Közélet

Van, akit az égő gépen is a bőröndje érdekel

24.hu
24.hu

2016. 08. 08. 09:13

Szinte hihetetlen, de a múlt héten Dubaiban kigyulladt gépen sem mindenki indult azonnal a vészkijárat felé, és ez nem az első hasonló eset. A megoldás a központilag záródó csomagtároló lehet, de még inkább az, ha jóval kevesebb lesz a kézipoggyász a fedélzeten.

Minden utastársuk életét veszélybe sodorták azok az emberek, akik az Emirates légitársaság múlt héten, Dubaiban kigyulladt gépén nem azonnal a vészkijárat felé indultak, hanem elkezdték kivenni kézipoggyászaikat a csomagtartóból – írja a BBC online kiadása, amely egy amatőr felvételt is közöl. Ezen jól látszik, hogy már kint lógnak az oxigénmaszkok és mindenki felállt, többen sikítanak, de néhány ember buzgón pakolja a bőröndjét, ahelyett, hogy a kijárat felé igyekezne.

Nem egyedi esetről van szó, egy tavaly, Las Vegasban készült felvételen is látszik, hogy hiába lángol a gép hajtóműve, az evakuált utasok jelentős része táskával és bőrönddel a kezében csúszik le a felfújható csúszdán és áll a kifutópályán. Ed Galea, a London’s Greenwich University professzora, tűzvédelmi szakértő szerint ez gyakoribb, mint gondolnánk. Hiába mondják az utasoknak, hogy hagyják a bőröndöket, sokan nem hallgatnak az utasításra.

A repülőgépeket elvileg 90 másodperc alatt kellene tudni kiüríteni, ha erre van szükség. A gyártók kísérletekkel, önkéntesek részvételével szokták igazolni, hogy ez lehetséges. Az önkéntesek viszont egyrészt nem halálfélelemben hagyják el a gépet, másrészt egyáltalán nem foglalkoznak a csomagokkal. A dubai incidens után szakmai körökben többen arról beszéltek: csoda, hogy senki nem halt meg az utasok közül.

Galea szerint a problémára húsz éve megvan a válasz, csak nem valósítják meg: központilag kellene zárni a felső csomagtartókat.

Pilóták szerint ugyanakkor ez sem jó megoldás, mert az utasok legalább ugyanannyi időt pocsékolnának el azzal, hogy megpróbálják kinyitni a zárt tárolókat. Példaként az egy hónapja Hongkongban történt esetet említik, mikor egy utas letépte a gép hátsó részében a burkolatot, mert azt hitte, ott is van csomagtartó, és erővel próbálta kinyitni.

Az igazi megoldás az lehetne, ha az utasok egyszerűen nem vinnének fel annyi és akkora csomagot a fedélzetre, mint manapság szokás. Ehhez persze a légitársaságoknak is változtatniuk kellene a hozzáálláson. Jelenleg arra ösztönzik az utasokat, hogy lehetőleg csak kézipoggyásszal utazzanak, hiszen sok cég külön díjat számít fel a feladott bőröndökért. Ezért visznek fel az emberek a fedélzetre az emberek sokkal több kézipoggyászt, mint aminek kényelmesen elférne, és ami még vészhelyzetben is biztonságos lenne.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Fotó: 24.hu / Bielik István
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.