Kultúra

Koltai Lajos bepillantást engedett az Oscar kulisszái mögé

1982 és 2016 két jeles év a hazai filmművészet történetében. Előbbi A Mephisto, utóbbi a Saul fia Oscar díjának éve, bár ennél többször volt magyar film a célegyenesben. Az operatőrként világhírűvé vált Koltai Lajos a legfrissebb Szabad Földben beszél sikerről és csalódásról, a „lajosolásról” és a jövő terveiről és fellebbenti egy kicsit a függönyt az Oscar esélyek kulisszatitkairól is.

Koltai Lajossal készült nagyinterjú az eheti Szabad Föld hasábjain. A többek mellett Az óceánjáró zongorista legendája, a  Maléna vagy A napfény íze operatőre számos jeles díjat tudhat magáénak, Oscart viszont még nem sikerült nyernie, bár már nagy eséllyel állt közel hozzá:

A Maléna című filmmel ott ültem az Oscar-díjátadón, a legjobb operatőr kategória jelöltjeként, és az jött mindenki felől, hogy nem nyerheti más. Mégsem engem hívtak a színpadra.

A miért? kérdésre pedig így válaszolt:

A Malénának csak két jelöltje volt: zeneszerzője, Ennio Morricone ötödször került a legjobb ötbe, én először, így kihátráltak mögülünk a forgalmazók.

És olyankor összedől világ?

Néhány percre igen. Szörnyű érzés. Az óceánjáró zongorista legendájánál is hasonló történt. Rajongtak körülöttünk, de a forgalmazótól mindenkit leváltottak, eltűntek. Majd megjelent egy fiatal csapat, nem is nagyon értettek a szakmához, de átvették az irányítást. Kétszer is átvágatták a filmet Tornatoréval, a rendezővel, aki ezt nagyon zokon vette, de megtette, majd annyira összevesztek, hogy a filmet ignorálták

Az operatőrként és rendezőként is bizonyított filmes arról is beszél, kinek, minek kell megfelelni ahhoz, hogy egy film eljusson az Oscar-díjig.

“A legjobb öt közé kerülni csak szakmaiság kérdése. Ugyanis addig csupán a szakma képviselői szavaznak, különböző szekciókban. Azután viszont a majdnem hétezer tagú amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia minden tagja voksol. Tehát olyanok is, akik nem is látták a filmet. Az ügynökségek és a forgalmazók próbálják a megfelelő helyekre eljuttatni az adott filmet, hogy minél több akadémiai tag lássa, és minél többen beszéljenek róla. Dollármilliók mennek el marketingre.

Koltai Lajos nevét egyébként egy operatőri technika is viseli:

Los Angelesben az utcán mondták a kollégák, hogy „lajosingoltunk”. Nem tagadom, isteni dolog volt hallani. A „lajosolás” – amit én azóta is használok, de lehet, hogy Hollywoodban már elfelejtették – lényege, hogy a szereplők közelében lévő bútorokra irányított (és ezáltal megfestett) fény adja a különleges hangulatú megvilágítást.

A Szabad Földben olvasható cikk végén természetesen a jövő terveiról is beszél a Sorstalanságot rendezőként jegyző művész:

Kaptam angolul egy Julia Orringer-regényt, A láthatatlan hidat. A Lánchíd felrobbantva állt a borítóján. Egyből beleszerettem a könyvbe. Nagy nehezen kapcsolatba léptem az írónővel, már találkoztunk is, azt mondta, hogy a Sorstalanság és a Napfény íze hatására írta ezt a regényét.

Névjegy

Koltai Lajos (1946) Kossuth-díjas operatőr, rendező.

Az Oscar-díjas Mephisto (r.: Szabó István, 1981) operatőre. Kétszer is megkapta az olasz filmek legjobb operatőrének járó Donatello-díjat (Az óceánjáró zongorista legendája, 1999; Maléna, 2001). A napfény íze című filmért Európa-díjat nyert.

Első saját rendezése a 2005-ös Sorstalanság, Kertész Imre Nobel-díjas regénye alapján.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik