Tudomány zöldövezet

A teknősfajok több mint felét fenyegeti a kihalás

A világ mintegy 360 teknősfajának több mint felét fenyegeti a kihalás veszélye – írja az MTI.

A vadon élő, kifogott állatokkal való kereskedelem betiltása jelentősen hozzájárulna ezeknek a fajoknak a védelméhez – állapította meg a világ 51 szakértője egy kedden a Current Biology című tudományos lapban megjelent tanulmányban.

„Évente világszerte több százezer teknőst gyűjtenek össze illegális kereskedelem céljából elsősorban azért, hogy háziállattá tegyék, vagy – különösen Kelet-Ázsiában – megegyék őket” – közölte a drezdai Senckenberg Természettudományos Kutatótársaság.

Májusban például a mexikói hatóságok 15 ezer példányt foglaltak le, melyeket Kínába akartak csempészni. Madagaszkáron 2018-ban néhány hónap alatt mintegy 18 ezer állatot koboztak el.

„Sok teknős nagyon sokáig él, de csak kevés tojást raknak. Ez azt jelenti, hogy éppen ezek a fajok az ivarérett nőstények elfogása miatt a legrövidebb idő alatt kipusztulhatnak” – mondta el Uwe Fritz, a tudományos társaság kutatója.

Kiemelte: ha nem szüntetik be vagy nem korlátozzák a kereskedelmüket, a következő években számos teknősfaj végérvényesen eltűnik.

Fritz és 50 nemzetközi teknősszakértő elkészítette az összes teknősfaj veszélyeztetettségi státuszát összegző globális tanulmányt. Eszerint ez a világ egyik leginkább veszélyeztetett állatcsoportja.

A tudósok úgy vélik, egyes fajok esetében segíthetnek a vadonba szoktatással záruló tenyésztési programok.

Mindenesetre gyorsan kell cselekedni, mielőtt túl késő lesz – hangsúlyozta Fritz.