Pénzügy

Megbirkóznak a munkával a NAV dolgozói?

A megnövekedett feladatok ellenére létszámstop van az adóhatóságnál, amit munkaszervezéssel, a hatékonyság növelésével kívánnak ellensúlyozni. Jelenleg összesen 507 álláshelyük betöltetlen.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) engedélyezett létszáma 23 059, s a három fõ területen – adóhatósági, vámhatósági, bûnügyi – jelenleg összesen 507 betöltetlen álláshely van – közölte az adóhatóság a távirati irodával.

A NAV-tól a kormányzat nemcsak azt várja, hogy teljesítse a bevételi elõirányzatokat, hanem az idén plusz 40 milliárd forint általános forgalmi adót (áfa) is be kell szednie. A revizorok kiemelten ellenõrzik majd a kifizetetlen beszerzésekhez kapcsolódó áfabevallásokat és -visszaigényléseket is. Ennek az összege becslések szerint elérheti a 250 milliárd forintot.

Az adóhatóság munkatársai – a lehetõségük szerinti leghatékonyabb munkaszervezéssel – mindent megtesznek, hogy az állami költségvetésben meghatározott bevételi elõirányzatok – ideértve a szóban forgó 40 milliárd forintot is – teljesüljenek – válaszolta az adóhatóság az MTI azon kérdésére, hogy miképpen tudják teljesíteni a plusz feladatokat a létszámstop mellett.

Az adóvégrehajtás eszközeire a törvény nem állít fel kötelezõ sorrendet, bármelyik alkalmazható (szükség esetén párhuzamosan is), de jellegénél fogva (gyorsaság, kisebb adminisztráció, hatékonyság) az adóhatóság kiemelten él az inkasszó lehetõségével. Mindezek mellett természetesen alkalmazzák az ingatlan- és ingófoglalást is.

Az adóhatóság írásos válaszában emlékeztetett arra: a NAV 2011. január 1-jével kezdte meg mûködését, a korábbi Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (APEH) valamint a Vám- és Pénzügyõrség (VP) integrációja révén. A teljes körû integráció nem a NAV egészét érintette, kizárólag a központi irányítás alá tartozó szerveket (Központi Hivatal, KEKI, Informatikai Intézet), a NAV többi része megõrizte viszonylagos önállóságát.

“A mögöttünk álló 9 hónap tapasztalatai igazolták, hogy a NAV azonos feladatokat ellátó területei vonatkozásában is szükséges, hogy megvalósuljon az összeolvadás, meginduljon a közös gondolkodás, az egységes feladatellátás érdekében. Ehhez szükség van arra, hogy minden egyes NAV szerv vonatkozásában tiszta képet lássunk a szervek állományában foglalkoztatottakról, a jelenlegi feladatellátás eredményeirõl. Ezen tapasztalatok alapján lehet megalapozott döntést hozni egy esetlegesen szükséges NAV szerveken belüli átszervezésrõl, melyet az egyes területek megerõsítése indokolhat” – közölte az adóhatóság.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik