Grafitot találtak a Holdon

24.hu

2010. 09. 09. 08:32

Még az Apollo-17 holdexpedíció során gyűjtött kőzetmintákban most grafitot sikerült beazonosítani.

A talált grafit a Naprendszer korai szakaszában lezajlott Kései Nagy Bombázási időszakról ad hírt, foglal állást a Magyar Csillagászati Egyesület hírportálja.

A grafitot a washingtoni Carnegie Intézet és a NASA Sugárhajtómű Laboratóriuma (JPL) kutatói vetették vizsgálat alá az Apollo-17 űrhajósai által a Hold Taurus-Littrow vidékéről 1972-ben Földre hozott kőzetminták egy részét. Máig megválaszolatlan, hogy a Holdon található szén honnan származhat.

Korábban úgy gondolták, hogy a napszélben lévő szén ágyazódott be a Hold sziklás anyagába atomos formában. A friss eredmények azonban nagyobb, többmikronos kristályos szerkezetű grafitot mutattak ki.

Jellemzőik szerint a szemcsék magas hőmérsékleten alakultak ki, a Holdon, természetes folyamatok által. A napszél is kizárható a holdi grafitszemcsék forrásai közül.

A vizsgált kőzetminta kora 3,84 milliárd év. Magas hőmérsékleten való keletkezése becsapódásra utal. A vizsgált holdkőzet kora egybeesik a Naprendszer Kései Nagy Bombázási időszakával, amikor ksibolygók és magas széntartalmú kis égitestek nagy számban ütközhettek a bolygókba és holdjaikba. A kimutatott grafit erről tanúskodik.

AJÁNLOTT LINK:

Az Science magazinban megjelenő eredeti tanulmány kivonata

Debrecen, 2016. november 23.
Dézsi Ágnes háziorvos influenza elleni védőoltást ad be egy páciensnek Debrecenben 2016. november 23-án. Az idei szezonban a 60 éven felüliek és a rizikócsoportba tartozók védőoltásához 1,3 millió adag térítésmentes influenza elleni oltóanyag áll rendelkezésre.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt