Belföld

Tankolás bevásárlókocsival?

Az idei nagy benzinválság okozta felbuzdulásnak csak jövőre lesz meg a látszatja: januárban nyílik ugyanis a Magyar Autóklub szervezésében az első diszkont benzinkút.

Mobil benzinkút, a nagy olajcégek megkerülésével, olcsó üzemanyaggal. Ez volt az a mézesmadzag, amit hónapokkal ezelőtt, az olajárak megugrása idején a Magyar Autóklub (MAK) húzott el a benzinkutaknál idegbajjal küszködő autósok előtt. Aztán hamarosan kiderült, hogy ez is külön iparág, nem véletlenül épülnek rá egész konglomerátumok, nem olyan egyszerű egy ilyen hálózatot megszervezni.

Mit akar a Tesco?

A megállapodás szerint az áruház ingyen adja a helyet az Autóklub kútjai számára, cserébe pedig azt remélik, hogy az olcsóbb üzemanyag miatt többen mennek hozzájuk vásárolni.

Hol az a hely?

A mostani bejelentés nyomán is csak az derült ki, hogy bizony kell valamilyen hálózat és a mögötte álló logisztika. Az első, úgynevezett diszkont benzinkút ugyanis a Tesco áruházlánccal közösen nyílik meg valószínűleg az év elején vagy januárban, az ellátás pedig éppen a cég tokodi, több mint 3 millió liter tárolókapacitású logisztikai bázisáról történik. A megállapodás alapján a jövő év folyamán a tervek szerint az összes Tescónál a piaci árnál literenként 10-15 forinttal olcsóbban lehet majd kizárólag 95-ös benzinhez és dízel üzemanyaghoz jutni.


Mitől olcsóbb?


A hivatalos indokolás szerint a piaci árnál úgy lesz lényegesen olcsóbb a tescós benzin, hogy a diszkont benzinkutak beruházási költsége lényegesen kisebb a hagyományos töltőállomásokhoz képest. Míg egy átlagos kút létrehozása 150-300 millió forintba kerül, addig a Klubpetrol fantázianevű négyállásos fix kútak 20-25 millió forint, a konténeres töltőállomások pedig 5-10 millió forint beruházást igényelnek. A beszerzési politikáról egyelőre – sokatmondóan – csak annyit árulnak el az Autóklubnál, hogy “az üzemanyagot attól a társaságtól veszik majd, amelyik olcsóbban adja”.


Merre tovább?

Csak a tagoknak!

Valószínűl, hogy az Autóklub csak a tagjainak teszi lehetővé a tankolást, illetve azoknak, akik például a nyáron meghirdetett akció nyomán 5 liter benzin árával, azaz 1200 forinttal hozzájárultak a kutak létrehozásához. A felhívása nyomán eddig csak 40 millió forint gyűlt össze így.

Az Autóklubnál tehát azt tervezik, hogy valamennyi Tescóhoz telepítenének ilyen diszkont kutakat – de számoljunk, mennyi pénz is kell ehhez. Ha azt nézzük, hogy egy ilyen állomás 20 millió forintba kerül, akkor az eddig összegyűlt pénz fele már el is megy az első “fecskére”. Ha tovább számolunk, szerény növekedési perspektívát látunk a kezdeményezés előtt, hiszen egy valamirevaló hálózathoz szükséges 50 kút 1 milliárd forintba kerülne, vagyis a 2,3 millió autós több mint egyharmadának kellene befizetnie a beugrót.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik