Housefly close-up. Flying in kitchen.

Sokkal visszataszítóbbak a legyek, mint eddig hittük

24.hu

2017. 11. 28. 13:00

Az, hogy a gyakran tetemekből és ürülékből táplálkozó legyek nem higiénikusak, régóta tudja az emberiség. Egy új kutatás alapján azonban a rovarok jóval undorítóbbak, mint eddig hittük.

Egy új, Scientific Reports folyóiratban megjelent tanulmány szerint mind a házi-, mind a dongólegyek a mikroorganizmusok melegágyai – számol be az IFLScience. Egyes rovarok szárnyain és lábain több száz baktériumfaj utazhat, melyek aztán gyakran átkerülnek más felületekre – például az ételekre.

A rovarok által hordozott baktériumok sok esetben az emberi egészségre is veszélyesek. Az új tanulmány szerzői úgy vélik, az egészségügyi szervezetek eddig nem számoltak kellően a legyek betegségterjesztő képességével.

Stephan Schuster, a csapat tagja szerint a legyek szárnyain és lábain a legnagyobb a baktériumok sokfélesége, ez pedig arra utal, hogy a mikroorganizmusok utazásra használják a rovarokat. A kutató hozzátette, amennyiben a baktériumok átvészelik az utat, úgy egy új felületen tovább szaporodhatnak. Az új vizsgálat felfedte, hogy amennyiben a felület megfelelő, úgy a legyek mikrobákból álló kolóniákat hagynak lépéseik után.

A csapat három kontinens 116 házi- és dongólegények mikrobiomját mérte fel.

Az eredmények alapján az élőlényeken átlagosan több mint 600 különböző baktériumfaj található.

A mikroorganizmusok közül ráadásul több az emberi egészséget is fenyegetheti.

A kutatók eddig is tudták, hogy a rovarok betegségeket terjesztenek, azt azonban nem, hogy az élőlények pontosan mennyire jelentős hordozók. A vizsgálatból most többek között az is kiderült, hogy a legyek képesek terjeszteni a Helicobacter pylori nevű baktériumot, amely gyomorfekélyt okozhat. Korábban a szakértők nem tudták, hogy a rovarok is hordozhatják ezt a kórokozót.

A tanulmány szerzői szerint eredményeik közvetett módon is hasznosíthatóak. Mivel a legyeken könnyen megtapadnak a baktériumok, ezért a rovarok segítségével felmérhetnék a nehezen elemezhető régiók mikroba-összetételét.

(Kiemelt kép: cookelma/Thinkstock)

View of the Cerro Azul, in the Serrania La Lindosa -which had been declared Protected Archaeological Site of Colombia last May- in the Amazonian jungle department of Guaviare, Colombia, on July 2, 2018.
Both the Serranias of Chiribiquete and La Lindosa had been closed to outsiders for many years during the armed conflict and are now opening up to scientific research.  / AFP PHOTO / Diana Sanchez