Először figyeltek meg születő óriásbolygót

ESO/ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/Weber et al.

Egy éppen formálódó, Jupiter méretű bolygót fedeztek fel és örökítettek meg a csillagászok – írja a Live Science.

Az új tanulmányból kiderül, hogy a kutatók egy 5000 fényévre található csillagrendszerben bukkantak a felhalmozódott gáztömegekre, amelyek feltételezésük szerint egy óriásbolygóvá állhatnak össze.

A csillagrendszerre először 2014-ben figyeltek fel, amikor csillaga, a V960 Mon hirtelen hússzor fényesebb lett, mint volt, majd néhány hónap alatt elhalványodott. A szakértők szerint ennek oka, hogy a V960 Mon közelében létezik egy másik csillag is, amely port és gázokat ömleszt a csillagrendszerbe.

Ez egy igazán magával ragadó felfedezés, hiszen ez az első eset, amikor valakinek olyan gázhalmokat sikerült észlelnie egy fiatal csillag közelében, amelyek óriásbolygókká alakulhatnak

nyilatkozta Alice Zurlo, a Diego Portales Egyetem professzora és a tanulmány társszerzője.

A csillagászok szerint a gázokból létrejövő bolygó legalább akkora lesz majd, mint a Jupiter, amely a Naprendszer legnagyobb bolygója.

A kutatásban egy magyar tudós, Kóspál Ágnes is részt vett, aki az ELKH Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Konkoly Thege Miklós Csillagászati Intézet munkatársa.