Fényvillanásokat láttak a Jupiteren

A NASA kutatói úgynevezett elektro-optikai emisszókat (TLE – Transient Luminous Event) detektált a Jupiter felső atmoszférájában – írja a Futurism. A felfedezés azért fontos, mert más bolygó légkörében nem sikerült még ilyeneket megfigyelni.

A Földön viszonylag gyakoriak az ilyen TLE-k kiváltotta villámok, amelyek jóval a hagyományos villámok felett jelentkeznek a légkörben. Bár elméletben már régen feltételezték, hogy a Jupiter atmoszférájában is jelen lehetnek ilyenek, a Juno űreszköz mérései kellettek ahhoz, hogy igazolni is lehessen az elméletet.

A Journal of Geophysical Research: Planets tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint ott jelentkezett a felvételeknél ultraviola villanás, ahol nem kellett volna: a Juno ultraibolya spektrográf műszerét ugyanis arra tervezték, hogy a sarki fényeket vizsgálja, arra azonban nem számítottak, hogy a TLE-khez hasonló jelenségeket is észrevesznek majd a beérkezett adatokon.

Mivel a Jupiter atmoszférája leginkább hidrogénből áll, a földivel ellentétben leginkább kék és rózsaszín színekben pompáznak a TLE-k. A szakértők, mivel tudják, hogy mit kell keresniük, most már tovább fogják kutatni a Jupiter légkörében található TLE-ket is.