Belföld

Internetszolgáltatói piac Európában – fókuszban a szélessáv

Ahogy nő az európai internetezők száma, úgy lesz egyre élesebb a harc a kontinens internetszolgáltatói között. A piac három legnagyobb szereplője a német T-Online, a francia Wanadoo és az olasz Tiscali.

A három európai internetszolgáltató-óriás közül a T-Online mögött a földrész legnagyobb távközlési cége, a Deutsche Telekom áll, a Wanadoo anyacége pedig a France Télécom. Velük szemben a Tiscali mögött nincs erős, hazájában valaha monopolpozíciót élvező távközlési vállalat.

Európa megelőzte Amerikát és Ázsiát

Az internethasználók számát tekintve Európa megelőzte Észak-Amerikát és Ázsiát. Az ír NUA.com kutatócég szerint Európában a lakosság 32 százaléka, 186 millió ember internetezik. Az USA-ban és Kanadában a százalékos arány közel kétszeres, ám szám szerint csupán 182 millióan böngésznek. Ázsiában 168 millió felhasználó él. A különbség nem jelentős, csakhogy amíg az észak-amerikai piac közelít a telítettségi szinthez, Európa továbbra is dinamikusan növekvő piac. Európában egyébként Izlandon a legmagasabb a penetráció, tíz emberből hét online. A cég szerint a világhálót használók száma világszerte eléri az 581 milliót.

Van, akinek sikerült…

“Hogy mi is a sikeres internetszolgáltatói stratégia, az egyelőre rejtély, bizonyítottan eredményes üzleti modellről még nem beszélhetünk – jelentette ki a Guardiannak a Forrester Research elemzője. – A páneurópai jelenlét nem elég a sikerhez, a cégeknek meghatározó szerepet is be kell tölteniük azokon a piacokon, ahol jelen vannak.”

A T-Online stratégiája kétségtelenül az volt, hogy minél több nagy európai országban megvesse lábát. “Európa öt kulcspiacából – Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Spanyolország, Olaszország – háromban jelentős szereplők vagyunk. Ez a pozíció lehetővé teszi, hogy az internetszolgáltatói piac konszolidációja során a tűz közelében legyünk” – mondta Thomas Holtrop, a T-Online ügyvezető igazgatója.

Internetszolgáltatói piac Európában – fókuszban a szélessáv 1A Tiscali agresszív akvizíciós politikát követve vált Európa harmadik legnagyobb szolgáltatójává. Az elmúlt három évben harminc internetszolgáltatót vásárolt fel, és ez számos elemző szerint visszaüthet még. Úgy vélik ugyanis, hogy a cég hirtelen, nem organikus módon növekedett, ezért nem áll igazán stabil lábakon. Az is tény, hogy míg a T-Online és a Wanadoo a tartós Internetszolgáltatói piac Európában – fókuszban a szélessáv 2nyereségesség útján “araszolgat”, a Tiscaliról nem egyszer röppentek fel olyan pletykák, hogy tulajdonosai kénytelenek eladni a cég egy részét vagy akár egészét.

…van, aki lemaradt

Míg a fenti három cég az európai elsőségért versenyez, a brit remények megtestesítője, a British Telecom ambíciói összeomlottak a dotkom szektor hanyatlásával. Szakértők szerint valószínűleg örökre elszalasztotta a lehetőséget, elsősorban amiatt, hogy míg a T-Online-nak vagy a Wanadoonak első lépésként sikerült piacvezető szerepet kivívnia anyaországában, ugyanez a British Telecomnak nem jött össze. A BT helyett a Freeserve vált Nagy-Britannia vezető internetszolgáltatójává, amelyet viszont később a Wanadoo felvásárolt.

A BT-nek tehát nem sikerült kihasználnia a felhasználók terén meglévő masszív fölényét. És egyelőre ugyancsak nem sikerült megvetnie lábát az európai piacon a világ legnagyobb internetszolgáltatójának, az AOL-nek sem.

A profit kútja a szélessávú internet

Internetszolgáltatói piac Európában – fókuszban a szélessáv 3Ahogy a szolgáltatók egyre nyereségesebbé kívánnak válni, úgy fordul figyelmük mind fokozottabban a szélessávú internet irányába. “Úgy véljük, minősége és gyorsasága révén az internet jövője a szélessávú kapcsolat. Ezért számunkra a szélessávú kapcsolattal internetező ügyfél különösen értékes célközönség, ő ugyanis nemcsak több időt tölt a világhálón, hanem nyitottabb is az e-kereskedelemre” – véli a T-Online vezérigazgatója.

Nagy reményekkel tekint a szélessávú jövő elé a Tiscali is. Massimo Cristofori, a cég pénzügyi igazgatója így vázolta optimista víziójukat a brit lapnak: “Biztosak vagyunk abban, hogy jelentősen növelni tudjuk előfizetői bázisunkat a szélessávú kapcsolatok terén, miközben megtartjuk piaci részesedésünket a dial-up piacon is.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik