„A rezsim fő jellemzője az erőszakosság, a központosítás, a kíméletlenség, ezzel a szükséges reformokat is teljesen félreviszik” – ezt mondta Sólyom László az Orbán-kormány oktatáspolitikájáról az Index beszámolója szerint. A volt köztársasági elnök szerdán este a konzervatív, de kritikus értelmiségiekből álló Eötvös József Csoport vitáján vett részt.
Sólyom az est moderátora volt, a résztvevők között pedig Bod Péter Ákos, Chikán Attila és Lányi András is jelen volt. Az egykori államfő bátorságukért dicsérte a tiltakozó mozgalmat elindító miskolci tanárokat, és arról beszélt, hogy távlati víziók nélkül egyetlen területet sem lehet megreformálni.
Porogi András, a budai Toldy gimnázium igazgatója szerint azért dühösek a tanárok, mert a központosítás során „megkérdőjeleződött az önképük”, vagyis az, hogy autonómiát élveztek abban, mi történik az osztályteremben. A tanári önértékelést alapvetően hasznosnak tartja, de rámutatott, „a focistától sem követelik meg, hogy minden passza után írja le, hogy csináltam egy beadást”. A tanári munka összetettebb annál, hogy minden elemét regisztrálni lehessen – mondta.
Setényi János oktatáskutató a lengyel reformokkal példálózott: ott az erős központosítás jelentős körzetesítéssel és infrastruktúrafejlesztéssel, az iskolarendszer átszabásával és pedagógiai reformjával járt együtt, amelynek eredményeként a lengyelek Európa élvonalába kerültek. A magyar diákok viszont a középmezőnyben ragadtak, kreatív problémamegoldási teszteken pedig csak Bulgáriát és Macedóniát előzik meg. A „szürke elit, mely itthon csúcsnak tartja magát, nemzetközileg csak kínosan átlagosan tud teljesíteni” – hangzott el.
Az iskola lehetőleg ellentársadalom legyen, sziget, mely ellenállásra is képessé teszi a gyerekeket, azzal szemben is, amit az utcán és a televízióban látni – vázolta fel álláspontját Sólyom.