Magyarországon közel 2,3 millióan rendelkeznek okostelefonnal, a használók 80 százaléka éjszakára sem kapcsolja ki a készülékét.
A napi 75 percnyi mobilhasználattal töltött időből csupán 7 perc 25 másodpercet fordítanak telefonálásra, míg 9 perc 51 másodpercet Facebookoznak, 9 perc 16 másodpercig híreket olvasnak és 2 perc 34 másodpercig használják a Twittert. Nemcsak a telefonálást, de már az SMS-t is beérte a mobilnet: az adatcsomaggal rendelkező okostelefon-használók, azaz a mobinauták közül ma már többen kapcsolódnak telefonjukkal az internetre napi rendszerességgel, mint ahányan szöveges üzenetet küldenek.
Az okostelefon-használók száma a 30 év alattiak körében a legmagasabb. A tipikus mobinauta olyan fiatal, magas státuszú és magas iskolai végzettségű személy, aki gyakrabban olvas, sportol és hallgat zenét, mint a hagyományos telefonok tulajdonosai, valamint az átlagosnál nyitottabb az újdonságokra. Tízből öten azért választanak okostelefont, mert a szolgáltatók kedvezményes ajánlatai felkeltik az érdeklődésüket, és 56 százalékuk vásárol adatcsomagot készülékéhez.
Fotó: AFP / Lionel Bonaventure
Játék
A legnépszerűbb alkalmazások listáját a játékok vezetik, a mobinauták 72 százaléka telepített már ilyen applikációt a telefonjára. Ezeket követik 64 százalékkal a navigációs, 63 százalékkal a kapcsolattartást, valamint 59 százalékkal a zenehallgatást szolgáló alkalmazások. Ez utóbbi terület nemcsak az applikációk tekintetében határozza meg az okostelefon-használatot. A zenehallgatás az egyik legnépszerűbb okostelefonos funkció: a mobinauták 61 százaléka legalább hetente, a mobilinternet-előfizetők 27 százaléka pedig naponta hallgat zenét a telefonján. Az adatcsomaggal rendelkező és rendszeresen tömegközlekedő okostelefonosok 75 százaléka használja készülékét ilyen célra utazás közben, és a mobilinternet-előfizető, rendszeresen sportoló mobinauták 42 százaléka edzés közben is telefonján hallgat zenét.
Az okostelefon-használók a legkülönfélébb élethelyzetekben küldenek e-maileket készülékükről. A mobilinternet-előfizetők 68 százaléka tömegközlekedés, 66 százalékuk várakozás, 49 százalékuk otthoni internetezés, 50 százalékuk sörözőbe, étterembe, szórakozóhelyre járás közben is használja a kapcsolattartásnak ezt a formáját. Munkahelyükön munka- és magánügyben egyaránt küldenek e-maileket készülékükről: értekezlet közben 71 százalékuk munkaügyben, a kávészünetekben pedig 75 százalékuk magánügyben levelezik telefonjáról.
A nők másért szeretik okostelefonjukat, mint a férfiak
A kutatásból az is kiderül, hogy a két nem tagjai körében eltérnek az okostelefon-használati szokások. A nők például másfélszer annyit facebookoznak készülékükről, mint a férfiak. Legtöbben ebédszünetben jelentkeznek be, de délelőtt és délután is intenzíven követik a közösségi oldal híreit. A férfiak ellenben inkább a munkaidő végén lépnek be, napközben kevésbé figyelik az oldalt telefonjukról.
Az alkalmazások népszerűségét illetően pont fordított a helyzet: az applikációk inkább a férfiak játékszerei. Míg a nők átlagosan 10, addig a férfiak 18 alkalmazást telepítenek készülékükre. Ez a tendencia minden területen megfigyelhető. Nemcsak a pénzügyekkel, de a vásárlással kapcsolatos applikációk is népszerűbbek a férfiak, mint a nők körében. A pénzügyi alkalmazásokkal rendelkező mobinauták 72 százaléka, a vásárlással kapcsolatos applikációkat használók 64 százaléka férfi.
A mobinauta társas lény
Szilágyi Ákos, az Ipsos kutatója szerint, téves az a felvetés, miszerint a net gyengíti a társas kapcsolatokat. Szilágyi szerint az okostelefon-használók 44 százaléka állította, hogy gyakrabban tart kapcsolatot ismerőseivel, mióta okostelefonja van.
A kutatás módszertana |
Az Ipsos a kutatás során öt különböző típusú mérést alkalmazott. Az online kérdőívet 1012 fős, az okostelefon-használókra reprezentatív mintán (18-49) kérdezte le, majd ennek kiegészítése és kontrolljaként használt offline kérdőívet 1050 fős reprezentatív lakossági mintán (15+). A kérdőíves kérdezést online rekontakt kutatás követte, amely 500 válaszadó részvételével valósult meg. Ez után az Apadmi brit szoftverfejlesztő cég által tervezett Android, iOS, RIM és Windows operációs rendszereken működő műszeres monitoringot alkalmazott. A mérés keretében a kutatók 80 fő telefonján 4 héten keresztül követték az okostelefonos funkciók és alkalmazások használatát, valamint a tartalomfogyasztást. A felmérés utolsó fázisában az Ipsos etnográfiai kutatást folytatott, amely során öt interjú készült. Az adatfelvétel 2012. nyarán zajlott. |