Tudomány

A 7 legmenőbb zeneszolgáltatás


Személyes zenehallgatási szokásaink az elmúlt évtizedekben gyökeresen és egyre gyorsabban változtak. A bakelitlemez fél évszázados uralma után a CD már csak húsz évig tudott az uralkodó médium maradni, az mp3-korszakat pedig még hamarabb zúzza szét az online zenehallgató szolgáltatások utóbbi években felerősödött terjedése.

Nem csupán arról van szó, hogy milyen eszközön hallgatunk zenét, az eszköz meghatározza a zenehallgatás módját, zenei szocializálódásunkat is. Fontos számunkra, hogy hogyan terjed, hogyan jut el hozzánk, milyen gyakorisággal és élethelyzetben hallgatjuk, illetve nem utolsó sorban, hogy hogyan fedezünk fel magunknak új kedvenceket.

Ma már sokmillió számot érhetünk el a zsebünkben lapuló eszközzel egy pillanat alatt, mindenféle nehézség nélkül. De hogyan választjuk ki ebből a tömérdek zenéből azt a mixet, ami nekünk tetszik, amiért rajongani tudunk? Emellett a választék mellett már rég nincs két ember, akinek a zenei ízlése egyforma lenne.

Természetesen vannak olyan bevált módszerek, amik évtizedek óta velünk vannak és nem változnak. Ilyen például egy fesztiválon való részvétel, vagy az., ha minden héten meghallgatjuk azt a bevált – analóg vagy internetes – rádióműsort, ahol a mi ízlésünkhöz hasonló szerkesztő vagy DJ elvégzi a válogatás oroszlánrészét. Nekünk bőven elég, ha az újdonságok közül megjegyzünk párat, de az is egy bevált út, ha hasonló ízlésű barátaink Facebook-megosztásaiból próbálunk új eladókat keresni – bár sajnos barátaink sokszor hajlamosak számunkra hallgathatatlan zenékért rajongani. Ugyanígy az sem segít sokat, ha az aktuális slágerlistákat vagy a legnézettebb youtube-klippeket böngésszük – nem vagyunk egyformák, szerencsére.

Az online zeneszolgáltatások azonban új utakat is ajánlanak, hiszen elképesztő mennyiségű adatot nyernek, tárolnak és dolgoznak fel zenehallgatási szokásainkról illetve nem utolsó sorban barátaink vagy hozzánk hasonló ízlésű ismeretlenek adataihoz is hozzáférnek. Majdnem mindegyik új szolgáltatásnak van olyan ajánlási algoritmusa, ami alapján megpróbálja kitalálni, hogy mi az, amit még nem ismerünk, de tetszhet nekünk. Természetesen minden rendszernek megvan az a hátulütője, hogy nem lát bele abba, mit hallgatunk vagy értékelünk egy másik rendszerben, tehát az ajánlások csak a saját, zárt világukban működnek.

1. Pandora

A Pandora volt az első átütő online szolgáltatás, ami az általunk meghallgatott zenék értékeléséből megpróbálta kitalálni, mit szeretünk. Az itthon időközben már nem elérhető szolgáltatásban először meg kellett adnunk egy előadót sorvezetőnek, majd a gép által sorsolt random számokról meg kellet mondanunk, hogy tetszenek vagy sem. A rendszer így egyre finomabban érezte, hogy mi tetszik nekünk. Ehhez egy elég bonyolult algoritmust használt, a Music Genome Project technológiát, ami 450 zenei jellemző alapján elemzi a számokat, és ez alapján próbál hasonlókat keresni. A probléma, hogy emberi erő kell a számok feldolgozásához, mégpedig zeneileg hozzáértő, drága erőforrás. Ennél is nagyobb probléma, hogy bebetonozza az ízlésünket, mivel a jelenlegi kedvencekhez hasonló számokat keres, így kevésbé alkalmas arra, hogy teljesen új, számunkra szokatlan dolgokat fedezzünk fel. A Pandora hosszabb múltja ellenére sem igazán nagy szolgáltatás, katalógusa csupán egymillió számot tartalmaz.

2. Spotify

A Spotify az egyik legnépszerűbb és legnagyobb online zeneszolgáltatás, pár hónapja Magyarországról is elérhető, ingyenes – reklámos – és fizetős modellben is elérhető. 20 millió számot ismer és próbál ajánlani, egy több tényezőből összerakott, kicsit zavaros vagy legalábbis misztifikált rendszer szerint (nincs olyan egyértelmű publikált leírása az ajánlási rendszernek, mint a Pandorának). Figyelembe veszi a zenehallgatás közbeni viselkedésünket (nem kell értékelni, de ha átugrunk egy számot pl, azt megjegyzi), de figyeli a közösségi szokásokat is és “szakértők” ajánlásait is figyelembe veszi. Összeségében azonban a Spotify is inkább meglévő ízlésünkhöz igazítja az ajánlásokat, kevésbé vezet új, ismeretlen területek felé, a gyakorlatban még a Pandoránál is konzervatívabb.

3. Google Music Play All Access

A Google zeneszolgáltatása a Spotifyhoz hasonlóan 20 millió trekket tesz elérhetővé havi tíz dollárért, nagy előnye az, hogy a saját számainkat – az egész mp3 gyűjteményünket – is betolhatjuk a felhőbe. Másik pozitívuma, hogy szabadabban manipulhátjuk a gép által dobott ajánlott számokat, látjuk előre a playlistet, kidohatunk belőle számokat, átrendezhetjük őket, tetszőleges számot kiválasztva ahhoz illeszkedő új playlistet ad, stb. Ami az algoritmust illeti, a Google is használ emberi (szakértői) inputot a szokásainkat tanuló algoritmus mellett, de összességében még nem egy érett rendszer, bár ez a jövőben nyilván finomodik majd.

4. Shazam

A Shazam az egyik leghasznosabb mobil app: ha hallunk valahol egy zenét, ami tetszik, a Shazammal megkereshetjük, majd néhány másodperc után megmondja, hogy mit hallunk (sőt, ad egy csomó hasznos linket is, pl. ha a szám fent van youtube-on vagy ha meg akarjuk vásárolni online, stb.). Még erősen zajos környezetben is működik, hátránya viszont, hogy az obskurusabb zenéket nem ismeri meg, és természetesen magyar előadókkal se próbálkozzunk. Az algoritmus leírva elég egyszerűnek tűnik, de azért otthon nem próbálnánk meg reprodukálni: csúcsokat keres a zenében, és a csúcsok domináns frekvenciája és egymáshoz való időbeli távolsága alapján képez ujjlenyomatokat, amit saját online adatbázisával hasonlít össze (ez kb. 30 millió számból áll).

5-6. Soundcloud, Mixcloud

Elég fiatal, viszont nagyon trendi szolgáltatások – klasszikusokat ne nagyon keressünk itt, inkább új zenéket -, amik a felfedezés irányában erősek. A Soundcloudon egyedi trackeket találunk (sokszor az előadó saját feltöltésében), a Mixcloudon pedig mixeket. Itt nincs ajánlási algoritmus, viszont van erős közösségi interaktivitás. Ha megkeressük, kik töltik vagy lájkolják azokat a zenéket, amiket mi szeretünk, követni kezdhetjük őket, és látjuk az aktivitásukat. Egyre bővítve a hálót, nagyon sok új dolgot fedezhetünk fel. A Mixcloud esetében elég jó módszer az, ha egy trackről, amit szeretünk, megnézzük, hogy milyen mixekben szerepel még.

7. Rádiók az interneten

Bár a bőség zavarában nehéz eltévedni, könnyen találhatunk olyan internetes rádiókat és műsorokat, amik akár egy konkrét stílus hallgatásában, akár új dolgok felfedezésében segíthetnek. A BBC pl. összes rádiócsatornáját elérhetővé teszi az iPlayeren keresztül, az elhangzott műsorokat adás után egy héten keresztül bárhonnan – Magyarországról is – meghallgathatjuk. A műsorokhoz találunk honlapot, playlistet is. Felfedezéshez jól használható, de természetesen kevésbé mainstream megoldásokat is találunk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik