Belföld

Fejvadászok Magyarországon

Csökkenő árakról panaszkodik számos fejvadász cég, miközben a piac nő. Az átláthatóság megteremtése azonban még mindig sokaknak nem érdeke.

Fejvadászok Magyarországon 1A magyar fejvadász piac áttekintésekor gondot jelent, hogy a legtöbb cég nem tiszta profillal működik, vagyis egyaránt végez felsővezető-keresést direkt módszerrel, vállal kiválasztást – amikor a pozíciót meghirdetik -, előfordul, hogy munkaerő-kölcsönzés is szerepel a tevékenységek között, s a humán erőforrás tanácsadás különböző formái is egyre elterjedtebbek.

Kiválasztás esetén a hirdetési költségek amelyek “átfolynak” a cégen, növelik az árbevételt, hasonlóan a munkaerő-kölcsönzéshez, amikor a munkaerő költségével történik meg ugyanez. Ezt a torzító hatást nem tudtuk elkerülni a felmérés során, de összeállításunknál nem vettük figyelembe azokat a cégeket, amelyek fő profilja a kölcsönzés. A pontos elemzéshez azonban Magyarországon is profi tanácsadó szervezetre és valamennyi érintett együttműködésére lenne szükség.


























A legnagyobb magyar fejvadászcégek toplistája az árbevétel alapján, 1999.
Rangsor Cég Árbevétel Minimáldíj
(millió forint) (1998. = 100,0) Direkt keresésnél Kiválasztásnál
1. Korn/Ferry International Kft. 547,8 147,1 25 ezer dollár
2. Grafton Recruitment Kft. 353,5 198,2 150 ezer forint 150 ezer forint
3. H. Neumann International Kft. 282,3 104,7 15 ezer dollár
4. Take it Kft. 180,1 92,1 n. a. n. a.
5. Kennedy Balogh Kft.*(Accord és Akkord) 172,9 122,0 15 ezer dollár 4 ezer dollár
6. Nicholson International Kft. 171,9 143,6 n. a. n. a.
7. Hill International Kft. 157,6 91,8 n. a. n. a.
8. Antal International Kft. 145,9 263,7 5 ezer font 5 ezer font
9. Dr. Telkes Kft. 138,6 153,6 n. a. n. a.
10. PSP Siklóssy és Partner Kft.** 130,5 1,6 millió forint 800 ezer forint
11. Multijob Kft. 111,1 146,9 3 millió forint Éves fiz. 25 százaléka
12. Recruitment International Kft. 106,1 137,9 Nincs meghatározva 350 ezer forint + áfa
13. EastEuroCo Kft. 102,9 127,6 3 millió forint
14. P and Bert Kft. 102,6 132,2 800 ezer forint 400 ezer forint
15. IMMC Kft. 98,9 129,8 Éves bruttó jöv. 3/12 része 500 ezer forint
16. Dr. Pendl & Dr. Piswanger Kft. 98,3 101,8 Megegyezés szerint Megegyezés szerint
17. Next-Consulting Kft. 92,2 270,2 1,7 millió forint
18. Ward Howell Euroselect Kft. 91,9 215,2 10 ezer dollár
19. Target Hungária Kft. 91,8 112,8 n. a. n. a.
* A direkt keresést Accord, a kiválasztást Akkord néven végzi;
**A PSP Siklóssy és Partner Kft.-t 1999. január 26-án jegyezték be, előzőleg a PSP-t a Siklóssy és Partner Kft. képviselte, ennek árbevétele 1998-ban 149,11 millió forint volt;
Forrás: IM Cégnyilvántartási és Céginformációs Szolgálat, Cégbíróság (árbevétel), cégközlések (többi alap)





Módszertan

A Figyelő nagyon fontosnak tartja az átláthatóságot, ezért az idén is összeállította a fejvadász társaságok toplistáját a cégbíróságon ellenőrizhető árbevételi adatok alapján. Bár szerettünk volna ennél részletesebb tájékoztatást adni a rajta szereplő cégekről, többször megismételt kérésünk ellenére sem küldték vissza mindenhonnan kérdőívünket. Volt olyan cégvezető, aki úgy vélte, szigorúan bizalmas számokat firtatunk, pedig a nemzetközi toplisták összeállítói még ennél is részletesebb adatok alapján elemzik az egyes cégeket. A fejlett piacokon ugyanis nem újságok, hanem erre szakosodott tanácsadók végzik ezt a munkát: az Egyesült Államokban a Hunt-Scanlon Corporation, Európában pedig az Economist Intelligence Unit tekinthető a fejvadász piac legfontosabb elemzőjének. Az általuk feltárt információkra van piaci igény: a megbízók hajlandóak fizetni azért, hogy megalapozottan dönthessenek arról, kivel kerestetik a cég kulcsembereit.

Nézzük közelebbről a dobogósokat!
A Figyelő toplistájának első helyén az idén is a felső vezető keresést végző Korn/Ferry áll, amely magas bázisról ért el csaknem 50 százalékos növekedést. Az egy tanácsadóra jutó átlagos árbevétel e cégnél messze a legmagasabb. Ez a szám jelzi, hogy a legnagyobb vállalatok számára keresnek felső vezetőket. Ebben a szegmensben magasak a honoráriumok, de nagyon magasak a követelmények is: esélye sincs annak, hogy olyan cég megkapaszkodjon, amely nem igazán színvonalas minden elemében. A siker fontos tényezője a nemzetközi hálózat, az azon belüli szervezett kommunikáció, a jó imázs, az ennek megfelelő termékportfólió és a hiteles, tapasztalt tanácsadó egyaránt. Hiteles pedig csak az lehet, aki ismeri az ágazatot, ezért gyorsan tud dolgozni, meg tudja szólítani a valóban legalkalmasabb jelölteket, s a megbízó számára a szó igazi értelmében tanácsadóként szolgál – vagyis meg tudja indokolni, miért éppen azokat a jelölteket ajánlotta, s miért éppen azt a rangsort állította fel köztük.

Második helyre került a Grafton Recruitment Kft., amely a Korn/Ferryétől gyökeresen eltérő piaci szegmensben dolgozik: elsősorban hirdetéses és adatbázisból történő keresést végző toborzó cégről van szó. Ha a hirdetési árbevételt levonjuk, s tekintetbe vesszük, hogy a tevékenység közel 40 százaléka munkaerő-kölcsönzés, a Grafton már kisebb a harmadik helyre került H. Neumann Internationalnél, amely felső vezetők keresését végzi direkt módszerrel.

Fejvadászok Magyarországon 2Így is megelőzi azonban a H. Neumann-csoporthoz tartozó Take it Kft.-t, amely egyike a legismertebb hazai személyzeti tanácsadó cégeknek – fő profiljuk a hirdetéses keresés illetve az azt követő kiválasztás. Az ügyfeleit egyedi megoldásokkal és sokrétű szolgáltatással segítő Take it 1998-ban még nagyobb volt a Graftonnál.

Utóbbi igen jó évet zárt tavaly, ezt az is mutatja, hogy az írországi központú, 36 irodát fenntartó nemzetközi cégen belül elnyerte a legsikeresebb iroda címet. Az elmúlt évben csaknem hatszáz embert helyeztek el, köztük volt többek között a Vodafone 180 munkatársa is. A Grafton igyekszik minél gyorsabban, a nemzetközi cégek átlagánál alacsonyabb áron minőségi munkát végezni. A gyorsaságot nagyban támogatja a 30 ezres adatbázis, amelynek segítségével megpróbálnak 3-5 napon belül jelölteket találni, s csak akkor hirdetnek, ha ez nem sikerül.

Több mint két és félszeres növekedést ért el tavaly az Antal International. Saját bevallásuk szerint ezt részben a jó piaci körülményeknek, részben pedig annak köszönhetik, hogy itteni befektetéseik 1999-re értek be: az előző évben sokat hirdettek, építették a márkanevet, az adatbázist, s fejlesztették irodájukat. Az Antal International szerint nincs értelme külföldről végezni keresést Magyarországra, mert az ügyfelet a helyi irodából lehet a legjobb minőségben kiszolgálni, s ennek megfelelően a Magyarországra vonatkozó kereséseket innen is számlázzák. Érdekesség, hogy e nemzetközi cég magyarországi jelenlétét a versenytársak már korábban is jelentősebbnek ítélték meg, mint amekkorát az 1998-as árbevétel mutatott, ám a cég vezetője szerint az árbevétel valós nagyságukat fejezte ki és fejezi ki most is.

Vannak olyan nemzetközi társaságok, amelyek hangsúlyozzák, hogy magyarországi jelenlétük nagyobb, mint amekkora az itteni árbevételből kiolvasható. Például a cégbírósági adatok szerint 1999-ben 130 millió forintos árbevételre szert tett PSP Siklóssy & Partner a Figyelő kérdőívére válaszolva azt írta, hogy “a PSP Holding csoportunkon belüli üzleti elszámolások és nemzetközi nyilvántartásunk szerint az 1999. évi árbevételünk meghaladta a 300 millió forintot”.



Keresés és kiválasztás

FELSŐVEZETŐ-KERESÉS. Idegen kifejezéssel executive search. Direkt módszerrel történik, tehát a tanácsadó nem hirdeti meg a pozíciót, hanem személyesen keresi meg azokat a jelölteket, akik alkalmasak lehetnek az adott feladatra, de jellemzően nem gondolkodnak váltáson. Ebben segítségére van a research (kutató) részleg – amely azonosítja a megkeresendő személyek körét -, továbbá a cégnél felépített adatbázis. Vannak cégek, amelyek középvezetőket és szakembereket is direkt módszerrel keresnek.
KIVÁLASZTÁS. Idegen kifejezéssel selection. A megbízásban megjelölt – kevés kivételtől eltekintve alacsonyabb szintű – pozíciót meghirdetik, s a jelentkezők közül a tanácsadó kiválasztja a leginkább alkalmasakat. A nemzetközi gyakorlat szerint a felsővezető-keresést végző cégek külön vállalatot alapítanak a kiválasztásra. Magyarországon még az a gyakoribb, hogy ugyanaz a vállalkozás végzi mindkét tevékenységet.

Árversenyzők
A piac több szereplője is azt tapasztalja, hogy sok cég csökkenti az árait, illetőleg olyan új szereplők jelennek meg, amelyek rendkívül olcsón kínálják szolgáltatásukat. Vannak, amelyek a közepesen drága cégek árainak csak töredékét kérik, ezzel a korábban jól pozicionált cégeket is árcsökkentésre kényszerítve. Ez már csak azért is érdekes, mert a fejvadászok piaca nő: az 1998-as toplistára már 70 millió forint fölötti árbevétellel is fel lehetett kerülni, míg az 1999-esnél 90 millió forintnál húztuk meg a határt, s így is több cég szerepel rajta, mint az előzőn.

A “toplistások” átlagos növekedési üteme 46 százalékos, vagyis jóval az infláció fölött van. A piac egyik szereplője szerint a bővülés nemcsak a díjtömeg növekedésének, hanem annak is köszönhető, hogy olyan új szolgáltatások jelennek meg, mint például a human audit. Tapasztalatok szerint a nagy ügyfelek szeretnek egyszerre több tanácsadóval dolgozni, ugyanakkor többféle munkával is megbízzák azt a céget, amelyikkel elégedettek.

A trendek ellenére például az EastEuroConak sikerült folyamatosan szigorítani szerződési feltételrendszerét az elmúlt évtizedben. Úgy igyekszik alkalmazkodni a gyorsan változó környezethez, hogy a szolgáltatásokat diverzifikálja, és új struktúrákat, üzletágakat hoz létre a jövőben.

Fejvadászok Magyarországon 3A Korn/Ferrynél úgy látják, azért csökkennek az árak, mert a szolgáltatás átlagos színvonala alacsony, s az ilyen cégek csak árban tudnak versenyezni. Van egy szint, amikor a megbízás elnyerése már nem árkérdés, hanem attól függ, hogy az ügyfél elhiszi-e, az adott szervezet képes megoldani a feladatot. Nálunk sok a szerencselovag, aki egy-két év alatt igyekszik “lerabolni” a piacot, majd más területre megy át. Ezek rengeteget ártanak a szakmának és azoknak a cégeknek, amelyek építeni igyekeznek a piacot, s a hosszú távú siker érdekében hajlandóak sokat befektetni.

Előfordul, hogy nyugdíj előtt álló expatrióták az utolsó aktív éveikben még fejvadászkodnak egy kicsit, s azt a benyomást keltik, hogy a fejvadász partikra és ebédekre jár, közben pedig elhelyezi az ismerőseit. E jelenséggel párhuzamosan pedig bővül és egyre igényesebbé válik a piac: a gazdaság fejlődik, a cégek mind nagyobb követelményeket támasztanak a vezetőikkel szemben. Minden ágazatban felnőtt már néhány nagyon jó képességű ember, de kevesen vannak – a fejvadászoknak őket kell becserkészniük.


A cikk elkészítésében a következő cégek és személyek voltak segítségünkre:
Forgács Péter, a Korn/Ferry ügyvezető partnere
Berzéthyné Ruff Gabriella, a Grafton Recruitment ügyvezető igazgatója
Graeme Read, az Antal International működési igazgatója
Söpkéz Sándor, az EastEuroCo Vezetési Tanácsadó Kft. alapítója és ügyvezető igazgatója.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik