Élet-Stílus

Kettős Brawn-siker Melbourne-ben

Kiváló versenyzést, fordulatokat hozott a 2009-es Forma-1-es világbajnokság 2009-es idényének szezonnyitója. A Jenson Button rajt-cél győzelmet aratott, míg Rubens Barrichello sokkal kacskaringósabban jutott a dobogóra. A harmadik Jarno Trulli lett, a Ferrari leszerepelt.

A 2009-es szabályok az Ausztrál Nagydíj alapján beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, a verseny valóban izgalmasabb lett. Az idény első futamán Jenson Button pályafutása második, az FIA által új csapatként befogadott Brawn GP pedig értelemszerűen történetének első győzelmét aratta.

A rajtot elrontó Rubens Barrichello alaposan lemaradt, majd az első kanyarban lökdösődésbe is keveredett – az első szárnya meg is sérült – de a futam végére eredeti rajtpozíciójába, a második helyre került. A harmadik helyen az eredetileg a bokszutcából a mezőny után rajtoló toyotás, Jarno Trulli ért célba.

Nullázott a Ferrari

A start után Sebastian Vettel és Robert Kubica is előreugrott – a Red Bull-os német majdnem a legvégéig meg is tartotta ezt a pozíciót, ellentétben a BMW-s lengyellel, aki a Ferrari két pilótájával együtt a lágyabbik keveréken indult, és gyorsan kerékcserére kényszerült.

Ross Brawn és a két pilótája (MTI/EPA)

Ross Brawn és a két pilótája (MTI/EPA)

A Bridgestone trükkje bejött, az idei gumikeverékek jóval szélsőségesen viselkednek, a Melbourne-ben használt szuperlágy abroncsok például alig tucatnyi kört bírtak.

A könnyű autónak és a KERS-nek köszönhetően Lewis Hamilton is előreugrott a rajtnál, sorra előzgetett,és a 18. rajtkockából egészen a negyedik helyig küzdötte fel magát.

Az ajándékba kapott 6-7. helyről indult Ferrarik közül egyik sem fejezte be a versenyt, a csapat a 2008-as nullázást ismételte. Räikkönen 15 körrel a vége előtt senkitől nem zavartatva a falhoz csapta az F60-ast, és ugyan versenyben maradt, de az 55. körben végül feladta. Felipe Massa autója 13 körrel a vége előtt adta meg magát.

Átrendeződtek az erőviszonyok

Kiesett a williamses Kazuki Nakajima és Nelson Piquet is – a japánt a kerékvető dobta meg, és emiatt csapódott a falnak, míg a renault-s a célegyenes végén fékezés közben szemmel láthatóan megijedt az őt előzni próbáló Nico Rosbergtől, és a kavicságyban kötött ki.

A futam vége különlegesen izgalmasra sikerült, a vezető pilóták közül Button, Vettel és Rosberg is a lágyabbik gumira váltott, amely hamarosan kopni is kezdett. A Williams német pilótáját egymás után hagyták el a riválisok. Vettelre és Buttonra is hasonló sors várt a kemény gumin egyre inkább felzárkózó Kubica jóvoltából, de a lengyel előzés közben összeakadt a Red Bull-lal, mindkét autó megsérült, és három körrel a vége előtt kiesett.

Már a rajt mozgalmasan alakult (MTI/EPA)

Már a rajt mozgalmasan alakult (MTI/EPA)

Ki kell emelni a Toro Rosso újoncát, a 20 éves Sebastien Buemit, aki élete első versenyén pontszerző helyen ért be (csapattársa, Bourdais a 9. lett a másik autóval). A Brawn mellett a Toyota is sikeres versenyt zárt, hiszen Trulli dobogója mellett Timo Glock jóvoltából egy ötödik helyet is bezsebelt a csapat, ami igazán nem rossz az utolsó két helyről rajtolva. Fernando Alonso is pontot szerzett Melbourne-ben.

Segített a reform

Látványos hatása volt az idei szabályváltoztatásoknak: az aerodinamikai módosítások, a slick gumik, és az időmérőn haszontalannak látszó hibridrendszer, a KERS is elősegítették az előzéseket, számos esetben a versenyzők a külső íven mentek el egymás mellett.

A Brawn az első verseny után fölényesen vezet, rajtuk kívül pedig a Toyota számottevő tényező. A bajnokság a jövő héten Malajziában, Sepangban folytatódik, de ne feledjük, hogy a Renault, a Ferrari és a Red Bull a szabálytalannak vélt diffúzorok miatt a Brawn , a Williams és a Toyota ellentett “feljelentése” miatt, amelyről az FIA fellebbviteli bírósága csak bő három hét múlva dönt, a futamok eredménye nem vehető száz százalékosra.

Jenson button

“Az első pár kört megfelelő sebességgel tudtam megtenni, a biztonsági autó bejövetele után azonban küzdelmesebbé vált a verseny. Egyáltalán nem volt könnyű az élpozícióból vezetni, de sikerült, megérdemeltem a győzelmet.”

Ausztrál Nagydíj, végeredmény (58 kör, 307,574 km):
1. Jenson Button (brit, Brawn GP) 1:34:15,784 óra
2. Rubens Barrichello (brazil, Brawn GP) 0,807 másodperc hátrány
3. Jarno Trulli (olasz, Toyota) 1,604 mp h.
4. Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 2,914
5. Timo Glock (német, Toyota) 4,435
6. Fernando Alonso (spanyol, Renault) 4,879
7. Nico Rosberg (német, Williams-Toyota) 5,722
8. Sébastien Buemi (svájci, Toro Rosso-Ferrari) 6,004
9. Sébastien Bourdais (francia, Toro Rosso-Ferrari) 6,298
10. Adrian Sutil (német, Force India-Mercedes) 6,335
11. Nick Heidfeld (német, BMW-Sauber) 7,085
12. Giancarlo Fisichella (olasz, Force India-Mercedes) 7,374
13. Mark Webber (ausztrál, Red Bull-Renault) 1 kör hátrány
14. Sebastian Vettel (német, Red Bull-Renault) 2 k. h.
15. Robert Kubica (lengyel, BMW-Sauber) 3
16. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 3

A világbajnoki pontverseny állása:
1. Button 10 pont
2. Barrichello 8
3. Trulli 6
4. Hamilton 5
5. Glock 4
6. Alonso 3
7. Rosberg 2
8. Buemi 1

A csapatversenyben:
1. Brawn GP 18 pont
2. Toyota 10
3. McLaren-Mercedes 5
4. Renault 3
5. Williams-Toyota 2
6. Toro Rosso-Ferrari 1

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik