Az iparág történetében egyedülálló módon 2001-ben visszaesést jeleztek a mobiltelefon-értékesítési adatok – áll a Gartner Dataquest legfrissebb kutatási anyagában. A tanulmány szerint tavaly 399,6 millió készülék talált gazdára, 3,2 százalékkal kevesebb, mint 2000-ben.
A Gartner szakemberei két tényezővel magyarázták a számok romlását. Egyrészt azzal, hogy Európában a korábban prognosztizáltnál gyorsabban telítődnek a piacok. Másrészt azzal, hogy a fejlődő országokban virágzó használtkészülék-piac visszaveti az új modellek iránti keresletet.
Már semmi sem a régi
Az sem volt előnyös hatással a számok alakulására, hogy a gyártók 2000-hez képest kevesebb kedvezményes ajánlattal léptek fel a fogyasztók felé; illetve az sem, hogy a mobiltelefonok “kikódolásos” szürkeimportja egyre inkább kiterjedtté vált.
A negatív növekedési ráta hideg zuhanyként érte a szektort, hiszen a korábbi években úgy tűnt: a határ csak a csillagos ég. Az 1996-tól 2000-ig tartó időszakban ugyanis átlagosan évi 60 százalékkal bővült a maroktelefonok piaca.
A piacvezetők•Nokia
•Motorola
•Siemens
•Samsung
•Ericsson
Forrás: Gartner Dataquest
Nyomul a Nokia
A finn mobilóriás, a Nokia nem sokkal karácsony előtt dobott a piacra egy sor új modellt, ezek megkérdőjelezhetetlenné tették a cég vezető pozícióját. A Nokia részesedése 35 százalékot tett ki a világpiacból 2001 végén, szemben az egy évvel korábban mért 30,6 százalékos értékkel.
Betonbiztos pozíciója azonban a Nokiának sincs, hiszen “folyamatosan újabb és újabb szenzációkkal kell előrukkolnia, ha tartani akarja piaci részesedését” – mondta Ben Wood, a Gartner Dataquest szakértője.
Nagyot esett az Ericsson
Az amerikaiak üdvöskéje, a Motorola szinte hajszálra pontosan ugyanakkora szeletet (a cég 2001-es részesedése 14,8 százalék) hasíthat a tortából, mint egy évvel korábban (14,6 százalék). Az Ericsson részesedése viszont 5,5 százalékra esett vissza! A svéd gyártót ezzel megelőzi a német Siemens és a dél-koreai Samsung Electronics.
Az sem kizárt, hogy az Ericsson már maga is érezte: “valami nincs rendben”. A cég mobilkészülék divíziója ugyanis összeállt a Sonyval. Így aztán, amennyiben a két versenyzőt együtt vesszük figyelembe, a Sony-Eircsson 8,5 százalékos részesedéssel bír, ami a mezőnyben a harmadik helyet biztosítaná a párosnak.