A kérdés megválaszolásához először azt kell megértenünk, hogy miképp is működnek a közlekedési lámpák. A The Conversation szerint az ütközések esélyének csökkentése miatt a közlekedést irányító hardverek szigorú szabályok alapján működnek. A két zöld közti minimális időt például előre meghatározzák, hogy véletlenül se maradjon jármű beragadva a csomóponton.
Bár ezek a szabályok fontosak, csökkenthetik a közlekedés hatékonyságát: gyakran akkor is hosszan kell időzni a piros lámpánál, ha éppen nincs is jelentős forgalom az utakon. Ez nemcsak kényelmetlenné teheti az utazást, de a légszennyezést is jelentősen növelheti.
Éppen ezért sok városban a lámpákat próbálják az igényekhez igazítani. A gyalogos átkelőknél például gyakran helyeznek el olyan gombokat, amelyek aktiválás hatására képesek csökkenteni a várakozási időt.
Az adott ország közlekedéskultúrája igen fontos tényező, de az sem mindegy, hogy mennyire forgalmas az érintett átkelő. Az Egyesült Királyságban és Írországban például sok csomópontnál a gyalogosok komoly előnyt élveznek. Ezekben az országokban a legtöbb zebránál minél többet nyomkodják a gyalogosok az átkelőnél található gombot, annál hamarabb vált zöldre a lámpa.
Ez persze azt is jelenti, hogy az autók egészen addig szabadon közlekedhetnek, amíg valaki nem jelzi átkelési szándékát. A bonyolultabb csomópontoknál, például egy többsávos kereszteződésnél, a gyalogosok lámpái természetesen a járműközlekedéshez alkalmazkodva maguktól is váltanak.
Itt a gomb aktiválása általában csak akkor hat a váltás gyorsaságára, ha éppen nincs túl nagy forgalom az utakon, illetve ha a zebrához tartozó lámpa nincs a többi lámpához hangolva. A gombok ismételt lenyomása ezeken a területeken – így Magyarországon – egyáltalán nem gyorsítja fel az átkelést.
(Kiemelt kép: Thinkstock)