![]() |
Te aljas korcs, csukd be a lepénylesődet! – mondja az egyik külföldi tematikus gyermekcsatornán látható rajzfilmben a csontváz a pokol urának, majd élete (?) feláldozása árán kiszabadítja barátait a halál torkából. A Frakkon, Pumuklin és a tévémaci fogmosásán szocializálódottak számára meglepő lehet ez a hangnem, de a gyerekek is jobban kedvelik a hagyományo-sabbnak tekinthető rajz- és gyerekfilmeket az “újhullámos” műsoroknál.
VÁLASZTÉK. Jelenleg négy, magyar nyelvű gyermekműsorokat sugárzó csatorna fogható kábelen, illetve műholdon. A kínálat a magyar gyártású, régebbi rajzfilmeket is műsorára tűző Minimaxból, illetve a szinkronizált, többnyire angol és amerikai rajzfilmeket sugárzó Fox Kidsből, Cartoon Networkből és Nickelodeonból áll.
BEHANGOLATLANUL. A gyerektévék fő bevételi forrását – hasonlóan más tematikus csatornákhoz – a kábelszolgáltatók által átadott előfizetési díjak jelentik. Ennek konkrét összegéről nem hajlandóak nyilatkozni a televíziók, bár úgy tudni, egyik gyermekcsatorna előfizetési díja sem haladja meg a havi száz forintot háztartásonként. Az említett “száz forint alatti” összeget – az érintett csatornák közlése szerint – a Minimax 1,4 millió, a Cartoon Network 1,3 millió, a Fox Kids pedig közel egymillió háztartás után kapja (a külföldről sugárzó Nickelodeon illetékesét nem sikerült elérnünk). Az AGB Hungary legfrissebb behangoltsági adataiból (lásd a táblázatot) azonban kiderül, hogy a háztartások körülbelül 30 százaléka annak ellenére, hogy fizet érte, be sem állítja a rajzfilmcsatornákat a televízióján. Kábeltelevíziós szakemberek szerint ennek fő oka az, hogy a háztartások többségében – az alapfunkciókon kívül – nem tudják kezelni a televíziót, nem tudnak rákeresni az új csatornákra.
![]() |
A négy csatorna közül magyar reklámokat csak a Minimax és a Fox Kids sugároz. Mint Váczi Henriett, a Universal McCann médiaügynökség tv-koordinátora mondja, a tematikus gyermekcsatornák alacsonyabb lefedettségük miatt továbbra is csak kiegészítő eszköznek számítanak a kampányok során, mivel a földi sugárzású adókkal összehasonlítva értelemszerűen a célcsoportnak csak kisebb hányada érhető el, viszont kiegészítő és elérést növelő médiaként tökéletesen működnek. Váczi Henriett szerint a gyermekeknek szóló műsorok környékén a kimondottan gyermek-célcsoportnak készült termékek (kakaó, csokoládé, gabonapelyhek) hirdetései mellett még az ifjúsági célcsoportnak (15-24 éves korosztálynak) szánt reklámokat is érdemes elhelyezni. Adott esetben célcsoport a gyerekével együtt tévéző szülő is, hiszen e termékek kommunikációja részben őket veszi célba mint jövedelemmel rendelkezőket.
Maguk a csatornák nem nyilatkoztak működésük eredményességéről, ám minden bizonnyal még a befektetés időszakánál tartanak. A Minimaxot birtokló Mediatech Kft. a legutolsó hozzáférhető éves beszámolója szerint 2002-ben 29 százalékos árbevétel-arányos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, ez azonban sokkal jobb volt az előző évi 108 százalékos negatívumnál. Mivel a négy gyerekcsatorna közül csak ennek tulajdonosa van Magyarországon bejegyezve, a többiek eredménye a cégbíróságon nem hozzáférhető, ám valószínűleg nem jobb a Minimaxénál, ugyanis ez a csatorna van behangolva a legtöbb háztartásban.
NAGYOK ÁRNYÉKÁBAN. Az RTL Klub és a TV2 rajzfilmjeinek javát hétvégenként reggelente sugározza, a tévéző 4-14 évesek 70-80 százaléka választja ekkor valamelyik kereskedelmi csatornát. A Szonda Ipsos másfél évvel ezelőtti, a 8-14 évesek médiafogyasztását vizsgáló felméréséből kiderül, hogy az érintett korosztály a közszolgálati és a kereskedelmi csatornák közül egyértelműen az utóbbiak mellett dönt. A kutatás szerint a kifejezetten gyermekeknek szóló tematikus csatornák ismertsége körülbelül csak a fele, kedveltsége pedig töredéke a két nagy kereskedelmi adóénak. Ennek csak részben oka az, hogy a tematikus csatornák kevesebb háztartásban foghatóak, ugyanis még azokban is kisebb a népszerűségük, ahol mód van a vételükre. A toronymagasan vezető RTL Klub és TV2 után a Minimax és a Cartoon Network következik a kedvenc tévék sorában. A kutatást készítő Hunyadi Zsuzsa úgy véli, a kereskedelmi csatornák egyrészt azért vezetnek a kedveltségben, mert a gyerekek szülei is ezt nézik. Másrészt a gyerekek ezen adók ízlésformáló szerepe miatt a gyors képeket, klipeket várják a tévében, és ezt az igényüket a közszolgálati televízió nem tudja kielégíteni.