Nebula and galaxies in space. Elements of this image furnished by NASA. https://images.nasa.gov/details-PIA03654.html . Used software photoshop and Google Nik Collection

1.5 milliárd fényévről érkező, rejtélyes rádiójeleket fogtak a tudósok

Vaskor Máté

újságíró. 2019. 01. 09. 19:35

Egy csillagászcsapat immár másodszor detektált a Tejútrendszeren kívülről érkező rádiójeleket. A rövid, de ismétlődő frekvenciákat még tavaly nyáron azonosították tudósok a CHIME névre hallgató kanadai teleszkóppal, de az eredményeket csak szerdán publikálták a Nature nevű tudományos magazinban, írja a Mashable.

A rádiójelek rendkívül távolról, körülbelül 1.5 milliárd fényévről érkeznek, de a forrásuk egyelőre rejtély. Az új felfedezés további kérdéseket vet fel az úgynevezett gyors rádiókitörésekkel (Fast Radio Bursts, azaz FRB) kapcsolatban. Ezek a néhány milliszekundumos jelek hatalmas távolságot tesznek meg az űrben, mire elérik a Földet. A tudósok egyelőre nem tudják, hogy a következő FRB-k pontosan honnan, miért és mikor érkeznek majd, de rendszeresen észlelik őket.

Bár a csillagászok mostanáig több mint 60 alkalommal azonosítottak ezredmásodpercekig tartó rádiófrekvenciákat, ez mindössze a második jel, amely ismétlődött. A legtöbben azt gyanítják, hogy neutroncsillagokból, azaz nagy mennyiségű szabad neutront tartalmazó maradványcsillagokból származhatnak.

Az űrben rengeteg dolog tud rádiójeleket kibocsátani, és közülük sok el is éri a Földet. Például a Nap és a fekete lyukak is rádióhullámokat bocsátanak a kozmoszba.

A CHIME feladata, hogy feltérképezze a leggyakoribb elem, a hidrogén eloszlását a világűrben. A távcső 16 000 különböző frekvencián fogja a rádiókibocsátást, így másodpercenként 130 milliárd bit adatot vizsgálhat. Mikor a teleszkóp gyanús jeleket azonosít, az információkat továbbítja a kutatóknak, akik alaposabban is elemzik az adatokat.