Mosonyi Szabolcs (rendező, operatőr, biológia tanár) neve nem ismeretlen a természetfilmes körökben. Ő az az operatőr, aki néhány éve Török Zoltán direktorkodása mellett fényképezte és társrendezte a Vad Magyarország – A vizek birodalma című természetfilmet, s aki tavaly a Vad Szigetköz – A szárazföldi delta című rendezésével ismét bebizonyította, nála jobban kevesen értenek ahhoz, hogyan kell a természetet filmezni. Talán nem véletlen az sem, hogy a Vad Kunság – A Puszta rejtett élete díjat nyert saját kategóriájában a legutóbbi Filmhéten.
A Vad Kunság, amely ugyan már tavaly elkészült, és volt is néhány vetítése, de hivatalosan idén mutatták be, Magyarország kevéssé ismert tájai közül a Nagy- és Kis-Kunság élővilágát mutatja be. Mosonyi állandó szerzőtársa, Bagladi Erika, a film producere és forgatókönyvírója pedig könnyen befogadható dramaturgiájú narrációt írt a beszédes képek köré, amelyet Csernák János előadásában hallgathatunk meg.
A film egy aranysakál-család beilleszkedését állítja a középpontba. Ezt a fajt évekig kihaltnak hitték és csak néhány éve derült ki, hogy nagyon is léteznek és szeretnék visszanyerni méltó helyüket a táplálékláncban. A filmet három évig forgatták, amelyből kb. másfél év telt el magával a film felvételével (előkészítés, kutatás és kb. 130 nap tiszta forgatás).
Ez idő alatt Mosonyi képes volt annyi és olyan felvételt készíteni a sakálokról, hogy egy teljes képet kapjunk arról, milyen nehézségekkel is kell szembenézniük a Kunság csúcsragadozóinak. Persze a film a sakálok mellett a térség más állatait is bemutatja: emlékezetes képsorokkal mesél például egy nyúlcsaládról, amelyek várának egy részét Mosonyiék pincéjében építették fel, hogy a belső felvételeket elkészíthessék.
De itt van Közép-Európa legnagyobb madara a túzok, megannyi kacsa és még egy bice-bóca vidrával is találkozunk, amelynek története ugyan rövid, mégis annál emlékezetesebb, sőt, még tiszavirágzásnak is szemtanúi lehetünk. Városi gyerekként lenyűgöző az, hogy Magyarország milyen változatos tájakkal is rendelkezik, a Kunság pedig mindezek közül az egyik legkülönlegesebb. Szomjas György Talpuk alatt fütyül a szél című easternjében láthatók hasonló képsorok.
Az egész filmen az látszik – és az alkotók elmondása alapján ez bizonyos is -, hogy nagyon pontosan követnek egy olyan dramaturgiát, amelyet ugyan előre, nagy vonalakban a kutatás során megálmodtak, mégis hajlandók engedni a véletlennek és abból kihozni a legtöbbet. Ez pedig nem másnak köszönhető, hogy a többéves munkafolyamat alatt igen nagy hangsúlyt kap a vágás, és ha egy “jelenet” igényli, újra terepre mennek és hozzáforgatnak.
Így lehet, hogy bár akadnak olyan képsorok, amelyek között akár évek is eltelhettek, mégis koherens egésszé áll össze a vágóasztalon. Ez pedig magas fokú alázatosságról ad tanúbizonyságot, a néző pedig úgy érzi, mintha az állatszereplők is rendezve lennének. Lévén, hogy a legtöbb jelenet olyan helyen forgott, ahová csak engedéllyel lehet bejutni, egy olyan világ tárul elénk, amelyet korábban biztosan nem láttunk még ilyen közelségből, köszönhetően Horváth Zoltán szakértőnek, aki többek között a vadkamerák elhelyezésében is segédkezett. Ezek a felvételek elsősorban az éjszakai képek rögzítéséhez voltak nélkülözhetetlenek, a legtöbb felvétel 300-800 mm-es zoom optikával rögzítették.
A film egy másik fontos eleme a zene, amely Mátyás Attila Merkaba munkája. Dallamai népzenei motívumokkal operálnak és minden esetben nagyon erős érzelmi hatást váltanak ki a képekkel együtt az emberből. A hatásvadászat viszont nem erőszakos vagy zavaró, az már inkább, hogy néha bizonyos zenék egy az egyben visszatérnek, így utólag gyengítve az adott képsorokat, amelyek emiatt nem rendelkeznek külön zenei atmoszférával.
A Vad Kunság egy ötrészesre tervezett sorozat második állomása, a következő években még három film biztosan érkezik hasonló tematikában. Az alkotás terjesztését illetően pedig különösen büszkék lehetünk, hiszen több külföldi csatorna is jelezte forgalmazási szándékát többek között például a RAI Uno megvásárolta az egész olasz nyelvterületre a filmet és a hazai csatornák is előszeretettel adnának teret az elmúlt évek egyik legszebb természetfilmjének.
Vad Kunság – A Puszta rejtett élete. Színes, magyar ismeretterjesztő film, 60 perc, 2016