Tudomány zöldövezet
bluethroat singing in a rape field

Rákot okozhat a vadállatoknak az emberi tevékenység

24.hu

2018. 05. 22. 12:24

Az Arizonai Állami Egyetem új kutatása szerint az emberi aktivitás hatására átalakuló környezet jelentősen növelheti a daganat kialakulásának kockázatát a vadállatoknál.

Nature Ecology & Evolution folyóiratban megjelent tanulmány szerint az emberiség számos módon képes növelni a vadvilágban a rák kialakulásának esélyét – íjra az IFLScience. Az atombalesetekből származó szivárgás, a genetikai sokféleség csökkenése, a táplálékforrások megváltozása, illetve a különböző környezeti szennyeződések mind veszélyt jelentenek az élővilágra.

A kutatók minden vizsgált fajnál azonosították a rákot, az emberi aktivitásról pedig tudott, hogy nagymértékben befolyásolja a rák arányát az embereknél

– nyilatkozta Mathieu Giraudeau, az új tanulmány vezető szerzője. A szakértő hozzátette, az emberi tevékenység hasonló módon hathat a természetes és a mesterséges környezetek lakóira.

A korábbi vizsgálatok alapján a csernobili atomkatasztrófa után az erőmű környékén a daganatok igen gyakorivá váltak a madaraknál. Az új tanulmány szerzői szerint más atombalesetek helyszíneinél, például Fukusimánál, eddig feltehetően alulbecsülték a katasztrófa mértékét.

A daganatok kialakulásának kockázatát a genetikai sokféleség sérülése tovább növelheti. A kisebb populációkban például a beltenyészet hatására nagyobb eséllyel jelenhet meg a betegség.

Fontos faktor emellett a táplálkozás megváltozása is. Ahogy a vidéki és a városi környezet egyre inkább összeolvad, egyre több állat találkozik az emberek által fogyasztott ételekkel. Ezek a táplálékok azonban nem minden esetben megfelelőek az élőlények számára.

Hasonló módon veszélyesek lehetnek a különböző vízi ökoszisztémákba áramló kémiai szennyeződések. Bizonyított, hogy az érintett vegyületek rákos megbetegedést válthatnak ki az embereknél és a fogságban élő állatoknál, és gyanítható, hogy ez a vadvilágban sincs másként.

A sperm whale, physeter macrocephalus, underwater off Sri Lanka's east coast
29 kilogramm műanyagot találtak az elpusztult bálna gyomrában
Az állat valószínűleg a hatalmas mennyiségű műanyag lenyelésébe halt bele.

A kutatók szerint a következő lépés az, hogy felmérjék a természetben élő állatoknál a daganatos megbetegedések arányát. Ehhez mindenekelőtt azonosítani kell azokat a biológiai nyomokat, amelyek alapján könnyedén kimutatható a rák a vadállatoknál.