Üzleti tippek

Tarol a közösségi dugófigyelés

Sipos Anikó
Sipos Anikó

gazdasági újságíró. 2013. 06. 04. 10:59

Már 45 ezren töltötték le az Egérút közösségi navigációs alkalmazást, amely idén elnyerte az Invitel InnoMax Díjat is.

Korábban a témában:

„A ferihegyi gyorsforgalmi úton a dugóban araszolva született az ötlet, hogy jó lenne tudni, vajon a párhuzamos út járható-e, érdemes-e arra menekülni” – emlékezett vissza Molnár Miklós, a GeoX Kft. navigációs rendszerének projektvezetője. Az ötlet 6-7 éve még a „butatelefonok” világában született. 2 éve viszont már valósággá vált, és a piaci óriások mögött Magyarország harmadik legnépszerűbb ingyenes közösségi navigációja lett. A társaság külföld felé is nyit. Júniustól már Romániában is jelen lesznek, majd a tervek szerint Ausztria felé veszik az irányt.

Az Egérút okostelefonos applikáció egyik legnagyobb újítása, hogy az útvonaltervezés nem a felhasználónál lévő eszközön, hanem egy központi szerveren történik az éppen aktuális közlekedési információk alapján. Az adatok (GPS-koordináták, forgalmi statisztikák) anonim módon a felhasználók telefonjáról érkeznek be. A rendszer automatizált, de lehetőség van operátori beavatkozásra is, aki a váratlan események, például baleset, útfelújítás, rendezvény vagy jelenleg az árvíz miatt bármely útszakaszt virtuálisan lezárhatja.

Innovációs elismerés

„Az Invitel által indított InnoMax Díj nagyon fontos mérföldkő számunkra, mert többéves, számos akadállyal tűzdelt szakmai munka elismerését jelenti”– fogalmazott Molnár Miklós, majd hozzátette: mindig is szerettek volna bekerülni a díjazottak közé, és „hazavinni az innovációs kis Oscart”. A díj az elmúlt négy év alatt igazi innovációs üzleti fórummá nőtte ki magát. Az Invitel célja, hogy a hazai kkv és nagyvállalati szektor telekommunikációs és informatikai szolgáltató partnereként felhívja a figyelmet a nehéz piaci helyzetben is helytálló, valóban kreatív, innovatív cégekre.

dugó (dugó)Fotó: MTI / Lakatos Péter

Így lehet a jó ötlet piacképes

A szakember szerint hiába divatos ma az applikációfejlesztés, önmagában (főleg az ingyenes alkalmazásoknál) nem biztos, hogy megéri a cégeknek. Az alkalmazásboltokban ugyanis hatalmas a nemzetközi verseny, és maga a fejlesztés is sokszor rendkívül forrásigényes. Épp ezért érdemes a jó ötlethez plusztermékeket csatolni. Esetükben a forgalomfigyelés mellett a felhasználók készülékéről (szintén anonim módon) térerősségadatokat is gyűjtenek a mobilszolgáltatók számára. Emellett a telefonokba épített gyorsulásmérővel az autók rázkódását, így az útminőséget és a kátyúkat is figyelik.

Egyetlen percre sem állhatnak le

A szolgáltatás legfontosabb tényezői az állandó elérhetőség, a gyorsaság és a folyamatos informatikai rendelkezésre állás. Mindig megbízhatóan, egyszerre akár több tízezer felhasználó számára kell pontosan és gyorsan adatokat küldenie. Ez az egyik leglényegesebb elvárás a közösségi navigáció során. Ha viszont negatív a tapasztalat, akkor az autósok könnyen elpártolnak, csökken a felhasználók száma, és ezzel a rendszer hatékonysága is. Mindehhez rendkívül magas szintű informatikai hátteret kell kiépíteni, és egyebek közt 7/24-es felügyeletet, áramellátást és hűtést kell biztosítani a szerverek számára. A GeoX ennek egyik legbiztosabb és legköltséghatékonyabb módját választotta: az Invitel professzionális szervertermeiben helyezték el a navigáció lelkét jelentő központi gépeket.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.