogyasztók egyre kevésbé nyitottak a márkák üzeneteire, reklámtevékenységére.

Az emberek kétharmada kész kikapcsolni a reklámblokkolóját
Médiatulajdonosok, hirdetők és ügynökségek számára egyaránt izgalmas kutatás készült az adblockereket használó felhasználókról, akikről az is kiderült, mi zavarja őket a leginkább.

 

A termékelhelyezés a különböző filmekben, televíziós produkciókban már évek óta bevett megoldás: a főhős ilyenkor sokszor nem véletlenül az adott márka laptopjával küldi el a filmbeli történetben az e-mailt, de sokszor az sem véletlen, hogy milyen autóval utazik, vagy milyen okostelefont használ, hiszen egy-egy jól eltalált termékelhelyezéssel az adott film vagy műsor kapcsán nemzetközi színtéren többmilliós eléréseket is el tudnak érni, a műsorgyártók pedig jelentős bevételekre tehetnek szert a hirdetőknek köszönhetően. Manapság ugyancsak feljövőben vannak az online és mobiljátékokban megjelenő termékelhelyezések.

A termékmegjelenítésnek az elmúlt években újabb és újabb formái bukkantak elő: a digitális kapcsolódás miatt rövidesen személyre szabott megoldásokkal találkozhatunk a videojátékban és a tévésorozatokban is, azaz más márkát láthatnak az egyes nézők ugyanabban a játékban, sorozatban. A közösségi médiában is egyre elfogadottabb, hogy sztárok posztjaiban márkák tűnnek fel – és ezek a brandek nyilván felkeltik a követők érdeklődését, hiszen nem véletlenül lájkolták az adott sztárt, hanem mert mintaként tekintenek rá

– mondja Papp-Váry Árpád, product placement szakértő, „A márkázott szórakoztatás” című könyv szerzője, a Budapesti Metropolitan egyetem marketingintézetének vezetője.

Itthon is felpörgetnék

Mi az a stock?

A stockfotózás egy viszonylag új, ám rendkívül dinamikusan fejlődő ága a fotózásnak. A stockfotósok különböző témákban (például üzlet, irodai munka, életstílus) készítenek képeket, amelyeket azután marketingesek, szerkesztők, grafikusok, reklámügynökségek, webdizájnerek töltenek le és használnak fel a világ minden tájáról. Ennek egyik alfaja a microstock fotózás, mely az eredeti stockfotó oldalak működési mechanizmusától eltérően, jóval olcsóbban értékesítési a feltöltött fényképeket. A microstock oldalak akár amatőr fotósoktól is befogadnak képeket.

A megváltozott reklámozási szabályozások és költségek hatására a microstock product placement is egyfajta alternatív márkaépítési lehetőség lehet a vállalatok számára. „Így olyan márkákkal és üzenetekkel találkozhatunk, amelyek relevánsak számunkra, ráadásul mindezt természetes közegükben, nem pedig erőltetett reklámként érzékeljük” – mondja Papp-Váry.

Olaszországban már népszerűnek számít a hirdetők körében a stock fotókon való megjelenés. Ezt a lehetőséget szeretné idehaza is meghonosítani Andrea Piacquadio olasz fotós, aki világelsőnek számít a microstock fotózás területén: 40 másodpercenként töltik le valamelyik képét, évente 750 ezer képet értékesít és naponta három millióan tekintik meg egy-egy alkotását az online felületeken, így képeivel akár a globális trendeket is képes befolyásolni.

Andrea Piacquadio
Andrea Piacquadio

A stockfotó iparág olyannyira dinamikusan fejlődik, hogy a szakértők azt jósolják, 2020-ig 4 milliárd dollárra fog növekedni a teljes állókép iparág, amelynek egyik fő katalizátora a microstock oldalak népszerűsége. Havonta átlagosan 1-2 millió képet töltenek fel a microstock oldalakra, amelyekkel a világ bármely pontján találkozhatnak az emberek

– mondja Andrea Piacquadio, akinek a képeit a világ minden táján grafikusok, szerkesztők, reklám és marketing szakemberek használják, egyik képe korábban a TIME magazin címlapján is szerepelt.

A márkák azzal, hogy megjelennek a képeimen, világszintű ismeretségre tehetnek szert. Eddig a márkák közvetlenül nem szerepelhettek a képeken, de színek, minták, formák igen, azonban a különböző stockfotó oldalak szabályozásai is abba az irányba mutatnak, hogy a márkák lehetőséget kapnak a megjelenésre a képeken. A Shutterstock például már engedi, hogy logó is megjelenjen az alkotásokon.

– mondta a fotós, aki végezetül azt is hozzátette, hogy szerinte a microstock fotósok lehetnek a következő évek véleményvezérei.

Nő a microstock fotós piac
2020-ig 4 milliárd dollárra nőhet a teljes állóképes iparág. Ennek egyik fő katalizátora a fotók adásvételét lehetővé tevő microstock oldalak elterjedése.
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

BERLIN, GERMANY - MAY 03:  Abdulrahman Mohamed, a Syrian refugee, carries pieces of furniture as he helps a friend move out of a shelter for refugees and migrants in Marienfelde district to an apartment in the city as other shelter residents walk past on May 3, 2017 in Berlin, Germany. The shelter currently houses approximately 450 people, the majority of whom are still waiting for their asylum applications to be processed. Most of the residents come from countries including Syria, Iraq, Afghanistan and Iran, as well as Lebanon, Turkey and Chechnya, and half of them are under 18, as the shelter only admits families. Most of the children go to local schools and German has become their common language. Germany took in over one million refugees and migrants between 2015 and 2016.  (Photo by Sean Gallup/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.