Genetikai okok miatt imádják az embert a szúnyogok

A szúnyogok csak abban az esetben szeretik jobban a szarvasmarhavért, mint az emberit, ha egy speciális kromoszomatikus elváltozást hordoznak. Legalábbis ezt állítja a Davisi Kaliforniai Egyetem új tanulmánya.

A malária terjedését rengeteg tényező befolyásolja. Többek közt az is, hogy a betegséget hordozó szúnyogok szarvasmarhákat, vagy embereket választanak ki, valamint az, hogy a vérszívás után olyan területen pihennek-e meg, ahol növényvédő szereket használnak.

Bradley Main, az egyetem Állatorvosi Iskolájának kutatója társaival azt vizsgálta, hogy van-e genetikai alapja az Anopheles arabiensis gazdatest választásának és nyugalmi viselkedésének. Az utóbbi időben ez a szúnyog lett Kelet-Afrikában a leggyakoribb maláriahordozó. Ennek oka az, hogy a faj igen sokféle élőlény vérét kedveli, illetve a peszticid széleskörű elterjedése, amely sok más rovart távol tart az emberlakta területektől.

Main szerint a szúnyogok “ízlése” mögött álló genetikai tényezők létezéséről régóta folyik a tudományos vita. A szakértő szerint a faj vizsgálata során sikerült felfedezni azt a kromoszómaátrendeződést, amely az emberi vér preferálását segíti. A kutató úgy gondolja, ezzel megnyitották az utat az ezt befolyásoló gének felfedezése előtt is.

A vizsgálatban a szakemberek 23 emberi vért, és 25 szarvasmarhavért felszívott szúnyogot gyűjtöttek be Tanzániában. A kutatók ezután szekventálták a rovarok genomjait, így azonosították azt a tényezőt, amely a vérszívók prédaválasztását befolyásolja.

Az új felmérés az első, amely genomkutatási eszközökkel vizsgálta a már régóta vitatott kérdést. Ettől függetlenül újabb kutatásokra lesz szükség, ha a szakértők több szúnyogfaj esetében is be szeretnék bizonyítani elméletüket.

A szúnyogok viselkedését szabályzó genetika megismerése igen fontos, hiszen ennek feltérképezésével könnyebbé válhatna a védelmi stratégiák kidolgozás. A rovarok génállományának módosításával egy napon talán a malária terjedését is meg tudnánk állítani.

(Via: UC Davis)

Meghalt Csukás István

Neki köszönhetjük a Süsü, a sárkányt, a Pom Pom meséit vagy a Nagy Ho-ho-ho-horgászt is.