Exobolygók felszínén nézhetünk szét a NASA segítségével

A NASA munkatársai olyan interaktív felületet hoztak létre, melynek segítségével exobolygókon nézhetünk szét. A szakértők eddig három égitest elképzelt felszínét alkották meg.

A NASA interaktív felületén földméretű exobolygók felszínén nézhetünk körül – írja a NASA Jet Propulsion Laboratory oldala. A szakértők a rendelkezésre álló adatok alapján már korábban megalkották a TRAPPIST-1d és a Kepler-16b elképzelt tájait, a közelmúltban pedig a 2014-ben felfedezett Kepler-186f virtuális felszíne is elkészült.

Az exobolygó csillaga, egy Napnál hűvösebb és vörösebb objektum lakható zónájában kering. A kutatók egyelőre nem tudják, hogy van-e légköre a Kepler-186f-nek, ezért a NASA felületén atmoszférával és atmoszféra nélkül is kipróbálhatjuk, hogy milyen lehet az égitest talaján állni.

A NASA virtuális utazásával idegen égitestek, például a TRAPPIST-1d felszínét fedezhetjük fel (forrás: NASA/JPL-Caltech)

A NASA Exoplanet Exploration oldalán megtekinthető exobolygók egy jelentős részét a Kepler űrtávcső fedezte fel.

Mivel a Kepler-186f és a Kepler által felfedezett bolygók többsége rendkívül távoli, jelenleg lehetetlen azonosítani az atmoszférájukat vagy – ha létezik egyáltalán – jellemezni a légköri tulajdonságaikat

– nyilatkozta Martin Still, a NASA új exobolygó-vadász űrszondájának, a Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) csapatának tagja.

A szakértő hozzátette, egyelőre nem tudni, hogy miként is nézhetnek ki a távoli világok, a NASA által készített virtuális felszínek azonban segíthetnek elképzelni az exobolygók tájait.

Hamarosan indul a NASA következő nagy exobolygó-vadásza
Az űrszondát magyar idő szerint április 17-én éjszaka bocsátják fel.

A TESS és az előreláthatóan 2019-ben induló James Webb űrtávcső alkalmas lesz a közelebbi objektumok légköri vizsgálatára, így a kutatók hamarosan még pontosabb képet kaphatnak az érintett exobolygókról.

A NASA oldalán egyelőre csak a TRAPPIST-1d-t, a Kepler-16b-t és a Kepler-186f-et nézhetjük meg, a NASA munkatársai azonban azt tervezik, hogy idővel újabb exobolygók virtuális felszínét is elkészítik.

(Kiemelt kép: NASA/JPL-Caltech)