Élet-Stílus

Kicsiknek is ERP

Mint a neve is jelzi, hosszú ideig csak nagyvállalatok tudták megfizetni az informatikában csak ERP (Enterprise Resource Planning) rövidítéssel emlegetett integrált vállalatirányítási szoftvereket. Másfél-két évvel ezelőtt azonban az informatika más területeihez hasonlóan a nagyvállalati ERP-szegmens expanziója lezárult. A piac szereplői a kis- és közepes vállalkozások felé fordultak, azok pedig, amelyek tőkeereje megengedi, felvásárlásokkal igyekeznek bővíteni az ügyfélbázist. Elkezdődött a konszolidáció.

Kicsiknek is ERP 1

z ERP üzleti szempontból kritikus alkalmazás, egy-két órás leállása is óriási kárt okozhat az alkalmazónak. A felhasználóknak ezért fontosak a frissítések, a szállító vagy a partnere által kínált támogatás és karbantartás. Ezek összköltsége az évek során összemérhető lehet a beszerzés-bevezetés költségével. Egy bevált, az alkalmazottak által jól ismert ERP-rendszert nem cserél le a vállalat egy jobb ajánlat kedvéért, sőt az üzletmenet folytonosságáért aggódva akkor is nehezen szánja rá magát a váltásra, ha biztosan tudja, hogy van a piacon az ő igényeinek jobban megfelelő termék.

NAGYOK ELŐNYBEN. Mivel a termékek életciklusa itt 8-10 év, és a szoftvergyártóknak és partnereiknek a bevétel jó részét a támogatási díjak adják, a konszolidáció más területekhez képest lassú lesz, de nem kerülhető el. Az iparág elemzői szerint, ha árbevétel alapján sorba állítjuk a szoftverpiac szereplőit, akkor az első három átlagos profitrátája 38 százalék körül van, az utánuk következő 45 cég ér el átlagosan 15 százalékos nyereséget, az ennél kisebb cégeknek pedig már nincs számottevő nyereségük, vagy éppen veszteségesek. Néhány évig még az ügyfélbázisuktól szedett támogatási díjakból fenn tudják tartani magukat, de új ügyfelek megszerzésére kevés az esélyük.

Ez alól várhatóan csak bizonyos speciális piaci szegmensekben, réspiacokon (például: globális logisztika, bányaművelés, az országonként eltérő kormányzati funkciók) dolgozó ügyfelekre koncentráló kisebb ERP-szoftvercégek között lesznek kivételek. Mivel ezeken a területeken a nagyfelhasználók száma viszonylag csekély, a nagy ERP-gyártóknak nem éri meg a számukra megfelelő speciális megoldások kifejlesztése.

Ahol ugyanis sok ügyfél van, oda bemennek a nagyok, és a méret itt önmagában is előny. Mivel az ERP a vállalat informatikai rendszerének talán a legtovább megmaradó eleme, a döntésnél fontos kérdés, hogy ha mondjuk 10 évre vesz valaki szoftvert, akkor 10 év múlva létezik-e még az adott szállító.

Az ERP-t sokan még mindig a könyvelőprogrammal azonosítják, holott már régen kinőtte ezt a kategóriát. Olyan területeket olvasztott magába, mint a hr, a CRM vagy a logisztika. Így ma már inkább átfogó üzleti alkalmazásról beszélhetünk.

Egy tipikusnak tekinthető felhasználócég szoftverköltségvetésének átlagosan 80 százalékát költi a saját, speciális tevékenységét támogató szoftverekre, és 20 százalékát az általános üzletmenetet kiszolgálókra (ide tartozik az ERP is). Ebből következik az ERP következő fejlődési fázisa, amikor olyan iparág-specifikus funkciókkal kezdik ellátni, amelyeknek elég nagy a piacuk, elég sok az alkalmazójuk.

KICSIK, KÖZEPESEK. Az ERP-piac vezetője ma egyértelműen az SAP, nyomában az Oracle. A Microsoft ugyan még nem jelentős szereplő, de a jelek szerint eltökélt szándéka, hogy változtat ezen. Figyelembe véve, hogy évekig tartó befektetéssel és szívós munkával hány területre sikerült már a kései indulás ellenére is betörnie (böngésző, címtár, játékkonzol), komolyan kell vele számolni.

Veres Zsolt, az SAP hazai képviseletének regionális kkv-értékesítési igazgatója szerint cége fokozottabb figyelmet fordít a kis- és közepes vállalkozásokra, a közeljövőben neki szánt új termékkel jelentkezik, és hozzájuk igazodva alakítja át értékesítési csatornáit, a partnerekkel való kapcsolatát. A TOP 200 nagyvállalat számottevő része ma már SAP-szoftvert használ Magyarországon, így ez a piac új ügyfelek tekintetében nem rendelkezik jelentős potenciállal. Ezzel szemben a kis- és közepes vállalatok piaca gyorsan fejlődik. Az SAP kisvállalatoknak szánt szoftverét, az SAP Business One-t mintegy másfél év alatt több mint 200 ügyfélnél vezették be.

Az Oracle-t a nagyvállalati adatbázispiac telítődése fordította az ERP felé. A cég az elmúlt három évben számos olyan felvásárlást hajtott végre, amelynek célja az ERP-portfólió kiterjesztése és megerősítése volt. A sok vitát kiváltott PeopleSoft-felvásárlással került a céghez a J. D. Edwards. Ez Major Gábor, az Oracle hazai képviseletének kereskedelmi igazgatója szerint azért fontos, mert viszonylag sok felhasználója volt Magyarországon. Ma nagyjából 50 hazai cég támaszkodik rá, és közülük 15 a felvásárlás után választotta ezt a platformot, elsősorban a középvállalati piac felső szegmenséből.

Az elmúlt időszak másik nagy Oracle-felvásárlása a Siebel volt, amelyet CRM-szoftverként tartanak számon, de nagyon sok iparág-specifikus szoftvermegoldása is van, a banki szoftverektől a gyógyszergyári kísérletek támogatásáig. Major Gábor szerint a Siebelt újra be kell vezetni a piacra, nemcsak globálisan, hanem itthon is. A termék eddig is jó volt, de a Siebel rugalmatlan, nem vette figyelembe a piac sajátosságait, és csak korlátozottan lokalizálta a terméket. Az Oracle tervei szerint ez megváltozik, átszervezik a disztribúciót és a partnerhálózatot.

Szintén az iparág-specifikus megoldások kínálatának bővítését szolgálta a Retek, az áruházi üzletláncok által használt ERP-szoftverek specialistája vagy a pénzintézeti szoftverek területén világelső iFlex felvásárlása.

Kicsiknek is ERP 2

HETEROGÉN RENDSZEREK. A felvásárlásoknál a bővítés mellet a másik cél bizonyos technológiák megszerzése. A vállalatok nagy részénél ugyanis heterogén rendszerek üzemelnek, és egy új rendszer bevezetésénél az a fő kérdés, hogyan lehet hozzájuk illeszteni a legegyszerűbben és a leggyorsabban. Ha a komponensek közötti kapcsolat nehézkes, akkor rugalmatlan lesz a rendszer, például az egyedi interfészek vagy egyedi programnyelvek miatt.

Az Oracle is egyre jobban figyel a kkv-ERP-piacra, ma világszerte a bővülés motorjának tekinthető. A hazai piacon az alkalmazás üzletágból származó bevétele (ide tartozik az ERP is) az elmúlt három évben megtízszereződött.

A felvásárlások révén az Oracle növekedési üteme gyorsabb volt az SAP-énál. A kérdés természetesen az, ennyiféle terméket hogyan lehet hatékonyan támogatni, ha pedig közös platformban egységesítik őket – és a jelek szerint ez az Oracle szándéka -, az mennyire tudja majd kiszolgálni a speciális igényeket.

Nagyság-rend

A kis- és közepes vállalkozásoknak nemcsak az ár fontos szempont, hanem az egyszerű kezelhetőség is. Általában ugyanis nem tudnak külön szakembert megfizetni az ERP-rendszer üzemeltetésére, azt szeretik, ha egy rendszeradminisztrátor általános rendszergazdai ismerettel is elboldogul vele. Ezért a kkv-piac új terméket igényel, a bonyolult nagyvállalati rendszerek „lebutított” változatait olcsón sem szívesen vásárolják meg. Az elmúlt években a hardver után a szoftverek ára is jelentősen csökkent, ma már 2-3 millióért is tud SAP Business-One-t venni egy kis cég. A közepesek általában 20-50 milliót áldoznak az ERP-re, míg a hazai pályán legnagyobbaknak számítók (például a Trigránit vagy az MKB) 150 milliót is szánnak rá.

A kis- és közepes vállalkozásoknak nemcsak az ár fontos szempont, hanem az egyszerű kezelhetőség is. Általában ugyanis nem tudnak külön szakembert megfizetni az ERP-rendszer üzemeltetésére, azt szeretik, ha egy rendszeradminisztrátor általános rendszergazdai ismerettel is elboldogul vele. Ezért a kkv-piac új terméket igényel, a bonyolult nagyvállalati rendszerek „lebutított” változatait olcsón sem szívesen vásárolják meg. Az elmúlt években a hardver után a szoftverek ára is jelentősen csökkent, ma már 2-3 millióért is tud SAP Business-One-t venni egy kis cég. A közepesek általában 20-50 milliót áldoznak az ERP-re, míg a hazai pályán legnagyobbaknak számítók (például a Trigránit vagy az MKB) 150 milliót is szánnak rá.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik