Szórakozás

Hogyan menekülhetett volna meg a Titanic?

Szponzorált tartalom
Szponzorált tartalom

2018. 12. 17. 00:16

A Titanic elsüllyedése a huszadik század egyik legnagyobb tragédiája, már ha nem számítjuk a két borzalmas világháborút, meg tucatnyi kisebbet, ugye. Akárhogy is, az elsüllyedhetetlennek hirdetett óceánjáró pusztulása máig izgatja a közvéleményt, egész sor könyv született róla, az Oscar-díjas filmről és a színdarabokról nem is beszélve, és tucatszám léteznek máig közszájon forgó teóriák arról is, hogy vajon hogyan lehetett volna elkerülni a tragédiát. Ezekből szemezgettünk.

A Hold

Hogy a Titanic tényleg szerencsétlen csillagzat alatt született, azt nem csak sejteni lehet, asztronómusok konkrét tényekkel is támogatták meg a dolgot. A Titanic első útja előtt három hónappal, 1912. január 4-én ugyanis épp telihold volt, ami szokatlanul felerősítette az árapályt, és ezzel szokatlanul nagy mennyiségű jéghegy jutott az óceánba, ami még bőven ott sodródott a Titanic útvonalán áprilisban is, amikor a tragédia történt.  Szintén a Hold „hibája” volt az is, hogy a Titanic útja idején is fokozottan erős volt a dagály: ekkor járt ugyanis pályájának azon a részén, amikor a legközelebb van a Földhöz, ami fokozza a dagály erősségét, ráadásul a Föld pedig épp pályája Naphoz közeli részén járt, ami ugyancsak erősíti a dagály. Magyarán több okból is sok volt a jéghegy ekkor az óceánon: egy korábbi fokozottan erős dagály és egy, a tragédia idején fennálló asztronómiai jelenség miatt. Ha tehát a Titanic egy másik időszakban tette volna meg első útját, kisebb eséllyel találkozott volna jégheggyel.

Woman hands give wrapped valentine or other holiday handmade present in paper with red, blue and green ribbon. Present box, decoration of gift on white wooden table, top view with copy space.
Öt tökéletes ajándék, amit otthonról is megvehet
Egy színház- vagy koncertjegynek mindenkinek örül. Segítünk, hogy mit tegyen a fa alá.

A középső hajócsavar

A Titanicot három gőzmeghajtású hajócsavarral szerelték fel, amelyek akkoriban kiemelkedően hatékonynak számítottak. A hajócsavarok egyik sajátossága azonban végül komoly szerepet játszott a hajó elsüllyedésében. A három hajócsavar közül ugyanis a középső csak egy irányba tudott forogni – így, amikor a kapitány hátramenetbe kapcsolta a Titanicot, hogy elkerülje a jéghegyet, ez a propeller leállt. A másik kettő foroghatott visszafelé, az nem volt elég, ráadásul az álló hajócsavar tovább nehezítette az óceánjáró irányítását azzal, hogy pont útban volt az oldalkormánynak. Ha a középső hajócsavart olyanra tervezték volna, hogy hátramenetben is forogjon, akkor a Titanic valószínűleg sikeresen el tudta volna kerülni a jéghegyet, ami a vesztét okozta.

A Titanic hajócsavarjai. A méretet jól érzékelteti a kép alsó részén látható ember magassága. Fotó: Robert John Welch / Wikipedia Public Domain

Frontális ütközés

A Titanicot azért is hirdették elsüllyeszthetetlen hajóként, mert vízzáró rekeszekkel szerelték fel: ha ezekből a rekeszekből akár több is megtelik vízzel, a hajó attól még képes a víz felszínén maradni. De persze csak egy bizonyos pontig: a hajót úgy tervezték, hogy négy rekesz elöntéséig még biztonsággal a vízen tudjon maradni. Itt szólt közbe a balszerencse: épp eggyel több rekesz sérült, főként azért, mert a hajó a jobb oldalával kapta el a jéghegyet, mivel az elsőtiszt a jéghegy hírére hátramenetet és balra fordulást parancsolt. A Titanic a fent említett okokból nem tudott eléggé hátrálni, a kanyarodás emiatt több kárt tett, mint hasznot: nagyon valószínű, hogy ha frontálisan kapja el a jéghegyet, csak az első két, vagy legrosszabb esetben is csak az első négy rekesz telt volna meg, és így a hajó nem süllyedt volna el.

Kiemelt kép: F.G.O. Stuart / Wikipedia Public Domain

Szponzorált tartalom

A cikk a Titanic musicalt bemutató Szegedi Szabadtéri Játékok támogatásával készült. A musical ősbemutatója Szegeden lesz látható 2019 nyarán.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Drégelypalánk, 2019. január 9.
Személyvonat Nógrád megyében, a behavazott Drégelypalánk közelében 2019. január 9-én.
MTI/Máthé Zoltán

Holnaptól három hétig havazni fog

This handout video grab taken from footage released by the Royal Thai Navy on July 11, 2018 shows rescue personnel during the rescue operation for members of the "Wild Boars" Thai youth football team inside the Tham Luang cave in Khun Nam Nang Non Forest Park in Mae Sai district. - The 12 boys rescued from a Thai cave were passed "sleeping" on stretchers through the treacherous passageways, a former Thai Navy SEAL told AFP on July 11, giving the first clear details of an astonishing rescue mission that has captivated the world. (Photo by Handout / ROYAL THAI NAVY / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / Royal Thai Navy " - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.