A szúnyogok idővel megtanulják, kit érdemes elkerülniük

A Washingtoni Egyetem biológusainak új kutatása szerint a szúnyogok lecsapása sokkal hasznosabb lehet, mint eddig hittük. A rovarok ugyanis idővel tanulnak hibáikból, és elkerülik a veszélyes embereket.

A szakértők a Current Biology folyóiratban ismertették eredményeiket – számol be az IFScience. A tanulmány az első, amely igazolja, hogy a szúnyogok képesek a rossz élményekhez fűződő szagok alapján maradnak távol a veszélyes prédákat. Ez azt jelenti, hogy a rovaroknál működik az averzív kondicionálás: az élőlények a kellemetlen tapasztalatok alapján idővel igyekeznek elkerülni bizonyos viselkedéseket.

Jeff Riffell, a tanulmány társszerzője szerint miután a szúnyogok megtanulják felismerni a kerülendő szagforrásokat, hasonló arányban tartják magukat távol a veszélyes emberektől, mint a DEET-tel kezelt felületektől. Az anyag a rovarűzőszerek egyik leggyakoribb hatóanyaga.

Sőt, a szúnyogok napokig emlékeznek a betanított szagokra

– tette hozzá a szakértő.

Az, hogy a szúnyogok milyen fajra specializálódnak, illetve, hogy az érintett fajon belül mely egyedeket preferálják, számtalan tényező befolyásolja. Úgy tűnik, hogy a rovarok prédaválasztása igen összetett folyamat.

A rossz emlékekből tanulnak

Látszólag minden idegrendszerrel rendelkező állat alkalmas averzív kondicionálásra. A kellemetlen emlék átstrukturálja az agyszerkezetet: átszervezi a neurális kapcsolatokat, vagy újakat alakít ki. Így jön létre egy emlék vagy ösztön, melynek hatására az érintett élőlény elkerüli a negatív élmények forrását.

Egy szúnyog akkor lesz sikeres, ha talál olyan áldozatot, amely nem védekezik. A Washingtoni Egyetem kutatói azt feltételezik, hogy a rovarok ebből kiindulva tanulják meg, hogy mely potenciális áldozatok veszélyesek.  A csapat szerint a legvalószínűbb az, hogy az élőlények a szagok alapján tájékozódnak.

Hogy teszteljék az elméletet, a szakértők egy hevesen rázkódó csőbe helyezték a szúnyogokat, és bizonyos szaghatásoknak tették ki őket. A kutatók ezzel próbálták szimulálni az emberi kéz csapkodását.

A kísérlet után a rovarok az elvárásnak megfelelően elkerülték azokat az emberi és állati szagforrásokat, melyeknek szagával a csőben megismerkedtek.

Más rovarokon elvégzett vizsgálatok már igazolták, hogy az ingerületátvivő dopamin kulcsszerepet játszik a szagokhoz és félelemhez kapcsolódó emlékek kialakításában. Ezt az új kutatással is sikerült bizonyítani: a működésképtelen dopamin-receptorokkal rendelkező egyedek a veszélyes prédákat is megtámadták.

Bár az új kísérletet egyiptomi csípőszúnyogokkal (Aedes aegypti) végezték el, valószínűleg minden szúnyogfaj hasonlóan tanul. A szakértők bíznak benne, hogy eredményeiknek köszönhetően hatékonyabbá válhat a rovarok elleni védekezés.

(Kiemelt kép: Pixabay)