Üzleti tippek

A Viasat felháborította a magyar cégeket

Szinte az egész magyar kábeltelevíziós szakma felháborodott azon, ahogy állítólag a Viasat többletjövedelmet próbál szerezni a mintegy 450 szolgáltatótól. A megtámadott cég azonban cáfolja az ellene felhozott vádakat.

Január 31-e óta több kábeltelevíziós társaság szerződés nélkül továbbítja a Viasat3 műsorát. Információink szerint a két kábelszolgáltatói szövetséggel a szerződéses megállapodás az idei évre csúszott át. Ebben ugyanis a tévétársaság – piaci információk szerint – háztartásonként havi 150 forintos díjat követelt a kábelszolgáltatóktól. Kocsis Attila, a Viasat vezérigazgatója azonban határozottan cáfolta a cégek által tudni vélt összeget. Elmondása szerint ennél általában jóval alacsonyabb összeget kértek, még a lehetséges legmasabb díj is alig haladja meg a 100 Ft-ot. Ez a díj is csak extrém esetekben és igen korlátozott számú szolgáltató esetén jöhet szóba egyáltalán, míg a Viasat3 díjai általában ennél alacsonyabbak lesznek – mondta lapunk érdeklődésére a cégvezető.

A svéd Modern Times Group (MTG) tulajdonában álló tévétársaság ugyanis 2000-es indulása óta a szabadon fogható csatornák között van számontartva, az első pár évben – Budapest környékén – még szobaantennával is fogható volt.

A műsor így hamar népszerűvé vált. 2005-ben született meg a Viasatnál az a döntés, hogy ingyenes csatorna helyett inkább fizetős csatornává válnak. Ezt a kábelszolgáltatók is elfogadták, és 2007-ben 50 Ft körüli árat fizetnek a csatornának azért, hogy a népszerű műsor továbbra is szerepelhessen a kínálatukban.

Ez a piaci pozíció segíthetett az MTG-nek viszonylag sok bevételt elérni. Ezután a társaság nyereségessé vált, a tulajdonosok pedig még egy új csatornát, az elsősorban férfiaknak szóló műsorokat kínáló TV6-ot is elindították.

A cég ezelőtt elindított két eleve fizetős csatornát, a Viasat Historyt és az Explorert. Ezeket – lapunk információ szerint – mindig külön tárgyalták, mivel ezek a csatornák többnyire a bővített csomagokban szerepeltek, így a kábeles cégek a nagyobb bevételből tudtak fizetni a műsorért. Ebben a két programban ugyanis egyáltalán nincs reklám, így a nézők is szívesebben nyúltak a zsebükbe ezekért.

Azonban a Viasat3 nem tartozott a fizetős műsorok kategóriába. Ez pedig még jól jöhet a tévétársaságnak, ha szeretne haladni a korral, és már az elsők között digitális műsort szeretne sugározni.

Ez ugyanis – rengeteg halasztás után – jövőre elindulhat. Az első digitális multiplexben olyan adók lesznek, amelyeket jelenleg is ingyen lehet fogni, plusz a parlamenti pártok két kedvencét, a HírTv-t és az ATV-t. Ők már biztosan a korszerű technika első felhasználói között lesznek, ahogy az M2 is már idén ősztől HD-formátumban készíti műsorait. Így aki jó kép- és hangminőséget akar, az hamar ezeket a csatornákat fogja választani.

A Viasat3 és a TV6 közönségében pedig különösen sokan lehetnek ilyen tévénézők. Elsődleges célcsoportjuk ugyanis azok a jól kereső, városi fiatalok, akik hamar rákapnak a trendekre, érdeklődnek az újdonságok iránt, és különösen kedveleik a sportközvetítéseket – utóbbiakat pedig sokkal élvezetesebb digitális formában nézni.

Piaci hírek szerint a Viasat erre számított akkor, amikor szerződésajánlatát – a szokásoktól eltérően – mindössze egy évre tette meg. Kocsis Attila szerint az csak valami félreértés lehet, hogy ilyen rövid szerződést ajánlottak volna. Lapunk megkeresésére határozottan állította: a TV6-os szerződések kivétel nélkül 3 évre vonatkoznak.

A félreértésnek tűnő helyzet miatt most nemcsak a kábelszolgáltatók, hanem az egymással nem mindig jó viszonyban lévő versenytársak is aggódva figyelik a fejleményeket. A versenytársakat – piaci információink szerint – két dolog zavarja leginkább: véleményük szerint ugyanis a Viasat az állítólagos extradíjjal évi több milliárd forintot venne ki a kábeltelevíziós piacról – ez nagyságrendben akár két-három kisebb társaság egész éves költségvetését is fedezhetné. A másik gond, hogy a szerződéstervezet állítólag azt is kiköti, hogy a Viasatot csak akkor továbbíthatják a kábelesek, ha ezzel együtt felveszik programjukba a nemrég indult TV6-ot is. Kocsis Attila szerint ez nem kötelező kikötésük, de természetesen jól felfogott érdekük, hogy a két csatornából fakadó előnyöket kihasználják.

Azonban a kábelcégek kapacitásszűkében vannak, és szinte folyamatosan gondot okoz, hogy melyik csatornának tudnak helyet adni. Nemrég pedig, amikor a UPC kivette programcsomagjából a Mezzo TV-t, felháborodott levelek százait kellett megválaszolniuk. Ilyen körülmények között egy új csatorna továbbítása övön aluli ütés lehet a kábeleseknek.

Nekik ugyanis egyre kevesebb pénzük van fejlesztésre. A műsorterjesztői piaci árharc legfeljebb szinten tartani engedi az árakat, emelésre nincs lehetőségük a cégeknek – mondta lapunknak ebben az ügyben Rajkai László, a Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség elnöke. A szakember a Viasattal való tárgyalás tényét megerősítette, annak részleteiről azonban nem kívánt nyilatkozni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik