Belföld

Nemes Nagy Ágnes és Móricz a magyartételek közt

Csokonai és Petőfi álomról szóló versének összehasonlítása, egy Móricz-novella elemzése és a szophoklészi embereszményről szóló értekezés – e tételek közül kellett választania idén a diákoknak a középszintű magyarérettségin. A szövegértési jártasságukat egy Nemes Nagy Ágnes-írás alapján kellett bemutatniuk.

a megoldások az fn.hu-n!

A középszintű magyarérett- ségi megoldásai 13 órakor már olvashatók az fn.hu-n!

Hétfőn rendben megkezdődtek az idei írásbeli magyarérettségik. A korábbi évekhez hasonlóan a középszintű írásbeli 240 percig tart. A vizsgázóknak két feladatlapot kellett kitölteniük: a szövegértési feladatlapra 60 perc, a szövegalkotási feladatlapra pedig 180 perc állt a rendelkezésükre.

Idén a szövegértés feladatlap Nemes Nagy Ágnes Párbeszéd a mai versről című – némileg a feladathoz igazított – írására épült, amely egy vegyésznő és egy költő elképzelt diskurzusát mutatja be a modern líráról – tudta meg az fn.hu. A vizsgázóknak 11 kérdésre kellett válaszolniuk, mindezért maximum 40 pontot szerezhetnek. A pesthidegkúti Klebelsberg Kuno Gimnázium szaktanárai szerint nagyon jó, elgondolkodtató az alapszöveg, és nem okozhatott gondot a kérdések megválaszolása a diákoknak, bár azt is hozzátették, hogy a korábbi évekhez képest kicsit több odafigyelést igényelt néhány kérdés megválaszolása.

Fotó: Kummer János/ fn.hu

Fotó: Kummer János/ fn.hu

A második – maximum 60 pontot érő – részben következetek a hagyományos, „kifejtős” kérdések. A három megadott téma közül egyet kellett választaniuk a diákoknak. Az első lehetőség az érvelés feladat volt, amelynél az emberi természet sokszínűségéről kellett fogalmazást írniuk a végzősöknek. Ehhez Szophoklész Antigonéjának részlete nyújtott kiindulópontot, de a feladat szerint az esszében három kultúrtörténeti korszakban megjelenített irodalmi hős magatartásformáját is érinteni kell.

A másik választható lehetőség Móricz Zsigmond A világ végén minden szép és jó című tanyasi életről szóló novellájának elemzése, értelmezése volt. A harmadik lehetőség pedig Csokonai Vitéz Mihály Az álom leírása és Petőfi Sándor Az álom… című verseinek összehasonlító elemzése volt, többek közt az azokban megjelenő álom-toposz megjelenítések alapján.

A feladatok nem okozhatnak meglepetést, és különösebb nehézséget sem a diákoknak – vélik a Klebelsberg Kuno Gimnázium szaktanárai.

Magyar nyelv és irodalom vizsgatárgyból középszinten 1192 helyszínen 90 275 tanuló, emelt szinten 34 helyszínen 1292 diák maturált. E tárgy az egyik kötelező vizsgatárgy, ezért minden végzősnek meg kell írnia ezt a tesztet.

A szintén hétfőn sorra kerülő magyar mint idegen nyelv tárgyból középszinten 60 helyszínen 119 tanuló érettségizik. Ebből a vizsgatárgyból az idén nem lehet emelt szinten érettségi vizsgát tenni.

Emelt szinten többek közt Kosztolányi Dezső A szegény kisgyermek panaszai című verse és az ezt parodizáló Karinthy Frigyes-féle írás összehasonlító elemzése, a 2005-ös Nagy Könyv-akció kapcsán született, a magyar lakosság olvasási szokásait elemző szövegre való reflektálás, érvelés kategóriában pedig egy iskolaigazgatónak szánt, az év diákja címre vonatkozó beadvánnyal kapcsolatos fogalmazás volt a feladat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik