Tudomány zöldövezet
bluethroat singing in a rape field

Rákot okozhat a vadállatoknak az emberi tevékenység

24.hu

2018. 05. 22. 12:24

Az Arizonai Állami Egyetem új kutatása szerint az emberi aktivitás hatására átalakuló környezet jelentősen növelheti a daganat kialakulásának kockázatát a vadállatoknál.

Nature Ecology & Evolution folyóiratban megjelent tanulmány szerint az emberiség számos módon képes növelni a vadvilágban a rák kialakulásának esélyét – íjra az IFLScience. Az atombalesetekből származó szivárgás, a genetikai sokféleség csökkenése, a táplálékforrások megváltozása, illetve a különböző környezeti szennyeződések mind veszélyt jelentenek az élővilágra.

A kutatók minden vizsgált fajnál azonosították a rákot, az emberi aktivitásról pedig tudott, hogy nagymértékben befolyásolja a rák arányát az embereknél

– nyilatkozta Mathieu Giraudeau, az új tanulmány vezető szerzője. A szakértő hozzátette, az emberi tevékenység hasonló módon hathat a természetes és a mesterséges környezetek lakóira.

A korábbi vizsgálatok alapján a csernobili atomkatasztrófa után az erőmű környékén a daganatok igen gyakorivá váltak a madaraknál. Az új tanulmány szerzői szerint más atombalesetek helyszíneinél, például Fukusimánál, eddig feltehetően alulbecsülték a katasztrófa mértékét.

A daganatok kialakulásának kockázatát a genetikai sokféleség sérülése tovább növelheti. A kisebb populációkban például a beltenyészet hatására nagyobb eséllyel jelenhet meg a betegség.

Fontos faktor emellett a táplálkozás megváltozása is. Ahogy a vidéki és a városi környezet egyre inkább összeolvad, egyre több állat találkozik az emberek által fogyasztott ételekkel. Ezek a táplálékok azonban nem minden esetben megfelelőek az élőlények számára.

Hasonló módon veszélyesek lehetnek a különböző vízi ökoszisztémákba áramló kémiai szennyeződések. Bizonyított, hogy az érintett vegyületek rákos megbetegedést válthatnak ki az embereknél és a fogságban élő állatoknál, és gyanítható, hogy ez a vadvilágban sincs másként.

A sperm whale, physeter macrocephalus, underwater off Sri Lanka's east coast
29 kilogramm műanyagot találtak az elpusztult bálna gyomrában
Az állat valószínűleg a hatalmas mennyiségű műanyag lenyelésébe halt bele.

A kutatók szerint a következő lépés az, hogy felmérjék a természetben élő állatoknál a daganatos megbetegedések arányát. Ehhez mindenekelőtt azonosítani kell azokat a biológiai nyomokat, amelyek alapján könnyedén kimutatható a rák a vadállatoknál.

Demonstrtors gather outside the Parliament to protest against Brexit, waving EU and Union flags and a placard reading 'Brexit Is It Worth It?', London on September 12, 2018. Conservatives MPs opposed to Mrs May's Brexit Plan have met to discuss how and when they could force her to stand down as Prime Minister. (Photo by Alberto Pezzali/NurPhoto)