Belföld

Elbocsátási hullám Amerikában

Egyre több amerikai nagyvállalat jelenti be, hogy az értékesítés visszaesése miatt jelentős mértékben csökkenti munkahelyeinek számát. Túlnyomórészt a technológiai szektor képviselői. A nadrágszíj megszorítása azonban többet árthat, mint amennyit használ.

Pánikban a fogyasztók?Az amerikai gazdaság helyzete nagymértékben függ a fogyasztói bizalom meglététől vagy éppen hiányától. A “lakosság lelkiállapotára” azonban jelentős mértékben hat a munkaerő-piaci helyzet: a tömeges elbocsátások pesszimizmust válthatnak ki. A Conference Board által számított bizalmi index legfrissebb, márciusi értékét magyar idő szerint kedd este publikálják. A Bloomberg elemzői összesítése alapján a februári 106,8-as értékről 105-re csökken a mutató.

Az amerikai gazdaság lassulása már jócskán érezteti hatását a cégek árbevételének alakulásában. Az értékesítések visszaesése pedig logikus módon magyarázza: csökkenteni kell az alkalmazottak számát. A Newsweek adatai szerint az internetes cégektől elbocsátottak száma hétszeresére nőtt az elmúlt fél év során.

A dot.com cégek irreális ütemű növekedési pályára rendezkedtek be, ezért érthető, hogy most náluk leglátványosabb a korrekció is. Az elbocsátások azonban nemcsak a technológiai szektorban jelentkeznek: az autóiparban, ahol 12 százalékkal estek vissza az eladások, ugyancsak megháromszorozódott a munkájukat elvesztettek száma a hathónapos periódusban.

Elbocsátási hullám Amerikában 1Leginkább a technológiai szektor érintett

Az Ericsson és a Nokia szinte egyszerre jelentette be, hogy költségcsökkentő intézkedésként állásokat szüntet meg. A svéd cég csak hazájában 2100 dolgozójától válik meg, de két nagy-britanniai gyárát (Carlton, Scunthorpe) is bezárja a veszteségek csökkentése végett. 2002-től 20 milliárd svéd korona, azaz csaknem kétmilliárd dollár megtakarítást vár a lépéstől. A svéd cég emellett azt is közölte, hogy létszámstopot léptet életbe, és felére csökkenti tanácsadói számát.

Az Ericsson igencsak borúlátó a jövőt illetően. Januárban még nullszaldót ígért, most már viszont csaknem félmilliárd dolláros veszteséget jósol. Korábban azt is közölte, hogy a szingapúri Flextronicshoz helyezi át a mobilkészülékek gyártását. Létszámleépítésből sem ez az első hullám: januárban már bejelentettek egy hatszáz fős csökkentést.

Az eddig immúnisnak tűnő Nokia három-négyszáz, nem kulcsfontosságúnak minősített munkahely felszámolását jelentette be szélessávú részlegében. A peches alkalmazottaknak a második negyedévben kell távozniuk a cégtől.

Az elmúlt héten az amerikai Motorola jelentette be újabb négyezer állás megszüntetését, 22 ezerre növelve az elbocsátottak tervezett számát. A felszámolt állások érintik a távközlési cég összes üzletágát (hálózati, félvezető és mobiltelefon divízió), illetve a munkakörök gyakorlatilag teljes skáláját (tervezés, értékesítés, marketing, gyártás, adminisztráció). A Motorola felsővezetői azonban optimistán nyilatkoztak a mobil internet, a kommunikációs chipek, a fogyasztói felületek, valamint a hálózati berendezések jövőjéről.

Ha túlhúzzuk a nadrágszíjatA Mercer Management Consulting a ’90-es évekre végzett egy elemzést, melynek a konklúziója az lett, hogy az észnélküli elbocsátás nem éppen a legjobb megoldás. A nyolcszáz vizsgált vállalat mindegyike jelentős leépítéseket hajtott végre a ’90-es évek elején, azután alaposan leszerepeltek az étvized második felében kicsúcsosodó gazdasági fellendülésben. A minta 71 százalékában a cégek képtelenek voltak nyereséges növekedési pályára állni.

A kevesebb jelenthet többet is?

A nem éppen mindennaposnak tekinthető kérdést nemcsak a Motorola részvényesei tehetik fel maguknak, amikor az elbocsátásokról szóló híradásokat olvassák, hanem számos, szintén karcsúsítást bejelentő nagyvállalat befektetői is. Egyáltalán nem biztos, hogy a tömeges elbocsátások a hosszú távon kívánatos lépést jelentik. Ha most tényleg látványos eredményjavulás érhető is el a személyi jellegű kiadások mérséklésével, hosszú távon a növekedés lehetőségeit veszítheti el a cég.

Persze ez nem azt jelenti, hogy tartózkodni kell az elbocsátásoktól, csak éppen nem szabad átesni a ló másik oldalára sem. Ésszerű megoldásnak tűnik például az is, hogy a cég megpróbál több szolgáltatást kínálni a fogyasztóknak, hiszen ezáltal nemcsak, hogy megtarthatja fogyasztóit, hanem újakat is szerezhet. A Sun Microsystems például annak ellenére sem jelentett be elbocsátásokat, hogy felére csökkentette árbevételének, valamint nyereségének növekedési kilátásait.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik