Üzleti tippek

Súlyos hiba, ha pénzügyi analfabétákat nevelünk a gyerekekből

Számos kutatás rávilágított már arra, hogy a magyar lakosság pénzügyi ismeretei meglehetősen hiányosak. A jövőre nézve pedig aggasztó, hogy ezek az alapismeretek továbbra sem érvényesülnek az iskolai oktatásban. Ezt a hiányosságot igyekszik csökkenti a Közép-európai Brókerképző Alapítvány (KEBA), amely 1999 óta évente megrendezi a középiskolásoknak szóló értékpapír-piaci versenyét.

„A KEBA 1991-ben azzal a céllal jött létre, hogy a hazai értékpapír-piaci kultúra nonprofit letéteményese legyen. A szervezet alapítói voltak többi között az Alkuszszövetség, az Állami Értékpapír Felügyelet (amelynek jogutódja a PSZÁF) és a Budapesti Értéktőzsde is” – utalt a kezdetekre az alapítvány kuratóriumi elnöke.

Martin Hajdu György kitért arra is, hogy a KEBA, a BÉT, valamint a Központi Elszámolóház és Értéktár (KELER) júliusban fogadott el egy, a fiatalok pénzügyi kultúrájának fejlesztéséről szóló szándéknyilatkozatot. Eszerint alapvető fontosságú lenne, hogy a diákok már a középiskolában elsajátíthassanak befektetési alapismereteket, és ez ne csak attól függjön, hogy egy-egy jó szándékú igazgató és tanár felkarolja-e az ügyet valamilyen fakultatív óra keretében. A kezdeményezésükhöz több tőkepiaci szereplő csatlakozott, közöttük az XTB Magyarország brókercég is.

A KEBA értékpapír-piaci versenynek nem az a célja, hogy a résztvevőkből a jövő brókerei legyenek, hanem az, hogy a tanulók megismerkedhessenek a pénzügyi és tőkepiacok izgalmas világával, ezen keresztül például a gazdasági növekedés és pénzpiacok összefüggéseivel, illetve a hozam és az öngondoskodás fogalmaival. És ezeket akár a szüleiknek is el tudják magyarázni.

A kuratóriumi elnök hozzátette: általánosan az is nagyon fontos lenne, hogy ne tematizáljuk a pénzügyi rendszert jónak vagy rossznak, hanem ehelyett próbáljuk megérteni a működését, lássuk az előnyeit és a kockázatait. Szerinte minden olyan lépés, amely piac- vagy bankellenes, amely csak a tőzsde spekulatív jellegét hangsúlyozza, évtizedekre visszavetheti a nyitottságot a modern pénzügyi ismeretek iránt.


A KEBA-verseny egyik döntő pillanata

Szeptemberben hirdetik meg a 2013/14-es versenyt

A vetélkedőre tavaly az ország több száz középiskolájából 450 csapat jelentkezett, köztük körülbelül 25 határon túli csapat is nevezett. Martin Hajdu György elmondta: természetesen a feladatok összeállításánál nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a mai középiskolás korosztálynak már nagyon más az igénye, és másutt van az ingerküszöbe. Épp ezért az évek alatt átálltak a hagyományos, didaktikus tesztekről, beküldendő anyagokról az interaktív feladatokra, amelyekben a Facebook és az e-bookon elérhető, képekkel teletűzdelt források és interaktív tartalmak is helyet kapnak.

További információk: www.kebaverseny.hu

Sokan pénzügyi ismeretek nélkül döntenek a milliós diákhitelekről

„Az egyetemi vagy főiskolai továbbtanulással már a középiskolásoknak is komoly befektetési döntést kell meghozniuk. Emiatt is rendkívül fontos lenne, hogy egyre több diák ismerje meg az alapvető összefüggéseket. A tanulóknak például mérlegelniük kell vagy kellene, hogy mennyit ér majd a diplomájuk a munkaerőpiacon; ha diákhitelt vesznek fel, akkor ezt hogyan tudják később törleszteni, hány évre adósodnak el” – sorolta az XTB vezető elemzője.

Soós Róbert szerint nem szabadna teljesen külön kezelni a gazdaságtudományt és a társadalomtudományokat, hiszen végzettségtől függetlenül időnként mindenkinek kell fontos pénzügyi döntéseket hoznia.

Az XTB abban tud segíteni a diákoknak, hogy alternatív útvonalakat mutat, amely kapcsolódik a gazdasági és pénzügyi élethez. Ha valaki belekóstol a tőzsdei demókereskedésbe, azzal automatikusan nyitottabbá válik a gazdasági háttér megismerésére is. A szakértő példaként említette, hogy a KEBA versenyén a döntősöknek rövid prezentációt kell tartaniuk arról, hogy a virtuális pénzüket milyen vállalatokba, eszközökbe fektették. Ehhez viszont ismerniük kell az aktuális híreket és a makrogazdasági adatokat is. A játékos vetélkedő abban is segít, hogy a diákok reálisabban lássák a pénz természetét: megtapasztalják, hogy milyen könnyű a tőkét elveszíteni, és milyen nehéz hozamot generálni.

A tőzsdei tudás az álláskeresésnél is nyerő lehet

„Brókercégként nálunk érthetőn sokat számít, ha a hozzánk gyakornoki állásra pályázók már demóprogramban vagy akár valósan is kereskedtek. Ezt a fiatalok közül ma még csak kevesen tudják felmutatni, pedig ez egy jó példa arra, hogy miként lehet kitűnni a tömegből, és hogyan lehet az iskolai évek alatt gyakorlati tapasztalatokat szerezni” – tette hozzá az XTB szakértője.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik